Hop til indhold
  • 0

"Ringeklokke" via Pir der ikke ændre status på out


jens Jacobnsen
 Share

Spørgsmål

Hej, jeg bruger 4.11 (blink funktion) til at få en lampe til at blinke når der kommer folk på besøg via udendørs pir så man er advaret inden de står ved ringklokken og kan se lige ind i hele huset. Det virker fint pånær at om aftenen så blinker lampen en gang, hvorefter man er nød til at tænde den på kontaketen igen, hvis lampen allerede var tændt. Så jeg har brug for en slags "hvis-sætning" der sørger for at udgangen (lampen) forbliver tændt hvis den var aktiv inden den blev aktiveret af Pir. Eller sagt enklere - jeg har brug for en funktion der blinker en gang, men ikke ændres på den oprindelige status at min lampe/output.Håber der er nogen der har en løsning på dette :woohoo: Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Er bange for jeg kommer lidt til kort her.Problemet er at lampen er styret af flere forskellige kip blokke, en timer blok og noget sluk alt.Den funktionsblok der skal blinke med lyset bliver nødt til at vide om lyset er tændt eller slukket, og da det ikke er en wireless dimmer, er der ingen lysindikering.Hvis man nu lavede det om, så der kun var en enkelt kip blok der styrede lampen, altså så det udelukkende kun var denne kip blok der var forbundet til lampen, så timer blokken og sluk alt var forbundet til indgange på kip blokken, så ville kip blokken altid vide om lampen var tændt eller slukket.Derefter ville det være rimelig let at udvide kip blokken med en blink funktionalitet.Men det vil kræve en del ændringer i dit projekt at få det lavet så det kører med kun en kip blok.Du må da også have problemer med at det nogle gange kræver to tryk på knapperne at tænde eller slukke lyset, da de forskellige kip blokke ikke ved om lyset allerede er tændt.Ved du hvorfor der er to kip blokke til den ene lampe?Måske er der andre herinde der har nogle bedre tricks

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak, jeg tror med de to kip blokke du mener at den ene funktion er til "dørklokke blink" og den anden bruger jeg til at simuler at der nogle hjemme (slags hold dig væk tyv...) hvor lyser tænder automatis hvis ikke er hjemme!Tak for forsøget. Håber der er andre der har en nem løsning!Jens Ps. jeg har ikke tænkt på at jeg har behov for a skulle trykke 2 gange (måske bare vane på 3 år)! Men det virker i alt fald bedre end da vores elektrikker anvedte kip mm hvor det kunne blive et sandt marerigt a finde "den rigtige rækkeføgle" i større serier af lamper på kryds og tværs for at få tænde/slukke dem alle.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis det ellers er den lampe i Køkken Alrum der hedder "I loft ved skorsten" kan jeg se der er 6 forskellige ting der kan tænde og slukke den1.1.01.c. Kip - Random light1.1.01.c.1 Kip - ALRUM4.11. Blink funktion "dørklokke"2.01.c. 7 dages ur, med 1 tænd tidspunkt1.1.01.c.1 Tænd / Sluk Alt tænd og sluk1.1.03.b. ScenarierDu bør nok få lavet det om så der kun er en kip blok og ikke to.Og som jeg tidligere skrev, så det udelukkende er kip blokken der er forbundet til lampen, så ved kip blokken altid om der er tændt eller slukket

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

rigtigt - der er den der hedder Køkken Alrum der hedder "I loft ved skorsten" !Okey - nu ser jeg hvad du mener...1.1.01.c. Kip - Random light (bruges til at tænde enkelt lampe)1.1.01.c. Kip - ALRUM (bruges til at tænde 5 lamper vi har i alrummet)grunden til dette er at nogle gange vil man bare tænde en eller flere af de 5 lamper - hvilkel men kan gøre induviduelt - og andre gange vil jeg bare have tændt det hele dvs alle 5 lamper.så jeg kan ikke rigtigt se hvordan jeg kan undvære de to blokke?? eller er der en smartere løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

rigtigt - der er den der hedder Køkken Alrum der hedder "I loft ved skorsten" !Okey - nu ser jeg hvad du mener...1.1.01.c. Kip - Random light (bruges til at tænde enkelt lampe)1.1.01.c. Kip - ALRUM (bruges til at tænde 5 lamper vi har i alrummet)grunden til dette er at nogle gange vil man bare tænde en eller flere af de 5 lamper - hvilkel men kan gøre induviduelt - og andre gange vil jeg bare have tændt det hele dvs alle 5 lamper.så jeg kan ikke rigtigt se hvordan jeg kan undvære de to blokke?? eller er der en smartere løsning? :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

rigtigt - der er den der hedder Køkken Alrum der hedder "I loft ved skorsten" !Okey - nu ser jeg hvad du mener...1.1.01.c. Kip - Random light (bruges til at tænde enkelt lampe)1.1.01.c. Kip - ALRUM (bruges til at tænde 5 lamper vi har i alrummet)grunden til dette er at nogle gange vil man bare tænde en eller flere af de 5 lamper - hvilkel men kan gøre induviduelt - og andre gange vil jeg bare have tændt det hele dvs alle 5 lamper.så jeg kan ikke rigtigt se hvordan jeg kan undvære de to blokke?? eller er der en smartere løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har prøvet at lave en del om i projektet.Nu er der kun en kip blok der styrer lampen i loft ved skorsten.Den anden kip blok sender blot en on puls og off puls til indgangene tænd og sluk på på kip blokken til lampen.Timeren til "hjemme simulering" og diverse tænd og sluk alt sender også kun pulser til indgangene tænd og sluk på på kip blokken til lampen.Da der nu kun er en enkelt kip blok der styrer lampen, er det en del lettere at holde styr på om lampen er tændt eller slukket.Alt burde opføre sig som før, set fra en brugers synspunkt.Prøv at se om vedhæftede fil virker efter hensigten, meld gerne tilbage om det spiller eller ej ;) [file name=IHC_User_v2.vis size=846294]http://ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/IHC_User_v2.vis[/file]

IHC_User_v2.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke om det var helt klart i min tidligere post, men de rettelser jeg fik lavet, skulle også gerne få funktionsblokken til at efterlade lampen i den tilstand den var inden PIRen blev aktiveret.Hvis lyset er tændt, slukker den det et kort øjeblik og tænder igen.Hvis lyset er slukket, tænder den det et kort øjeblik og slukker igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kenth, jeg lagde lige mærke til at du aldrig fik mit svar på denne tråd, så nu kommer det lige igen :o)JA, det virket perfekt (og nu kan man vel sige at det må være gennemtestet efter 1+ måned). Det er super, for nu slipper vi for at skulle tænde lyset igen efter at PIR'en har været aktiveret. 1000 tak for hjælpen - du får lige en på Karma barometeret :o)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok