Hop til indhold
  • 0

Mangel på input datalinjer


Jens Ostenfeld
 Share

Spørgsmål

I min installation er alt fortrådet, og jeg er ved at løbe tør for input datalinjer. Jeg ender med at have i alt 10 inputmoduler

Jeg har lovet mig selv ikke at anvende wireless tryk - i det lys, er der så ikke andre muligheder end at købe en controller mere?

For info, så har jeg har en ver. 2 controller. Skal en supplerende controller så også være en ver. 2, eller kan det være en ver. 3?

Mvh Jens

 

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der er desværre ingen vej uden om en ekstra controller hvis man ikke vil bruge wireless og har brugt alle 128 indgange (8 moduler med hver 16 indgange).

Der er ikke noget problem med en blandet installationen med ældre LK IHC controller og nyer LK IHC controller. Faktisk kan man have både en Term IHC og Visual 3 contoller i samme installation. De forbindes med hinanden på samme måde som 2 LK IHC controller af samme model. Der er en fin beskrivelse af hvordan det skal gøres i LK IHC dokumentationen.

 

Hvis du skal have flere controller i din installation, så er anbefalingen at bruge en controller til f.eks. lys styring og en anden til alarm og varmestyring. Dermed undgår man at skulle bruge for mange ind/udgange på data mellem de 2 controller.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har valgt at benytte modulet fra Steen som vist her til at forøge antal indgange. Han skriver selv, at de kun skal bruges med svagstrømstryk, og det gør jeg uden problemer.

Nogen bryder sig ikke om dette modul, fordi der er en mulighed for sammenfald, hvis der trykkes på forskellige svagstrømstryk samtidig. Det problem har jeg aldrig oplevet i praksis.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Alle,

Tak for gode svar. :)

Jeg tror at jeg vælger løsningen med at købe en ekstra controller (jeg kan få en ubrugt v2, til 1.700, så det må blive det.

Er der et sted (ud over IHC-manualen) hvor man kan læse mere om hvordan man kobler to controllere sammen - måske et worked example?

Jeg forstår så langt, at man skal eller kan koble ud/indgange linjerne 15/8 sammen jf. manualen, og også, at der skal laves en opdeling, således at der bliver tale om to separate installationer til hver controller, og at de skal programeres hver for sig. Men jeg må desværre erkende, at jeg ikke helt forstår hvordan man så kan referere til kode fra én controller til den anden controller? Hvis man f.eks. skal slukke alt (lys), så bliver man vel nødt til at kunne programmere med referencer til den anden controllers program - eller hvordan?

Mvh Jens

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du lægger en ledning fra output adresse 15 på den ene controller til den andens indgang 8, med snoet 0v. Dermed bliver output 15.1  forbundet med indput 8.1, 15.2 til 8.2 osv. Men da der "kun" er 8 output på ét output modul og 16 indgange på ét indput modul har LK valgt at de ulige output kanaler også sender den næstfølgende lige kanal, i det har tilfælde kanal 16. Dermed fortsætter 15.8/8.8 med 16.1 til 8.11 osv.

I den første controller sætter du ved "Sluk Alt" f.eks. udgangen 15.4 On, dermed bliver indgang 8.4 på den anden controller også On, dette registreres af programmet som så slukker alt lyset.

God fornøjelse.

P.S. Hvis du arbejder med status programmering, og dermed får alle fordelene ved at alt dæmpbart lys kun tænder på et svagt niveau om natten, så skal du tage hensyn til dette i programmet i begge controllere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok