Hop til indhold

Fysisk Placering Af Controller Og Alarm Backup


Recommended Posts

I forbindelse med en ombygning og det heraf nødvendige arbejde med mit IHC system er jeg blevet i tvivl om min placering af controller og alarmbackup er hensigtsmæssig.

 

I mit bryggers har jeg controller, strømforsyning og alarm backup, hpfi relæ mv. På loftet over bryggerset sidder input og output moduler. Sådan er det placeret af elektrikerne, da huset blev bygget. Det er en version 1 controller (påtænker dog opgradering til version 2, men tror dog ikke at det ændrer på nedenstående problemstilling:

 

Mit dilemma er:

 

1. Bør jeg få flyttet alarm backupen op på loftet ?

hvis der er indbrud går alarmen selvfølgeligt igang, men slår man strømmen fra i bryggerset, river dækslet af tavlen som sidder lettilgængeligt i bryggerset og fjerner batteriet på alarmbackupen, så er der vel ikke meget alarm tilbage ?

 

2. Er alarmen gået i gang (med alarm backup placeret på loftet så den ikke umiddelbart er tilgængeligt) vil alarmen så forsætte med at hyle og lyset forsætte med at blinke hvis man råt og brutalt klipper alle kabler ind og ud af controlleren i bryggerset?

eller spurgt på en anden måde - hvor meget sabotage kan systemet holde til når alarmen er i gang uden at det stopper alarmen.

 

vh Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan godt med fordel flytte backup på loftet, men så snart din controller er saboteret, vil der ikke længere være nogen alarm. Så du skulle nok flytte det hele derop, hvis du vil til at flytte på det. 

 

Jeg ville nok hellere sørge for at din alarm sender dig en besked om indbrud som 1. priotet, og derefter er det jo fint nok hvis du gør det lidt besværligt for en indbrudstyv (ved at låse til elskabet, eller som du selv nævner, at flytte det på loftet).

 

Som ekstra sikring, elsker jeg en løsning, hvor der indgår en UPS, og evt med en transientbeskyttelse. De koster ikke meget mere end 13-1500kr

 

Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak - Jeg vil se, om jeg kan få min elektriker til at flytte det hele på loftet. Hvis det ikke lader sig gøre, må jeg gøre det så besværligt for en evt. indbrudstyv som overhovedet muligt at komme ind i eltavlen, selv om det ikke bliver nemt, da eltavlen med controller og backup sidder i et alm. bryggersskab.

(og ellers må jeg håbe på at tyven ikke er IHC kyndig :) )

 

vh Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej igen

 

Jeg skal lige være sikker på en ting i forbindelse med alarm backup modulet - er det rigtigt at backup modulet lader akkumulatoren op ved normal drift, eller skal akkumulatoren lades helt op inden det tilsluttes backupmodulet ?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har skiftet det gamle batteri ud med et nyt, som jeg har købt på internettet (LK IHC alarm akkumulator 12 V). Det har nu siddet på backupmodulet et par uger.

Når jeg slukker på hpfi relæet, så går der kun ca. 20 - 30 sekunder før 24 V lampen i backupmodulet og dioderne i alarmstatuspanelet slukker. 12 V dioden i backup modulet lyser dog  stadig. Er det fordi der ikke er strøm nok på akkumulatoren til at holde liv i systemet ?

 

Når jeg så tænder for strømmen igen, så går alarmen i gang. Den kan jeg så slå fra ved først koble den til og derefter koble den fra, men det er jo lidt upraktisk hvis strømmen går når vi ikke er hjemme...

 

vh Martin

Link til kommentar
Del på andre sites

 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok