Hop til indhold
  • 0

IHC strømforsygning 72W


Peter H. Hansen
 Share

Spørgsmål

Hej 
Undskyld hvis spørgsmålet placeret et forkert sted, så må administratoren slette

Jeg er blevet kontaktet af Cerius som har målt sig frem til at min IHC strømforsygning 72W støjer på nogle frekvenser og derfor skal JEG udskifte den
Støjen medfører at de ikke kan modtage signal fra flere elmålere på vejen som jeg bor på
Jeg har kontakte 3 forskellige elektrikere som aldrig har haft noget ligende problem før

Derfor spørger jeg i dette forum om andre har haft samme oplevelse?

Jeg har også kontaktet Cerius som fortalt at deres tekniker havde målt sig frem til det og at jeg skulle udskifte den inden 3 maj, for det pleje at være den som skabte støj
men man kan vel ikke blive tvunget til at skifte komponenter fra en ende af

 

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Alle strømforsyninger lave elektrisk støj, men at LK IHC strømforsyninger skulle være specielt støjende har jeg aldrig hørt om før. Alt el materiel skal være CE godkendt for at du må tilsluttet det til el-nettet i DK. CE godkendelsen indeholder regler for elektrisk støj. Du kan derfor blive stillet overfor et krav om at få repareret eller udskiftet et evt. defekt CE godkendt produkt, men så vil jeg mene at der skal være dokumentation for at det er det specifike produkt som støjer. Hvorvidt at det er op til dig at finde ud af hvilket produkt som støjer er jeg MEGET usikker på. Det er jo ikke skills som man kan købe sig til hos en tilfældig elektriker.

Jeg har ikke hørt om noget fortilfælde som ligner dette. Jeg har hørt om produktions virksomheder som er blevet pålagt at installer støjfiltre m.m. men aldrig at privat personer er blevet pålagt at skifte specifike komponenter fordi man mistænker at de støjer. Jeg har heller aldrig hørt om at der er regler for elektrisk støj i leverings betingelserne fra elselskaberne overfor privat personer.

Jeg har et par spørgsmål.

  1. Har Cerius været inde hos dig og konstateret at det er strømforsyningen som støjer, eller gætter de bare?
  2. Hvad er det for en el-måler du har? Hvis det er en Kamstrup el-måler, så fjernaflæses de via mobil telefoni nettet og her har Cerius ingen beføjelser. Det er kun Telestyrelse, eller hvad de nu hedder i dag, som kan påtale radio støj. De andre e-måler som Cerius bruger kender jeg ikke, så de kan evt. godt fjernaflæses via el-nettet.
  3. Hvilken paragraf i deres leverings betingelser henviser de til når de forlanger at du udskifter din LK IHC strømforsyning?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har haft et problem, hvor jeg har mistænkt IHC strømforsyningen for at sende transienter ud, som ødelage noget svagstrømselektronik. Men jeg ved ikke med sikkerhed, om det var kilden til problemet.

Uanset hvad så besluttede jeg at installere et EMC filter inkl. beskyttelse mod transienter udefra. I beskrivelsen står bl.a. "Possible interferences generated in the equipment are strongly attenuated". EMC filteret er produceret af Schurter og hedder FPBB Rail. Den findes i flere varianter, og jeg købte type FPBB-V3TI-0190.VD gennem digikey.dk 

Jeg har vedlagte 2 billeder og produktbeskrivelse. Hvis du vælger at installere et sådant modul, er der flere ting at være opmærksom på. Send mig gerne en PB før evt. bestilling af modul.

De viste trekanter på det ene billede er 3d printet for at afskærme ledere med enkeltisolering. Jeg har betalt en grafiker for at tegne dette i 3d klar til print.

 

IMG_2924.JPEG

IMG_3610.jpeg

Schurter EMC protect module FPBB Rail.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Lars1 skrev:

Alle strømforsyninger lave elektrisk støj, men at LK IHC strømforsyninger skulle være specielt støjende har jeg aldrig hørt om før. Alt el materiel skal være CE godkendt for at du må tilsluttet det til el-nettet i DK. CE godkendelsen indeholder regler for elektrisk støj. Du kan derfor blive stillet overfor et krav om at få repareret eller udskiftet et evt. defekt CE godkendt produkt, men så vil jeg mene at der skal være dokumentation for at det er det specifike produkt som støjer. Hvorvidt at det er op til dig at finde ud af hvilket produkt som støjer er jeg MEGET usikker på. Det er jo ikke skills som man kan købe sig til hos en tilfældig elektriker.

Jeg har ikke hørt om noget fortilfælde som ligner dette. Jeg har hørt om produktions virksomheder som er blevet pålagt at installer støjfiltre m.m. men aldrig at privat personer er blevet pålagt at skifte specifike komponenter fordi man mistænker at de støjer. Jeg har heller aldrig hørt om at der er regler for elektrisk støj i leverings betingelserne fra elselskaberne overfor privat personer.

Jeg har et par spørgsmål.

  1. Har Cerius været inde hos dig og konstateret at det er strømforsyningen som støjer, eller gætter de bare?
  2. Hvad er det for en el-måler du har? Hvis det er en Kamstrup el-måler, så fjernaflæses de via mobil telefoni nettet og her har Cerius ingen beføjelser. Det er kun Telestyrelse, eller hvad de nu hedder i dag, som kan påtale radio støj. De andre e-måler som Cerius bruger kender jeg ikke, så de kan evt. godt fjernaflæses via el-nettet.
  3. Hvilken paragraf i deres leverings betingelser henviser de til når de forlanger at du udskifter din LK IHC strømforsyning?

 

Svar+billeder

1     Cerius har været inde og måle. Konen var tilfældigvis hjemme, men hun fortalte at han slukkede for alt strømmen hvilket fortæller mig at han ikke kan være sikker på at det lige nøjagtig er strømforsygningen da der også er andre ting der kan støje. Antenneforstærker osv.

2    Måleren er af mærke ECHELON. Byggede huset i 2007 hvor elmåleren blev mont i teknikskabet. Den kom de senere og flyttede uden for skabet på vægen, ca 5-6år efter, da den ikke måtte sidde i skabet iflg. dem pga fjern aflæsning problemer. Den blev flyttet på deres regning

3    Der bliver kun henvist til EMC-direktivet(2014/30/EU)

billede 2 er med strøm og støj

billede 3 er uden strøm

IHC3.jpg

IHC2.jpg

IHC1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er på INGEN måde expert på området. Men jeg synes at Cerius's argumentation lyder meget tynd.

Eftersom de har flyttet måleren ud af skabet for at kunne aflæse den tyde det på at den er radio aflæst, og så vil jeg begynde at mistænke antennen på dit IHC anlæg hvis du har en visual 2 eller 3 controller. Jeg synes det lyder mærkeligt at din IHC strømforsyning skulle kunne forstyre radio aflæste måler uden for dit hus. IHC antennen kan tilgengæld række op til 300M under særligt gode forhold. Den bør dog ikke sende hele tiden.

Har du checket på eloverblik.dk om din el-måler bliver aflæst hver time? Hvis din el måler bliver aflæst hver time har jeg svært ved at se hvorfor din IHC strømforsyning skulle være årsag til at andre el måle på vejen ikke kan aflæses.

Omkring EU direktivet, så fastsætter det ganske rigtigt grænser for EMC eller elektromagnetisk støj. Eftersom dine LK IHC produkter er CE mærket er de jo designet til at overholde dette, så hvis de ikke længere overholder direktivet kan de være defekte. Jeg er dog ikke godt nok inde i EMC direktivet til at afgøre om de måle resulater der fremgår af dine billeder er inden for EMC direktivets grænser eller ej.

Du kan evt. prøvet at høre LK hvad de mener om sagen. De må om nogen være interesseret i at vide hvis deres produkter ikke overholder EMC direktivet, da det kan medføre STORE udgifter for dem hvis de skal til at tilbagekalde massevis af produkter. Desværre har jeg ikke nogen kontakt informationer til dem.

Sidst men ikke mindst. Støjmålingerne er lavet i området 0-500KHz. Hvis din elmåler er radio aflæst sker det typisk i området 433-444MHz eller via mobil nettet på 700MHz, 800MHz, 900MHz, 1,8GHz, 2,1GHz, 2,6GHz, 3,5GHz eller 26GHz. LK IHC wireless ligger på 868-870MHz. 800MHz båndet bruges også til 4G

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8.4.2022 at 15:09 , Peter H. Hansen skrev:

Tusind tak for de fyldest gørende svar

lk var de første jeg kontaktede men de ville have at det skulle gå igennem en installatør da de ikke servicere private 

jeg skifter strømforsyningen her i weekenden og så må de komme og måle igen

Jeg vender tilbage med resultatet 

Hvad blev resultatet?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok