Hop til indhold
  • 0

Forbrugsaflæsning


michael3006
 Share

Spørgsmål

Hej Alle Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med at konstruere en funktionsblok, der måler et antal pulser i en afmålt tid, eller tiden mellem et antal pulser, sådan at man kan se sit kilowatt-forbrug i timen (Kwh). Helst i realtime.Eller så tæt på.Jeg bruger osterballes funktionsblok "års Kwh tæller" fra download, som er en glimrene blok til holde øje med forbruget i vieweren. Hvis man så også lige kunne se sit øjeblikkelige forbrug, ville det være perfekt.Håber nogen ka´!!!God jul til alle.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

michael3006 skrev:

Hej Alle Er der ikke nogen der kan hjælpe mig med at konstruere en funktionsblok, der måler et antal pulser i en afmålt tid, eller tiden mellem et antal pulser, sådan at man kan se sit kilowatt-forbrug i timen (Kwh). Helst i realtime.Eller så tæt på.Jeg bruger osterballes funktionsblok "års Kwh tæller" fra download, som er en glimrene blok til holde øje med forbruget i vieweren. Hvis man så også lige kunne se sit øjeblikkelige forbrug, ville det være perfekt.Håber nogen ka´!!!God jul til alle.Michael
HejDet er ikke muligt at se det i realtime, da hverken ihc eller el måler kan kommunikere på anden måde end pulser.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

mlyngby skrev:

kunne man ikke tælle de impulser der har været den sidste time f. eks. mvh Michael
Det kan man sagtens, men det vil aldrig give dig et øjeblikkeligt forbrug. Det tætteste på det du vil, ville være f.eks. at tælle pulser fra el-måleren i et minut og vise det på vieweren, så det tal opdateres hvert minut. For at dette vil virke skal den el-måler du får pulser fra give pulser ofte. Her vil en puls for hver kWh ikke kunne bruges, da dit kWh forbrug vil være under 0kWh i minuttet. Jeg har ikke lige styr på hvor ofte de forskellige el-målere giver puls, men det er der sikkert nogle herinde der kan være behjælpelige med :P
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

HejMwi:Med hensyn til det øjebikkelig forbrug (real-time),regnede jeg lidt med, det ikke kunne lade sig gøre. Men bare tilnærmelsesvis..Den Kamstrup el-måler jeg har, giver en puls pr watt, så det må vel være muligt at måle tiden mellem hver puls eller flere og derefter regne det om til hvad det bliver i timen. Eller tælle hvor mange pulser der er kommet i et minut, og derefter regne det om til kilowatt i timen.Men da jeg ikke selv kan finde ud af at lave funktionsblokke, ville det være rart hvis nogen kunne hjælpe med det.Der er sikkert andre der kunne få glæde af den. Sv1k: Prøv at se tråden "Fjernaflæsning" http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=8216God jul igenMichael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michael3006 skrev:

HejMwi:Med hensyn til det øjebikkelig forbrug (real-time),regnede jeg lidt med, det ikke kunne lade sig gøre. Men bare tilnærmelsesvis..Den Kamstrup el-måler jeg har, giver en puls pr watt, så det må vel være muligt at måle tiden mellem hver puls eller flere og derefter regne det om til hvad det bliver i timen. Eller tælle hvor mange pulser der er kommet i et minut, og derefter regne det om til kilowatt i timen.Men da jeg ikke selv kan finde ud af at lave funktionsblokke, ville det være rart hvis nogen kunne hjælpe med det.Der er sikkert andre der kunne få glæde af den. Sv1k: Prøv at se tråden "Fjernaflæsning" http://www.ihc-user.dk/index.php?option=com_kunena&Itemid=34&func=view&catid=12&id=8216God jul igenMichael
Hej MichaelDet med at tælle pulser i et minut vil være muligt, så man kan se det sidste minuts gennemsnitlige forbrug og vise det i W/h. Der er ingen grund til at vise det i KW/h, da der så altid vil stå 0,XXX KW/h. Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne funktionsblok skal laves, men jeg er sikker på at en eller anden herinde vil være behjælpelig med at prøve at lave en.HilsenMorten
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej MortenDer kan jo snildt blive brændt over 1 Kwh i timen hvis konens føntørrer, tørretumbleren, opvaskemaskinen, ovnen, mikroen, und so wieter høvler derudaf. Og mon det ikke bare drejer sig om hvor kommaet skal stå i funktionsblokken.Så mangler vi bare een der kan snedkerer den sammen.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

michael3006 skrev:

Hej MortenDer kan jo snildt blive brændt over 1 Kwh i timen hvis konens føntørrer, tørretumbleren, opvaskemaskinen, ovnen, mikroen, und so wieter høvler derudaf. Og mon det ikke bare drejer sig om hvor kommaet skal stå i funktionsblokken.Så mangler vi bare een der kan snedkerer den sammen.Michael
Hej MichaelVi er helt enige om hvis det er over en time du vil se et gennemsnit, så er det i KWh. Men hvis det er så tæt på et øjeblikkeligt som muligt altså forbrug det sidste minut vil det det ikke komme over 1 KWh, med mindre du har et enormt energiforbrug :P
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

måske lidt offtropic men......kender i et godt program til aflæsning af forbrug både vand varme og el ?Har prøvet århus komunale værkers kontrolbog men syntes den er "tung"Jeg har brug for et excelark med indtasting af forbrug af vand-varme og el ?? eks: Dato/år -kWh -forbrug- m3 -forbrug -timer -frem -retur -afkøl -vand -forbrug -el -forbrug -km -forbrug årstotalerne skal føres over i et graf skema således man kan følge forbruget mdr. for mdr og år for år her.endvidere et par kolonner til indtaste kmtal på bilen så man ser et snit pr mdr.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok