Hop til indhold
  • 0

IHC Wireless lysdæmper vil ikke tænde efter skifte til LED


taaning
 Share

Spørgsmål

Hej allesammen

Der sprang en pærer (GU5.3) halogen, og så mente jeg at tiden var inde til at gå over til LED for at spare lidt på strømmen, så jeg skiftede alle 5 halogen (20W) ud med 5 stk 5W Philips dæmpbar LED, og nu vil de ikke tænde.

Hvis jeg skifter en enkelt LED ud med en halogen, så tænder og dæmper de fint. Går ud fra at det har noget at gøre med en minimums belastning eller noget i den stil, og at jeg muligvis kan løse det ved at skifte transformeren, eller noget helt andet.

Jeg dæmper med en IHC Wireless 505DA103.

Er er nogen der kan hjælpe mig lidt her?

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
På 31.1.2022 at 13:39 , taaning skrev:

Hej allesammen

Der sprang en pærer (GU5.3) halogen, og så mente jeg at tiden var inde til at gå over til LED for at spare lidt på strømmen, så jeg skiftede alle 5 halogen (20W) ud med 5 stk 5W Philips dæmpbar LED, og nu vil de ikke tænde.

Hvis jeg skifter en enkelt LED ud med en halogen, så tænder og dæmper de fint. Går ud fra at det har noget at gøre med en minimums belastning eller noget i den stil, og at jeg muligvis kan løse det ved at skifte transformeren, eller noget helt andet.

Jeg dæmper med en IHC Wireless 505DA103.

Er er nogen der kan hjælpe mig lidt her?

På forhånd tak.

Den dimmer de ret ringe til formålet. LK IHC® Wireless Fuga lysdæmper 250w, hvid - 505DA103 (elvvs.dk)

Du kan prøve at sætte en dimbob på Nordtronic Dim-Bob 230V 0-2W Filter | 1876 | LavprisEL.dk

Men det der virker bedst er en IHC Wireless Lampeudtag med 250W dæmper (greenline.dk)

 

Dermed ikke sagt at du ikke kan få det til at virke, men du skal prøve en del forskellige lyskilder og også prøve at skifte din trafo til en driver.

Du kan også prøve at se om din kombination virker hvis du giver din trafo en fase, gør det ikke der skal du starte med at sætte en led driver på.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Den dimmer de ret ringe til formålet. LK IHC® Wireless Fuga lysdæmper 250w, hvid - 505DA103 (elvvs.dk)

Du kan prøve at sætte en dimbob på Nordtronic Dim-Bob 230V 0-2W Filter | 1876 | LavprisEL.dk

Men det der virker bedst er en IHC Wireless Lampeudtag med 250W dæmper (greenline.dk)

 

Dermed ikke sagt at du ikke kan få det til at virke, men du skal prøve en del forskellige lyskilder og også prøve at skifte din trafo til en driver.

Du kan også prøve at se om din kombination virker hvis du giver din trafo en fase, gør det ikke der skal du starte med at sætte en led driver på.

Hej Bjarne.

Tusind tak for svaret, nu har jeg lidt at gå videre med.

Vil starte med at se om lyset virker hvis omformeren får en fase, og så gå videre derfra.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Lige en lille opdatering.

Da jeg ville teste om lyset ville tænde med en fast fase på trafoen, tændte lyset faktisk (på lav styrke) i det samme jeg udskiftede halogenpæren med led pæren (altså med lysdæmperen monteret) og nu ser det ud til at virke, dæmpning virker, men nu vil de så ikke slukke helt.

Det er lidt mærkeligt, da de slet ikke ville tænde i første omgang.

Nå men nu har bestilt en Dim-bob, den kommer i morgen, så må jeg jo se om det kan løse problemet med at de ikke slukker helt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 2/3/2022 at 5:23 PM, taaning said:

Nå men nu har bestilt en Dim-bob, den kommer i morgen, så må jeg jo se om det kan løse problemet med at de ikke slukker helt.

 

I sidste ende kommer du til at skifte den dimmer til enten en 820B1250 eller en 505D6102 (hw 2.00). Alle andre dæmpere virker ikke ordentligt med LED eller mangler feedback. Selv hvis du får det til at virke nu så er der en pæn risiko for at dine LED pærer ikke har så lang levetid som forventet. Når du næste gang sætter nye LED pærer i så virker det sikkert ikke til den tid fordi den nye LED pærer opfører sig anderledes end dem du kan købe i dag.

Det er ganske mange her på sitet der har været nede ad den samme vej som dig. Personligt har jeg mere end 10 505DA103 liggende som blev pillet ud af min installation da jeg fik nok.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Astronaut skrev:

 

I sidste ende kommer du til at skifte den dimmer til enten en 820B1250 eller en 505D6102 (hw 2.00). Alle andre dæmpere virker ikke ordentligt med LED eller mangler feedback. Selv hvis du får det til at virke nu så er der en pæn risiko for at dine LED pærer ikke har så lang levetid som forventet. Når du næste gang sætter nye LED pærer i så virker det sikkert ikke til den tid fordi den nye LED pærer opfører sig anderledes end dem du kan købe i dag.

Det er ganske mange her på sitet der har været nede ad den samme vej som dig. Personligt har jeg mere end 10 505DA103 liggende som blev pillet ud af min installation da jeg fik nok.

 

Hej Astronaut

Det har du helt sikkert ret i. 

Jeg har monteret Dim-bob'en, og det virker i og for sig fint, dæmper fint osv, men en gang imellem sker der det når jeg tænder lyset, at led-pærerne tænder meget kortvarigt, for så at slukke, og et par sekunder senere tænder de som de skal.

Jeg har læst rigtigt meget her på siden, og jeg har da også bestilt en 505D6102 (hw 2.00) og en anden led-driver. Jeg håber at dette setup kommer til at virke, da jeg har 3 andre steder i huset, som jeg også vil have skiftet fra halogen til LED.

Tak for svaret :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok