Hop til indhold
  • 0

Firmware 3.3.44 crash ... nu zombie?


Astronaut
 Share

Spørgsmål

I går aftes da jeg skulle i seng slukket jeg lyset vha. sluk-alt. Det virkede fint bortset fra at den sidste lampe ikke slukkede. Den sidder på en Ø80 dimmer hw2. Efter at have forsøgt i nogen tid rebootede jeg controlleren. Det virkede ikke. IHC captain kunne connected til controlleren men ingenting kunne styres. Hverken wireless eller de 2 kanals dimmere jeg har. Jeg prøvede også at tage strømmen til controlleren. Ingenting. Til sidst gik jeg i seng for at tage fat igen til morgen.

Her til morgen kunne jeg downloade programmet til min PC. Kaptajnen viste status error, RF version og SN stod som N/A. Jeg forsøgte at uploade et tomt program i flere omgange. Det lykkedes ikke. Jeg flashed 3.3.44 firmwaren endnu engang. Programmet viste success men jeg er ikke sikker på der skete noget. Det gjorde ingen forskel. Jeg forsøgte med RETURN FACTORY DEFAULT firmwaren. Den flashede fint efter flashing viste firmware updateren stadigvæk 3.3.44.

Jeg er ikke helt sikker på hvor hvad der skete, men efter nogen tid kunne jeg uploade et tomt program. Bagefter uploadede jeg mit gamle program Success! Eller næsten. For IHC Visual havde sagt at alle mine devices skulle linkes igen. Mystisk? Som jeg forstår det burde linkningen være bevaret? Under alle omstændigheder fik jeg uploadet det gamle program og nu var der liv i skidtet.

Og så alligevel ikke. Controlleren er i en mystisk zombie tilstand. Den viser at alle wireless devices skal gen-linkes. Men en del af de wireless devices virker. Fra kaptajen kan jeg tænde og slukke trådløse stikkontakter. Nogle wireless tryk virker også. Andre ting virker ikke.

Well sådan forlod jeg det. Nu går der nogle dage før jeg får kigget på det. Spørgsmålet er hvor død controlleren er. Og hvordan wireless både kan virke (sådan da) og alligevel fortælle at intet er linket.

Her er status nu (fra kaptajnen):

image.thumb.png.f0e57f9d296b3178119ee5363f12f50c.png

 

Og visual viser at alt skal genlinkes (selvom det virker lidt):

image.thumb.png.43a4b250cb9eefd00e5667bf8727a7f8.png

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
On 12/22/2021 at 7:25 PM, Mikkel Skovgaard said:

Wireless er en ret speciel løsning. Det nemmeste er du linker alt igen ud fra din beskrivelse.

Ja vil jeg også gøre. Men jeg vil gerne forstå hvad der sker.

Som sagt: nogen af wireless dimserne virker "lidt". Når man fx. trykker på nogen af de wireless 4-tryk som lige nu dukker op sådan her

image.thumb.png.7e5f2ff487c0a8820f8da7609958d4de.png 

Som det ses er "Serie nummer" "linket til ukendt produkt". Dette er sket uden at jeg har gjort noget.

Når jeg så genlinker igen så ser det sådan her ud:

 

Præcist som det skal (ja, jeg ved godt det er et 6 tryk her ... det var tættest på).

Jeg kan se at der ikke er ændret noget i projektfilen for devicen. Der må således ligge information om hver eneste linkede komponent i controlleren. Information som jeg ikke kan komme til fordi den ikke ligger i projektfilen. Spørgsmålet er så om man kan slette denne information. Men kunne fx. forestille sig at controlleren løb tør for plads eller at døde devices gør controlleren langsommere. Det ville også være ganske fantastisk hvis man kunne lave backup af denne information.

Gid der var lidt mere information. Nu igang med at re-linke 40 devices. Herunder fjerne de forbandede tangenter hvor jeg aldrig har fået teknikken til at få dem af nemt.

 

 

image.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Øv øv øv!!!

Efter at have været rundt i hele lejligheden og genlinke de fleste IHC wireless devices manglede der lige et par stykker. Jeg ventede med at linke de sidste fordi det sådan set kørte fint og blev ærligt talt temmelig træt af LK. Nogen af de unlinkede sidder inde bag møbler og de bliver nok siddende i unlinket tilstand i lang tid men andre krævede bare lidt oprydning eller mindre dovenskab. Det har kørt fint i et par dage og i går skulle jeg lige genlinke en wireless Ø80 dimmer.

Tilbage til start. De fleste wireless devices er nu tilbage i en tilstand hvor de er pseodo-linket. 5 ud af 45 er linket ok. Resten er nu i zombie mode.

Status:

  • Det der er en slags kontakt til zombiee-linkede devices.
  • Captainen og IHC ServiceView kan tænde og slukket outputs (wireless stikkontakter, dimmere, relæer).
  • Batteritryk der er i zombie tilstand sender events (ses i ServiceView)
  • Når jeg trigger scenarier sker der ingenting - der virker som om scenarier ikke virker for zombie devices. Det virker fint for ikke-zombie devices (fx. 2-kanal dimmere)

Jeg kan således tænde og slukke alt med IHC Remote, IHC ServiceView, IHC Captain og HomeAssistant.

Spørgsmålet er så hvad man så gør? Jeg kan genlinke det hele en gang til men set i lyset af hvad der skete i går så er det svært at se formålet. Skidtet har fungeret fint med 45 wireless devices i snart 3 år. Jeg gætter på at der ligger noget på controlleren jeg ikke kan se og som jeg ikke kan få adgang til. Det ville være rart hvis man kunne lave en backup af hele controlleren sådan at når/hvis det fejler så skal jeg ikke rundt og linke det hele igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nu virker det vist (løb)!

Hvis nogen render ind i samme problem en dag så var løsningen at "unlinke alt". Jeg tror det fik clearet mere i controlleren end blot at unlinke/linke de devices der gav problemer. Jeg uploadede også et tomt projekt og unlinkede alt endnu engang efter at jeg havde uploaded det tomme projekt.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok