Hop til indhold
  • 0

Udgang på kombirelæ skifter selv 1-5 sekunder efter betjening


McBauer
 Share

Spørgsmål

Jeg har i lang tid brugt Wirelesskomponenterne som standalone-løsning. For 2 dage siden satte jeg en controller v3 op for at kunne få nogle lidt bedre scenarier, timerstyringer osv.

Det hele virkede før jeg gik i seng i går, men her til morgen skulle jeg trykke "sluk" før "tænd-knappen" til lyset på badeværelset tændte. Sådan er det stadig.

Jeg har prøvet at nulstille kombienheden, unlinke, linke på ny og genoploade programmet til controlleren, restarte på controlleren, men intet af det gør nogen forskel.

Til sidst frigjorde jeg relæet fra programmet og kiggede på udgangen i ServiceView. (Billede herunder)

Det har siddet der i et års tid og virket fint og indgået i simple scenarier i standalone-løsnignen.

Er det bare en ny, eller har I nogle tips og tricks?

Nogle gange skifter udgangen selv øjeblikkeligt og andre gange går der op til 5 sekunder før den skifter selv.

 

 

ihcfejl.png

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg skal forsøge :)

Hovedproblemet er de nye LED pærer, eller rettere samspillet imellem det "gamle" kombi relæ og den/de nye LED pærer.

Kombi relæet er udviklet til de fordele og muligheder de "gamle" glødetrådspærer tilbød, bla. at man uden problemer kunne trække en lille strøm igennem pæren til at forsyne wireless delen af kombi relæet. Den mulighed er kun i begrænset omfang til stede med de nye LED pærer, hvilket ikke kun giver udslag i mærkelige blink og andre mærkelige hændelser, men også at kommunikationen imellem kombi relæet og controlleren bliver forstyrret. Og netop den forstyrrelse bevirker at b.la. tilbagemeldingen næsten altid ender med at være ON, også selv om pæren er slukket. Hvilket selvsagt resulterer i at funktionsblokken tror at pæren er tændt, når du så trykker på kip vil funktionsblokken slukke - og ikke tænde som ønsket. Venter du for længe inden du trykker 2. gang, vil "Tilbagemeldingen" igen gå ON, og funktionsblokke vil igen "slukke". Alt dette resulterer i at du skal trykke 2 gange lige efter hinanden. 1. gang for at "slukke" funktionsblokke og 2. gang for at tænde. Derfor skal "Tilbagemeldingen" fjernes.

Ud over at jeg ikke oplever Scenarie udgangene som lige så følsomme over for de problemer, så er de ikke afhængige af produkt indgangen "Udgang"s status og vil internt sætte udgangen hhv. ON eller OFF og dermed tænde/slukke lampe korrekt. Derfor scenarier.

Håber det gav lidt afklaring.

En del Wireless produkter er derfor også udkommet i en HW 2.0 version, som, ved at tilføje en 0v klemme, løser problemet med signal igennem pæren. Men da der både skal være plads til en ekstra klemme og mere elektronik er det ikke alle produkter der rent fysisk kan opgraderes hvis de også skal kunne være i en gammel indmurings dåse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for SUPER forklaring @Henning Pedersen -dit svar forklarer 2 af de ting jeg har været MEST irriteret over ved min IHC installation:

  1. At styringerne låser (åbenbart så p.g.a. ustabil tilbagemelding, tak for den løsning, -det har jeg nu programmeret mig ud af, og det fungerr fint)
  2. At mine LED blinker ad pommeren til (når de er slukket). 

Du skriver at det gælder gamle kombi-relæ'er, men jeg går ud fra at det også gælder wireless kombi-dimmer og wireless lampeudtag dimmer. 

Alle mine IHC trådløse Kombi dimmere og lampeudtag dimmer, er desværre HW version 1 .... Ret så dyrt at skulle skifte dem alle for at slippe for blinkeri'et. Har prøvet med en dimbob på hver dæmers LED-streng, men det hjælper ikke noget. Har lige investeret i 2 HW 2.02 trådløse lampeudtag, så må vi se om det får blinkeriet til at stoppe. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det glæder mig at du kunne bruge svaret.

Der kan siges meget godt om den generelle overgang til LED pærer, men det giver godt nok også en masse udfordringer i ældre smarte installationer.

Jeg vil forvente at problemet er løst med dine HW 2 produkter.

Kan andet sted se at du har en V3 controller, hvis lampeudgangene er ført til tavlen, vil jeg anbefale de nye LED dæmper til DIN skinne montage. Hvis de ikke er ført til tavlen så er der masser af brugte HW2 lampeudtag til salg på nettet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej @Henning Pedersen -du skriver "En del Wireless produkter er derfor også udkommet i en HW 2.0 version", ved du om det også gælder wireless Kombi Lysdæmperen (250w) ? Er det også printet på wireless kombi lysdæmperen at det er en version 2 (som det er på wireless lampeudtag lysdæmperen), -eller hovrdan kan man se at det er en HW version 2 ? Jeg kan se at Kombi Relæ'et nedenfor har det, men jeg har ikke kunnet finde noget om kombi dimmeren.

image.png.b93a3a676d9e90745b050dd7088c5933.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok