Hop til indhold
  • 0

Ændre lyssætning på flere scenarier samtidigt


khjollund
 Share

Spørgsmål

Mine lysgrupper er styret af lampeudtag dimmer og PIR. Hver gruppe har sin egen 1.4.06.d FB til at styre dem. Jeg vil gerne kunne ændre lys-sætningen på dem alle på én gang. 

Hvordan pokker gør jeg det ? Er der ingen programmerings mulighed for at ændre lyssætningen et det linkede scenarie ???

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Jeg er ikke 100% sikker på hvad du er ude efter, men hvis du dobbelt klikker på linket mellem dit scenarie og din dimmer, kan du ændre lys styrken m.m. der.

Jeg er ude efter en måde at programmere ændringen på. Det du refererer til er en manuel konfiguration. Jeg vil kunne gøre det du foreslår programmelt (programmere en funktionsblok til at gøre det). Men det er nok ikke muligt med det her lorte software. Må nok vente til muligheden kommer i IHC Captain (hvis LK API'et tillader det). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, khjollund skrev:

Jeg er ude efter en måde at programmere ændringen på. Det du refererer til er en manuel konfiguration. Jeg vil kunne gøre det du foreslår programmelt (programmere en funktionsblok til at gøre det). Men det er nok ikke muligt med det her lorte software. Må nok vente til muligheden kommer i IHC Captain (hvis LK API'et tillader det). 

Det lyder lidt til at det du leder efter er gem og hent scenarie. De funger på den måde at når du kalder gem scenarie i din FB, så gemmes den lysstyrke din dimmer aktuelt har, og når du kalder fremkald scenarie i din FB sættes den gemte lysstyrke på dimmeren. Funktionen er ganske godt beskrevet i LK's dimmer FB's såvidt jeg husker. Alternativt må du læse lidt om gem og hent scenarie i IHC villedningen. Her er det med garanti godt beskrevet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lars1 skrev:

Det lyder lidt til at det du leder efter er gem og hent scenarie. De funger på den måde at når du kalder gem scenarie i din FB, så gemmes den lysstyrke din dimmer aktuelt har, og når du kalder fremkald scenarie i din FB sættes den gemte lysstyrke på dimmeren. Funktionen er ganske godt beskrevet i LK's dimmer FB's såvidt jeg husker. Alternativt må du læse lidt om gem og hent scenarie i IHC villedningen. Her er det med garanti godt beskrevet.

Jeg er fuldt bekendt med hent og gem scenarie - det fungerer, som du skriver, fint i.f.b.m. den dimmer som scenariet er linket til. Men jeg efterspørger jo en programmeret løsning der kan ændre lysstyrken til samme niveau på alle dæmperne på én gang. Jeg kan ikke helt forstå hvordan du kan få det til at stemme med at gem scenarie skulle kunne gøre det. Jeg kan selvfølgelig bruge tilføje et ekstra scenarie på hver dimmer i 1.4.06.d, men tænker der er en performance mæssig downside på det. Anyways, kommer der ikke bedre forslag bliver det ´det jeg gør (anvender allerede "Nat" indgangen). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis jeg forstår dig ret, så vil du med ét tryk kunne tænde alle dine tændinger på ét fast lysniveau.

Den simple løsning er vel bare at lave en funktionsblok med en indgang som fremkalder et scenarie, som trækkes ud til alle de ønskede tændinger med det ønskede lysniveau.

Med tanke på at god IHC programmering foreskriver at hver tænding har én og kun én funktionsblok som 100% kontrollere den, giver det nogle problemer da du jo åbenlyst forsøger at påvirke alle tændinger i hele huset på een gang. Og dermed bryder du princippet.

Løsningen er at indarbejde en ny in- og udgang på den funktionsblok der pt. styrer lyset. Indgangen skal, foruden at fremkalde et scenarie med den ønskede lysværdig også sætte alle relevante interne flag mm.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, khjollund skrev:

Jeg er fuldt bekendt med hent og gem scenarie - det fungerer, som du skriver, fint i.f.b.m. den dimmer som scenariet er linket til. Men jeg efterspørger jo en programmeret løsning der kan ændre lysstyrken til samme niveau på alle dæmperne på én gang. Jeg kan ikke helt forstå hvordan du kan få det til at stemme med at gem scenarie skulle kunne gøre det. Jeg kan selvfølgelig bruge tilføje et ekstra scenarie på hver dimmer i 1.4.06.d, men tænker der er en performance mæssig downside på det. Anyways, kommer der ikke bedre forslag bliver det ´det jeg gør (anvender allerede "Nat" indgangen). 

I forlængelse af Henning's post, kan jeg fortælle at mine FB'er til styring af udendørslys indeholder 4 scenarier (slukket, svagt lys, fuldt lys, manuelt styret). At tilføje et ekstra scenarie til en FB giver ikke noget performace impact.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok