Hop til indhold
  • 0

Remote input og output moduler


Guldbrand
 Share

Spørgsmål

Jeg har et gammelt IHC anlæg med DOS styring. 

Jeg har flere gange overvejet at skifte controlleren ud med en ny Visual controller, men har haft svært ved at retfærdigøre at bruge 5 - 6k bare for at få noget mere tidssvarende software. Nu har jeg i midlertidig fået et behov for at kunne programmere nogle timere som skal trigge hinanden. Min gamle manual viser at der skulle være en punkt 4 i menuen for timer programmering, den vises dog ikke når jeg kobler op mod controlleren.

Jeg har også fået bygget en ny garage som ligger 20 - 25 fra huset, der vil jeg gerne have installeret IHC også, primært for at kunne styre udendørs belysningen sammen med det øvrige udendørs belysning vi har omkring huset. Det kører primært på et ur sammen med en skumrings relæ.

I garagen er egen EL tavle og der er ført internet der over og jeg vil høre om det, på nogen måde, er muligt at forbinde input og output moduler til controlleren i stuehuset når den eventuelt bliver udskiftet til en ny Visual 3 controller?

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
On 1/14/2022 at 2:01 PM, Guldbrand said:

Jeg har et gammelt IHC anlæg med DOS styring. 

Hvilken controller er det. Er det en 120B1201?

 

On 1/14/2022 at 2:01 PM, Guldbrand said:

I garagen er egen EL tavle og der er ført internet der over og jeg vil høre om det, på nogen måde, er muligt at forbinde input og output moduler til controlleren i stuehuset når den eventuelt bliver udskiftet til en ny Visual 3 controller?

Man kan godt trække kabler til IHC input og output moduler. Andre må kunne sige hvor lange de kan være - jeg havde en gammel installation hvor de var ca. 15 meter lange og det fungerede fint. Du skal have 24V, 0V og data (en data per modul) med ud. Det kan fint løbe i et dedikeret netværkskabel selvom signalerne det ikke har noget at gøre med ethernet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Astronaut skrev:

Hvilken controller er det. Er det en 120B1201?

 

Man kan godt trække kabler til IHC input og output moduler. Andre må kunne sige hvor lange de kan være - jeg havde en gammel installation hvor de var ca. 15 meter lange og det fungerede fint. Du skal have 24V, 0V og data (en data per modul) med ud. Det kan fint løbe i et dedikeret netværkskabel selvom signalerne det ikke har noget at gøre med ethernet.

Controlleren er en 120B1200 med SN: 5439 (serie nummeret er bedste bud, da det er noget gnidret)

Jeg håbede at kunne tilslutte input/output moduler via ethernet således at jeg kunne undgå at trække et separat kabel fra controlleren og ud til modulerne. Jeg er i tvivl om, om jeg i det hele taget vil kunne trække et ekstra kabel gennem tomrøret mellem bygningerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/16/2022 at 10:49 AM, Guldbrand said:

Controlleren er en 120B1200 med SN: 5439 (serie nummeret er bedste bud, da det er noget gnidret)

Der er flere der har spurgt til den oprindelige IHC controller ... der er ikke meget hjælp her på sitet. Det er ikke så mange der kender den længere.

 

On 1/16/2022 at 10:49 AM, Guldbrand said:

Jeg håbede at kunne tilslutte input/output moduler via ethernet således at jeg kunne undgå at trække et separat kabel fra controlleren og ud til modulerne. Jeg er i tvivl om, om jeg i det hele taget vil kunne trække et ekstra kabel gennem tomrøret mellem bygningerne.

Som sagt kablet kan fint være CAT5/CAT6/CAT7 kabel men ikke ethernet der løber i kablet. Har du overvejet wireless til din garage?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis du udskifter din controller til en ny model, vil du kunne koble eksempelvis HomeAssistant på og så via den vej trigge eksempelvis noget Wifi relæ, Zigbee eller lignende. Plus de andre fordele/muligheder det giver. 

Selve fortrådningen af ind og udgangsmoduler er der ikke ændret på, så det kræver særskilte kabler imellem controller og moduler. Som Astronaut nævner kan du med ny controller også prøve trådløs output i garage. 

Har kodet nogen stykker af de gamle DOS-controllere, men det er godt nok lang tid siden ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok