Hop til indhold
  • 0

Openhab Og Ihc-Controller Modarbejder Hinanden


perhansen
 Share

Spørgsmål

Hej

 

Jeg har efter noget tid rodet med OpenHab og har fået tingene til at fungere ret godt. Jeg er gået fra den normale måde at styre tændingerne på, som har været on/off direkte på udgangen, til at lave touch / push-button styring på funktionerne i controlleren. OpenHab "opfanger" dog når jeg trykker på et fysisk tryk og forsøger at ændre værdien på udgangen samtidig med at controlleren gør det, derfor går min udgang i selvsving og skifter tilstand flere gange.

 

Et af trykkene ser sådan ud:

 

sitemap:

Switch item=stue_spisestue_switch label="Lampested spisestue" icon="light-on" mappings=[ON="Sluk"]  visibility=[stue_spisestue_state=="ON"]Switch item=stue_spisestue_switch label="Lampested spisestue" icon="light-off" mappings=[ON="Tænd"]  visibility=[stue_spisestue_state=="OFF"]

items:

Switch stue_tvstue_switch		(gStue_stue)		{ ihc="4661521" }Switch stue_tvstue_state		(gStue_stue, lys)	{ ihc="4662546" }

rules:

rule "kip spisebord"whenItem stue_spisestue_switch received update ON  	then       stue_spisestue_switch.sendCommand(ON)    Thread::sleep(1)       stue_spisestue_switch.sendCommand(OFF)end

stue_tvstue_switch sender on/off til kip i en funktionsblok. stue_tvstue_state henter tilstanden fra et output på samme funktionsblok. Når jeg trykker på det fysiske tryk opfanger OpenHab en ændring på "4661521" og vil samtidig med controlleren ændre tilstand på udgangen.

Hvordan løser jeg dette problem? Kan man lave sådan at OpenHab kun kan sende til "4661521" og ikke modtage input derfra. Jeg har forsøgt med at sætte både > og < foran, dog uden held. Dette resulterede bare i at funktionen i OpenHab ikke fungerede eller at controlleren genstartede.

Kan det evt. laves mere enkelt eller smarter?

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

 Hej Per,

 

Du kan tilføje > i items, derved kan du fortælle om det kun er output: ihc=>, Openhab vil ikke læse status!

Switch stue_tvstue_switch        (gStue_stue)        { ihc=">4661521" }

 

Når du bruger: Item stue_spisestue_switch received update ONafvikler du "rulen", hver gang item'et bliver opdateret, 

Hvis du bruger: Item stue_spisestue_switch changed to ON, vil du kun afvikle når der skiftes til ON.

 
 
Håber det kan hjælpe.
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

 Hej Per,

 

Du kan tilføje > i items, derved kan du fortælle om det kun er output: ihc=>, Openhab vil ikke læse status!

Switch stue_tvstue_switch        (gStue_stue)        { ihc=">4661521" }

 

Når du bruger: Item stue_spisestue_switch received update ONafvikler du "rulen", hver gang item'et bliver opdateret, 

Hvis du bruger: Item stue_spisestue_switch changed to ON, vil du kun afvikle når der skiftes til ON.

 
 
Håber det kan hjælpe.

 

 

Tak mcj116, det hjalp på problemet. Det var dog en kombination af begge ting der gjorde det. Jeg havde nemlig forsøgt kun med ">" i items, dog uden held. Men nu spiller det, så nu skal resten bare programmeres og forbindes :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok