Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til styring af vinduesåbner


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Hej!I vores hus er der flere ovenlysvinduer, som åbnes med 230V motorer.Hver af motorerne har 1) en brun leder som med 230 V får motoren til at åbne (så længe der er strøm på den), 2) en sort leder som med 230 V får motoren til at lukke (så længe der er strøm på den 3) nul og 4) jord.Der er kontakter i aktuatoren, som ved belastning, dvs. når vinduet låser (er max åbent eller lukket) belastes, og slår motoren fra. Jeg har ikke eksperimenteret med at se hvad der sker, hvis leder der kommer strøm på både åbne- og lukke lederen, men det er nok fornuftigt, at der indarbejdes (programmeres) en sikring, så der ikke kommer strøm på begge samtidigt.For hvert ovenlysvindue er der forberedt ét 2-slutte svagstrømstryk for styring af vinduet, ”pil op” og ”pil ned”. I første omgang er følgende funktioner ønskelige:”Pil op”1 kort tryk: Vinduet åbner helt op1 kort tryk mens vinduet er igang med at åbne (eller lukke): Vinduet stopper.Langt tryk: Vinduet åbner op indtil trykket slippes”Pil ned”1 kort tryk: Vinduet lukker helt i1 kort tryk mens vinduet er igang med at lukke (eller åbne): Vinduet stopper.Langt tryk: Vinduet lukker i indtil trykket slippesSp 1) Er ovenstående den gængse funktionalitet af et ovenlysvindue?Sp 2) Jeg mener ikke, at hverken jalousi- eller persiennestyringsblokkene (standart funktionsblokkene) er gode til dette formål, er I enige i det?Sp 3) Er der nogen der har kendskab til en funktionsblok der kan ovenstående, eller skal jeg selv i gang med at programmere?Hilsen Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

HejEr ved at lave en FB du kan bruge til dine vinduer.Er ikke helt tilfreds/færdig endnu, men du kan jo lige se om det er noget i den stil du havde forstillet dig ? Ved ikke om du selv bare vil programmer den, men ellers kikker jeg på den igen når jeg får tid.VH. [file name=Vindue_2.zip size=5241]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Vindue_2.zip[/file]

Vindue_2.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis vi ligge ser bort fra at regn og sol sensoren ikke er lave færdig. (det tag ikke så lang tid)Så ville jeg gerne ha at tiden som det tag for at åbne eller lukke vinduet følger hinanden, altså trykke man vindue åben, og stopper det når det er halvt åben så skal luk tiden jo også være halveret. Eller hvis man trykker åben og stopper vinduet næsten helt åben.Trykke man så helt åben igen vil 230V Output være slutte i 10sek. hvor det kun skulle være slutte i 1sek.Det er ikke så svært hvis tiden for luk og åben var ens men hvis de ikke er det bliver det lidt svært ligge at regne ud (i hver fald for mig) Ja det kan jo være lige meget,, men det ville være..B) Tror at jeg ligge laver regn og sol sensor færdig, så kan jeg jo se om jeg får tid til det andet.Er der ellers noget du kunne tænke dig på FB så bare skriv.VH

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så er regn-sensor også klaretFik lige set på IHC-user under download kan du hente en IHC Program fil.Pak den ud og flyt den tilC:\Program Files\LK IHC Control\IHC Visual\Products\Datalinie produkter.Og lave en ny mappe du kalder Egne produkterÅben IHC Visual og højre klik på en lokalitet i Installation vinduet vælg. Produkter > Datalinie produkter > Egne produkter > Vinduesstyring.For den kan du godt få brug for. [file name=Vindue_2-2b6d5c0c2ce1a7bf00b92f5d57e17788.zip size=5866]http://www.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/files/Vindue_2-2b6d5c0c2ce1a7bf00b92f5d57e17788.zip[/file]

Vindue_2-2b6d5c0c2ce1a7bf00b92f5d57e17788.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok