Hop til indhold

Velux med motor


michael3006
 Share

Recommended Posts

Hej AlleJeg skal have sat motorer, KMX 100 fra velux i nogen af mine tagvinduer, for at åbne og lukke dem.....I forvejen styrer jeg mine elektriske rullegardiner ved hjælp af et 8 x 230 v output-modul med 24v som gardinerne skal bruge. Og det virker fint.Jeg regner med at gøre det samme med åbne/lukke-motorerne, men er i tvivl om hvordan den regnsensor der følger med, virker. Bliver den koblet på den styre-enhed (KUX 100 med IO-control) velux gerne vil have vi køber med, hvilket jeg ikke tror. Eller går den direkte på motorerne. Det kræver jo så, at der er spænding på motorerne hele tiden, for det skal virker. Det er der ikke på mine gardiner. Kun når de kører.Altså.....Virker regnsensoren kun når KUX boksen er der. Eller virker den. Der skal bare spænding på motorerne. Håber det forstås. Nogen der har nogen ideer.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Hej KennethJeg er bange for du har ret. Har modtaget et par KMX100 (vinduesåbnerer), og har leget lidt med dem. Og det ser ikke ud til jeg kan få dem til at virke, bare ved at sætte spænding på, for at få dem til at køre ud. Og så polvende den får at få dem til at køre ind.Så kunne jeg kyle printet ud inden i, og styrer motor-spændingen direkete. Meeeeeen, så ryger al sikkerheden jo også. Så jeg må nok op med muldvarpeskindet og invisterer i de rette bokse fra velux.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja du mister i hvert fald detekteringen af, hvornår vinduet er helt åbent eller lukket, hvis du fjerner printet. Det samme gælder styringen af regnsensoren. Et andet sted her på forumet så jeg, at der var en der anbefalede at tilslutte regnsensoren til IHC. det ville jeg ikke gøre. Mig bekendt er det ikke "bare" en 24V spænding her heller. Tilslut endelig regnsensoren til motoren, så har du den funktionalitet.Hvis du vil have muligheden for at styre dine Velux vinduer via IHC, så har du brug for KUX'en for at modtage RF og så skal du have en KLF. Denne kan tilsluttes en relæ udgang på IHC og programmeres til at sende åbne og lukke kommandoer via RF til KUX'en.Vil du ikke ofre KLF'en kan jeg fortælle dig, at jeg benytter en én-vejs fjernbetjening fra Velux, hvor jeg har loddet et par ledninger på printet, der hvor knapperne trykker, og tilsluttet dem til et output modul. Jeg bruger altså IHC'en til at "trykke" på knapperne på fjernbetjeningen. Så kører vinduerne indtil du slipper knappen, eller ved et kort tryk, så åbner eller lukker de helt.Dog skal der lige monteres et lille lavpas filter, men er du fiks med en loddekolbe, er det ikke noget problem. Komponenterne til filteret (4 i alt) kan du få på ethvert radioværksted.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kenneth.Det er netop for at spare alle de bokse, jeg havde forestillet mig den løsning. De fylder også. Og ,simbel is better. Jeg prøvede at pille printet ud, og sætte ca 10v direkte på motoren, og det så ud til at køre fint med det. Ca 200mA ubelastet. Forbruget steg til ca 2.5 A da den kørte i bund. Og den virkede riglig stærk til at åbne og lukke et vindue. Så havde jeg forestillet at monterer et par endestop for at klare det problem. Eller køre på tid og så måske lave en lille strømbegrænser så tandhjulene inden i, ikke bliver revet i stykker. Velux´s regnsensor må jeg jo så undvære. Men så må der invisteres i én, der kan gå direkte på en indgang. Sådan ender mit set up nok.Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Michael,Der burde sidde en lille magnet i en sort plastic hætte ved låsebeslaget på vinduet, ellers burde den følge med din åbner. Måske denne kunne bruges sammen med et reedrelæ til at detektere, hvornår vinduet er lukket (det er i hvert fald sådan åbneren detekterer det). Men du skal nok være mest opmærksom når du kører ud, for endestoppet for enden af kæden tror jeg ikke holder i længden, hvis du kører på med fuld fart. Normalt stopper åbneren selv inden den kommer til enden af kæden./Kenneth

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej KennethDen magnet forklare en del. Var ikke kommet til den endnu. Det forklare også hvad det lille "vedhæng" på printet, der gik ned til kæden i motorenheden, var. Troede umiddelbart det var kæden den registrede, men syntes det sad forkert. Så kunne jeg, som du siger bruge den som endestop i lukket tilstand. Udkørsel kan bare køre på tid, og stoppe før den den kører helt i bund. Michael

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok