Hop til indhold

Lars Jacobsen

Members
  • Antal indlæg

    4.988
  • Medlem siden

  • Senest besøgt

  • Days Won

    63

Alt der er opslået af Lars Jacobsen

  1. Uden en PIR er det lidt svært at definere “hvornår” det er de har glemt at slukke, For nogle gange tager besøget 2 minutter, andre gange 20 minutter. Så altid at slukke efter 3 minutter er nok lige til den korte side. Og hvis forbindelsen fra tryk går på PIR indgangen kan du heller ikke umiddelbart bare slukke (kip) igen. Så prøv lige at tjekke om ikke der er en anden standard FB der har en indbygget timer der bare kan sættes til at slukke efter x minutter
  2. En søgning her på forummet gav denne tråd
  3. Det er jo meget normalt med en teknisk udvikling over tid, hvor man ændre på spec og design. Der findes jo også flere versioner/udgaver af selve controlleren. Det kan ikke anbefales at monterer Uni400 på hovedet så kablingen passer med ældre versioner pga varmeudviklingen internt i den. Den er beregnet/designet til at side som anvist. ps Der findes også gamle uni300 dimmere.
  4. Hvorfor vil du nedgradere den ? Og nej IHC controllere kan ikke “snakke sammen” uanset HW og firmware version. Du kan dog lave “signal overførsel” mellem dem. (Uafhængig af hw/firmware version). Det er beskrevet i manualen.
  5. Definition af “lækage” er et lidt flydende begreb. Kamstrup benytte denne i deres MC21; hvis ikke der har været mindst 1 time med 0 forbrug i de seneste 24 timer, ja så er der “lækage”. Hvis du kan accepter dette kan du lave en lign. overvågning i IHC hvis du bare får tilsluttet en simpel puls udgang på din vandmåler og kobler den til en IHC indgang. Du kan finde flere “tæller” FB’r i downloadsektionen, der viser forbruget, og der skal ikke meget til får at lave en der gør ovennævnte. Hvis du alligevel vil ind og montere en magnetventiler til at lukke for vandet, ja så kan du jo bare montere den egen måler med puls udgang, hvis ikke det lige er muligt at få på forsyningens. Hvis der er tale en en wireless MC21 så kan man få dekrypterings koden fra forsyningen og så lave en modtager. Søg lidt herinde, da der allerede er flere tråde om det emne i forummet.
  6. Ja så ville jeg nok også forvente et overslag på mellem 1-2.000kr. Hmm mon ikke der skulle være en eller anden “pilfinger” herinde der kan klare opgaven for dig. Måske Bjarne i Slagelse kan overtales ? Eller Henning hvis han opererer på de kanter. Ellers skal jeg da se om ikke jeg kan slå et smut omkring næste gang jer er på de kanter. Er jævnligt i KBH (hver 2.-3. måned)
  7. Kan være de også har de 3 stk. dimmere med i deres prisoverslag. De koster jo i sig selv ca. 1.000 (billigst pris på nettet, men ikke nødvendigvis den som elektrikkeren regner med at sælge dem for). Læg dertil 1-2 timers arbejde med montering, test, og programmering + kørsel og transport. Det løber hurtig op. Men ja hvis man kender en, der kender en, der kan, ja så er det jo kun de 1-2 timer du har som udgift hvis du selv skaffer dimmerne.
  8. Det er en standard LK Funktionsblok og mener den ligger under alarm da den er tiltænkt blink eller lydgiver.
  9. Mener der er en Puls FB hvor du kan sætte variablerne for on/off. Altså hhv 5 min og 30 minutter. Eller angivet det i sekunder.
  10. Anyway Visual 1 softwaren virker fint på en ny PC der kører windows10. Det der kan være problemer med er en com port til kommunikationen, så her skal du nok have en USB-RS232 dongle. Søg lidt i forummet da emnet har været oppe for ikke så længe siden.
  11. Ja det lyder som en Visual 1 conroller. Hvis der er hul igennem og du kan kommunikere “lidt” men ikke sende projekt og får fejl, så er der hul igennem og skift til en USB-RS232 løsning vil nok ikke hjælpe. Et er du får fejlen, men er det fordi du vil loade et nyt projekt ? Har du lavet ændringer ? Hvilke ? Har du prøvet forfra ? Altså hente projektet igen ? Lydder til at være et issue med selve controllere, så det vil være lidt “risky” at anbefale du skal prøve at loade et tomt projekt til controllere. For hvis det virker (og fejler) ja så står du jo med noget der slet ikke virker. For går ud fra alt egentlig virker som det skal mht lys, kontakter mm.
  12. Nok ikke fix og færdig. Man kan lave en helt fra bunden til dit specifikke behov, men ellers kan du prøve at flikke noget samme med flere FB f.eks fremkald scenarier eller lign standard FB. Eller du kan måske kombinere med en følg/puls FB fra udgangen til et mem/scenarie indgang. Det skal nok være den betingede Følg, så den kun gør den een gang - når der tændes. Og ikke får lavet en loop.
  13. Nu bor jeg ikke på Nordsjælland, men ja 2-3 timer reelt arbejde med fysisk at demonter og skifte controller og lidt dimmere , indlægge program bør ikke koste 10.000. Selvom triggere siger det ser rodet ud. Det burde kunne gøres for 2 max 3.000 kr. Ved godt man reelt ikke må selv men … ;-) det er nu ikke særlig svært. Og ender det med kaos er der nok en eller anden der vil træde til og hjælpe for kr. 10.000 ( ps. Jeg kommer gerne til Sjælland og gør for det beløb).
  14. En hurtig Google søgning https://www.google.dk/search?client=safari&hl=da-dk&q=ldr+pulse+reader+diagram&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwis54WI7Pv6AhVSt6QKHQ_bBW0QBSgAegQIBhAB&biw=1024&bih=642&dpr=2 kan give lidt inspiration. En helt simpel version med et par modstande som spændingsdeler (hvor ldr er den ene) som så styrer en transistor burde virke. Det benytter jeg selv med “omvendt” fortegn til min ringeklokketryk på en IHC indgang hvor der sidder en led i så der altid er lys i trykket. Den lever så af de 3-24ma som det modul nu kan leverer.
  15. Ahhhh Martin mener du virkelig man SKAL have det +500 kr. for et lige igennem kabel med 4 ledere ? Eller var det bare et hint om det skal være det, altså ben 2,3,5 og 8 skal forbindes. Det kan denne lille adapter jo gøre lige så godt https://www.av-connection.dk/?PNo=NNA-1235&gclid=EAIaIQobChMI04S55OfG-gIVhZBoCR10CAlZEAQYBSABEgJHePD_BwE Altså sammen med USB-RS232 donglen.. Kablet var jo “i gamle dage” hvor man havde en PC med com port. Det har de færreste laptops idag.
  16. Skæreklemmerne kan også være årsagen, men kan se du har afisoleret de yderste mm så det er ren kobber uden plastik Så burde der jo være forbindelse. Efter tilslutning mener jeg de går i test mode et par minutter og man burde kunne se en rød led ved bevægelse/aktivering. Hvis ikke så tjek der er spænding til den. Hvis den lyser og blinker, så er det den anden ende det er galt, altså ind i Inputmodulet, eller selve IHC programeringen.
  17. Yep. Selvom den er gammel så er den værd at prøve med hvis donglen ikke virker out of the box. Man kan som sagt sagt skifte driver og se om det kan få Windows til at benytte donglen som en virtuel port. Her er det oplagt først at benytte producentens seneste/nyeste der jo burde virke. Hvis ikke så prøv den gamle.Den plejede som sagt at virke. Har dog ikke haft behov for at prøve under win10 så ingen garanti.
  18. Relæ / kontaktor kan du finde nogen her: https://www.wattoo.dk/elartikler/tavlemateriel/kontaktorer mht til at få et pris styresignal ud af EnDK’s API og ind i din IHC er nok lidt være. Men det kan være nogen har eller er ved at lave noget. Måske via en raspi, homeassistant, eller lign. Var det noget for @MikkelS at få supporteret i IHC-Captain.
  19. Chip er det elektronik der sidder i USB-RS232 konverteren og der findes flere forskellige producenter og de (kan) kræve hver sin driver (program) for at virke til Windows. Her er der så nogen der bare virker, og nogen der nærmet ikke gør. Forvent derfor ikke at en indkøbt dongle bare virker out of the box når du tilkoblet den og benytter den med IHC Visual. Det kan være der skal installeres en anden driver før det virker. Det har LK også en lille “how-to-do” om på deres hjemmeside, de hvor man henter IHC programmerne. mht driver så mener jeg også at jeg tidligere har smidt en i downloadsektionen der bør virke.
  20. Kender ikke en elektrikker på de kanter, men et par af brugerne herinde f.eks. MikkelS og Solvyant kommer fra de kanter (Aalborg/Frederikshavn.) Måske de har mod på at hjælpe med det der ikke lige er ren elektrikker arbejde. Eller må du se om der er andre der byder sig til. Var det på Fyn er vi et par stykker der kunne træde til.
  21. Der kan være mange årsager, og der skal nok en systematisk fejlsøgning til for at isolere selve årsagen og kilden til problemet. Da der er tale om en ældre controller og strømforsyning, vil jeg starte med 2 ting. 1) kontroller der er 24V ud af strømforsyningen og på indgangene af alle moduler. 2) få hentet Visual 1 softwaren fra LK’s hjemmeside og installeret på en PC, og så få koblet på og download/hente projekt filen fra controlleren. Til det skal der så nok benyttes en USB-RS232 dongle, se andre tråde her på sitet om det. Hvis du skal ud i en udskiftning vil det alligevel være guld og brugbart med det gamle projekt. Det er der også lidt tråde omkring, så her vil jeg ikke gentagne processen. Det er ikke helt “bare lige” men heller ikke noget der bør tage mere end 1 dag for en erfaren IHC elektrikker. Altså at lave udskiftningen og få den op at køre med basal kip tænd/sluk funktion. En spritny IHC controller koster ca. 6.000 så kommer montering og programmering oveni. En ny PSU bør man nok også installere, eller ihverttilfælde være forberedt på at skulle skifte inden længe.
  22. Long time no see Gert. Men nu da du er kommet på så er der lige en bruger der har fået postet et nyt emne i Generelle regler og retningslinier Kan du ikke flytte det da der jo ikke kan svares i den gruppe.
  23. Er man i tvivl om hvilken controller man har af de gamle versioner, kan man kikke her. Den nyeste Ver. 3 kan kendes på den har SD kort på fronten samt reset knap.
  24. Din controller er som nævnt en Visual 1 som godt nok programmeres via et Windows program, men ikke scan lige kan nåes fra netværk. Du skal have en RS232 forbindelse fra din PC, og nyere har ikke direkte sådan en COM port mere. Så her skal du ud at inverstere i en USB-rs232 dongle. Og så skal du have hentet Windows Visual 1 programmet fra LK’s hjemmeside og installeret på PC’n Søg i forummet der er flere tråde om emnet. Også evt. udskiftning/opgradering til ny controller. Hw mæssigt passer den 1:1 men softwaren og programmet skal laves påny. Det er nok rimelig ligetil, men kræver lige du får hevet det gamle ud og kan se hvordan tingen er forbundne. sidste mulighed er man kan ligge et “testprogram” i controlleren til at detektere ind/udgange der er benyttet til hvad. Men en kopi af det gamle er nu at foretrække
×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok