Hop til indhold
  • 0

Hjælp til ny el-tavle med IHC fra bunden


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

Hej!Jeg søger hjælp til overordnet planlægning af en ny el-tavle med IHC. I forbindelse med total renovering er jeg ved at få lavet IHC i huset.Jeg har nu fået trukket samtlige el-kabler og svagstrømskabler til det sted, hvor den nye tavle skal være. Det er i øvrigt det samme sted hvor den gamle tavle sidder i dag. Det store kabel med strøm udefra kommer op nedefra. Al ny el kommer ned ovenfra.Tavlen skal sidde i enden af en "teknikrum" - et meget lille rum på 45 cm bredde (nærmest en hul væg) som er mellem vores to badeværelser. Man tilgår i dag eltavlen fra gangen via en slags stålplade-dør, som er ca 2m høj og ca. 45 cm bred.1) Er det muligt at lave en IHC installation på den plads, 45 cm bredde x 210 højde? Huset er på 110 m2. Der skal ikke IHC-net i huset. Der skal dog installeres div. alarmer, lysdæmpere, modem mm.2) Jeg havde forestillet mig at installationen skulle laves med en kabelkanal langs hver side af tavlen. Er I enige i, at det er en god løsning?3) Hvilken bredde fås - hedder det DIN skinner? i? Hvilke moduler/bredder ville I anvende, således at tingene kommer til at gå op i 45 cm?4) Skal man have et særligt skab til installationen? Må man godt Kan/må man genbruge den ståldør, som er i dag? Jeg spørger fordi jeg gerne vil klargøre det område hvor installationen skal opsættes, så montøren kan gå lige til sagen.5) El-kablet går op nedefra. IHC kablerne kommer ned ovenfra. Skal gruppetavlen som hovedregel være øverst? (jeg ved ikke om det store kabel udefra kan trækkes højt nok op, hvis gruppetavlen skal øverst).Venligst,Jens

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1) Er det muligt at lave en IHC installation på den plads, 45 cm bredde x 210 højde? Huset er på 110 m2. Der skal ikke IHC-net i huset. Der skal dog installeres div. alarmer, lysdæmpere, modem mm.
Det komer and på hvor mange ind/udgange, lysdæmper du skal bruge
2) Jeg havde forestillet mig at installationen skulle laves med en kabelkanal langs hver side af tavlen. Er I enige i, at det er en god løsning?
En fin løsning
3) Hvilken bredde fås - hedder det DIN skinner? i? Hvilke moduler/bredder ville I anvende, således at tingene kommer til at gå op i 45 cm?
Lk tavle er 25 cm
4) Skal man have et særligt skab til installationen? Må man godt Kan/må man genbruge den ståldør, som er i dag? Jeg spørger fordi jeg gerne vil klargøre det område hvor installationen skal opsættes, så montøren kan gå lige til sagen.
Tavlerne der kan bruges er http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97709_01.pdf Målerrammer http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/98571_01.pdf Denne karver dog at du har 3 faser inde. Døren kan genbruges hvis skabet er over 12 cm dybt
5) El-kablet går op nedefra. IHC kablerne kommer ned ovenfra. Skal gruppetavlen som hovedregel være øverst? (jeg ved ikke om det store kabel udefra kan trækkes højt nok op, hvis gruppetavlen skal øverst).
Der er ikke regler for, hvad skal side hvor, dog kraver el-selskaberne at måler sider i en god arbejdes højdeJeg kan godt lave en tavle plan til dig, dog skal jeg bruge hvor mange ind/udgange, lysdæmper, grupper afbryder mm du skal have
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Her er lidt regler for tavler mm. jeg fandt i SBGruppetavlen skal min. Sidde i 1meter over gulv og maks. 2,20meter over gulv. Hvis tavlen er under 1 meter skal den være aflåst i et skab (SB. §801.513).SB. §814.4.1 - TilgængelighedTavler skal anbringes således, at de er let tilgængelige for betjening.Det indebærer bl.a., at de skal være tilgængelige uden anvendelse af transportable stiger e.l.Det forhindrer derimod ikke, at en tavle er anbragt i aflåst rum eller skab, eller at det materiel, der skal betjenes, er anbragt i tavlen bag låger eller dæksler, som kun kan åbnes ved brug af nøgle eller værktøj, når det sker efter ejerens/ brugerens ønske f.eks. for at forhindre uønsket betjening.Værktøjslukke må dog kun anvendes på tavler, der skal betjenes af sagkyndige eller instruerede personer. På tavler, der betjenes af lægmand, er det kun tilladt at anvende nøgle.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok