diskoboy Skrevet September 21, 2009 Rapporter Share Skrevet September 21, 2009 Hejsa,Er helt ny herinde og er måske meget newbie i mine spørgsmål :)Jeg skal have renoveret et ældre hus jeg har købt og derfor er det også tid at kigge på el-delen.Har været meget igennem: Først "IHC vs. Smart-House". Der vandt IHC (mest pga. der er flest der kender til systemet)Dernæst: "IHC standard (kablet) vs. IHC Wireless" og her kommer jeg i tvivl men hælder mest til den kablet løsning.Huset er et alm. 155 m2 paracel hus med armeret gasbeton i indervægge.Vi renovere stue / køkken i første omgang (svarende til ca. 65 m2 af det samlede areal).Som jeg forstår det skal der "IHC Control"-kabler ud til alle lampeudtag og kontakter ikke? -------------------------------------------Lidt om stue/køkken (- se plantegning ***):[img size=658]http://website.ihc-user.dk/media/kunena/attachments/legacy/images/plantegning.jpg I køkkenet:Der skal 5-6 spots op totalt (3 el. 4 i den ene side / 2 el. 3 modsatte køkkenbord)Stikkontakter over begge køkkenbordeI stuen:2 * 3 spots op i hver sin ende1 lampeudtag over spisebord(+ evt. et par lampeudtag, men der skal ikke være lamper i pt.)3 stikkontakter fordelt jævnt på lang væg i stue1 stikkontakt på lav væg fra køkken mod stueVed TV'et skal der være en del stikkontakter :laugh: Der kommer tænd/sluk kontakter hvor det nu er mest naturligt at placere dem - ved indtag til køkken/stue/udgang til terasse mv."HT" - er stik til højtalere der skal føres ned til tv'et (så har jeg forberedt til når der skal lidt ekstra lyd*** rød væg bliver 30-40 cm over bordhøjde - altså åbent køkken-------------------------------------------El-tavle sidder i bryggers til venstre for yderdør.Der skal trækkes signalkabel fra alle tænd/sluk kontakter, men hvad med lampeudtag osv.? Skal der også fra disse af?Om kablingen lige skal køre igennem gangen er ikke besluttet - det er mest for informationen skyld. Link til kommentar Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts