Hop til indhold
  • 0

IHC Varmestyring


Bjarne Sørensen
 Share

Spørgsmål

Jeg er ved at kigge mit gulvvarme igennem. Det er blevet lidt noget rod i årernes løb efter huset i tre plan og garagen er kommet på efter hånden.

Problemet er at gulvtemperaturen og rumtemperaturen ræser over setpunket, der er størst problem i kælderen og garagen hvor gulvene er af beton, er det min pulsvarne on og off der skal justeret op/ned? Eller er det hysteresen?

I garagen har jeg 440 mm isolering i gulvet, og 15 cm beton. Når vintersæsonen starter kører det op over 18 grader, setpunktet er 17 grader.

Vedhæftede billede viser problemet i kontoret hvor man kan se hvor varmt der er i forhold til setpunkt.

På forhånd tak. 

gulv kontor.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

14 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
14 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Når vintersæsonen starter kører det op over 18 grader, setpunktet er 17 grader.

Med gulvvarme slanger i 15cm beton, tror jeg at du får ualmindeligt svært ved at programmerer/justerer dig ud af det. Det er reaktionstiden i beton bare for langsom til. Glem og videre.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Med gulvvarme slanger i 15cm beton, tror jeg at du får ualmindeligt svært ved at programmerer/justerer dig ud af det. Det er reaktionstiden i beton bare for langsom til. Glem og videre.

Jeg glemmer årets første opstart. 

Men hvad med det daglige i mine gulve med 7 cm beton? 
Der ryger den noget over setpunkt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvor præcist du kan styre din rumtemperatur via gulvvarme afhænger af alt for mange parametre til at sige noget 100% sikkert. Men hvis vi antager at: 1. Gulvet er 100% isoleret fra alt andet, 2. Solen ikke bidrager med varme til rummet, 3. Alle væge og lofter er vindtætte og korrekt isolerede så der ikke sker en varmeafgivelse, eller tilførsel, den vej. Med andre ord, vi har et rum som 100% er uden ydre påvirkninger.

Så mangler vi "bare" at få styr på hvor dybt slangerne ligger i betonén, og hvor gulvsensoren ligger i forhold til slangerne. Til sidst er der dimensionen på rørene samt hvor hurtigt vandet løber, altså gennemstrømnings hastigheden og så selvfølgelig selve fremløbs temperaturen.

Når alt det er på plads, kan vi begynde at lave nogle velbegrundede indstillinger, ellers bliver det bare gætværk. 

Men skal jeg gætte, så ville jeg prøve at ænder styringen til "Gulv" og øge gulvhysteresen til 0,5 grad. Dermed burde styringen skifte til puls varme på et tidligere tidspunkt hvilket alt andet lige burde reducere den "overvarmning" af rumtemperaturen du oplever.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
46 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

1. Gulvet er 100% isoleret fra alt andet

Hvis vi ser på kontoret, så er der 100mm super EPS i gulvet, svarer til 120mm (mere kunne ikke lade sig gøre uden at støbe under soklen).

47 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

2. Solen ikke bidrager med varme til rummet

Vinduet er mod vest, og der kommer ikke direkte sol ind her om vinteren.

48 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

3. Alle væge og lofter er vindtætte og korrekt isolerede så der ikke sker en varmeafgivelse, eller tilførsel, den vej

Vægge er med 70mm rockwool op til 1,4m over der er der 140mm (hulmursisolering). I loftet /etageadskillelsen er der 150mm rockwool.

 

49 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Så mangler vi "bare" at få styr på hvor dybt slangerne ligger i betonen.

Her er der kun 3 cm beton over.

50 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

hvor gulvsensoren ligger i forhold til slangerne

Midt imellem to strenge.

 

52 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Til sidst er der dimensionen på rørene samt hvor hurtigt vandet løber, altså gennemstrømnings hastigheden og så selvfølgelig selve fremløbs temperaturen

16 mm pexrør med 200mm c/c. Pumpen er på max med konstant tryk, Pt 40 graders fremløb ved 3 grader udendørs. På samme shunt sidder stuetagen hvor der er spånplader med spor, varmefordelingsplader og 16 mm slanger. Her er varmeafgivelsen ikke så god som i kælderen med betongulve, trods relativ svag isolering under. I etageadskillelsen er der 150mm rockwool.

53 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

PS. og du må selvfølgelig heller ikke tage et 1/2 times brusebad i rummet - selv om det er lækkert. :-))

Det er ikke smart i kontoret :-) Men jeg kan godt se hvad du mener :-)

Udover det har jeg et Dantherm ventilationsanlæg i hele huset uden varmeflade.

57 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Men skal jeg gætte, så ville jeg prøve at ænder styringen til "Gulv" og øge gulvhysteresen til 0,5 grad. Dermed burde styringen skifte til puls varme på et tidligere tidspunkt hvilket alt andet lige burde reducere den "overvarmning" af rumtemperaturen du oplever.

Okay, jeg prøver det først. Tak for inputs Henning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hele opremsningen var primært for at anskueliggøre at termisk varme slet ikke er så let at arbejde med. Listen kunne sagtens forlænges. Med dejligt at du har fået huset opgraderet.

Kan se at varmen i dit bryggers er sat til "Rum og Gulv", hvilket normalt ikke gør det lettere at forstå hvad der sker. Årsag, her skal BÅDE rum og gulvtemperaturen være over det indstillede før der lukkes eller skiftes til puls varme. Og kommer bare én af dem under, bliver der igen åbnet på 100%.

Hvis jeg ikke husker meget forkert så fandt jeg for flere år siden en fejl i den blok, mener at de tjekker for temp >= X, som ikke virker korrekt. Om det er ændret i Visual 3 ved jeg ikke.

PS: Flot tegning du har lavet af din far. :-))))))))))

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Kan se at varmen i dit bryggers er sat til "Rum og Gulv", hvilket normalt ikke gør det lettere at forstå hvad der sker. Årsag, her skal BÅDE rum og gulvtemperaturen være over det indstillede før der lukkes eller skiftes til puls varme. Og kommer bare én af dem under, bliver der igen åbnet på 100%.

Ja, det har du ret i det med at begge temperaturer skal være opfyldt. Jeg ændrer dem begge og ser hvordan det går.

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Hvis jeg ikke husker meget forkert så fandt jeg for flere år siden en fejl i den blok, mener at de tjekker for temp >= X, som ikke virker korrekt. Om det er ændret i Visual 3 ved jeg ikke.

Jeg kører kun Visual 2. Jeg ved ikke om der er fejl i den, kan du gennemskue det?

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

PS: Flot tegning du har lavet af din far. :-))))))))))

Jeg er også ret stolt :D

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Jeg glemmer årets første opstart. 

Men hvad med det daglige i mine gulve med 7 cm beton? 
Der ryger den noget over setpunkt. 

At styre temperaturen i et beton gulv med on/off styring er nærmest umulig. Jeg har et 10 cm. beton gulv i mit bade værelse og temp. sensoren ligger midt mellem 2 varme slanger med ca. 10 cm. afstand til hver og i samme højde som slangerne.  Jeg har idag en returvejs termostat på gulvvarmen, men før forsøgte jeg at styre gulv temperaturen med IHC. Problemet var bare at fra telestaten går on og til temperaturen begynder at stige går der ca. 30 min. og temperaturne fortsætter med at stige i ca. 30 min. efter telestaten er gået off. Ved at sænke fremløbs temperaturen på vandet til 35 grader fik jeg bedre styr på temperaturen og kunne holde temperatur udsvinget på under 5 grader med en hysterese på 0,2 grader. Med returvejs termostaten ligger temperatur udsvinget på max 0,5 grader.

Jeg går og leger lidt med tanken om at forsøge mig med en PLC og seperat motor styret blande ventil på hver gulvvarme kreds. Problemet er bare at det bliver afsindigt dyrt, men det kunne være interessant at prøve hvor godt man kan styre temperaturen på den måde. For on/off styring af gulvvarme hvad enten det er let eller tung gulv funger IKKE i et høj isoleret hus.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Lars1 skrev:

At styre temperaturen i et beton gulv med on/off styring er nærmest umulig. Jeg har et 10 cm. beton gulv i mit bade værelse og temp. sensoren ligger midt mellem 2 varme slanger med ca. 10 cm. afstand til hver og i samme højde som slangerne.  Jeg har idag en returvejs termostat på gulvvarmen, men før forsøgte jeg at styre gulv temperaturen med IHC. Problemet var bare at fra telestaten går on og til temperaturen begynder at stige går der ca. 30 min. og temperaturne fortsætter med at stige i ca. 30 min. efter telestaten er gået off. Ved at sænke fremløbs temperaturen på vandet til 35 grader fik jeg bedre styr på temperaturen og kunne holde temperatur udsvinget på under 5 grader med en hysterese på 0,2 grader. Med returvejs termostaten ligger temperatur udsvinget på max 0,5 grader.

Tak for info, det bekræfter også mine tanker og giver fin mening.

Betongulve er bare træge og giver ikke særlig god komfort.
Det eneste fede ved dem er at mine betongulve bliver noget varmere end mine trægulve, til trods for at der kun er 100mm isolering under dem i kælderen. Mine trægulve led varmefordelingsplader varmes jo også via rummet nedenunder. 

Mine lette trægulve med varmefordelingsplader fungerer super, også på 1. salen hvor jeg ikke har gulvføler i, da det ikke var lavet den gang.

Men puls on/off burde være det der kan gøre noget tænker jeg. Jeg vil prøve mig lidt frem.

Men jeg har nok brug for at kunne logge mine temperaturer for at kunne se om der er ændringer. Det er der vist noget med at du gør via IHC-Captain?

16 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg går og leger lidt med tanken om at forsøge mig med en PLC og seperat motor styret blande ventil på hver gulvvarme kreds. Problemet er bare at det bliver afsindigt dyrt, men det kunne være interessant at prøve hvor godt man kan styre temperaturen på den måde. For on/off styring af gulvvarme hvad enten det er let eller tung gulv funger IKKE i et høj isoleret hus.

Men det er ellers sådan en lidt analog agtig styring man forsøger at lave via pulsvarmen, så drøvler man ventilen. Det er nok bare mega svært at lave rigtigt. Men hey, der var engang en her i gruppen der lavede noget vejrkompensering til hans blandeshunt, men det var måske en Belimo ventil 0-10V? Jeg synes bare at der var nogle der lavede noget med at pulse en aktuator.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Det er der vist noget med at du gør via IHC-Captain?

Korrekt, eller gjorde. Min IHC Captain installation crashede for et års tid siden, og jeg har ikke fået taget mig samme til at sætte det op igen.

23 timer siden, Bjarne Sørensen skrev:

Men det er ellers sådan en lidt analog agtig styring man forsøger at lave via pulsvarmen, så drøvler man ventilen. Det er nok bare mega svært at lave rigtigt. Men hey, der var engang en her i gruppen der lavede noget vejrkompensering til hans blandeshunt, men det var måske en Belimo ventil 0-10V? Jeg synes bare at der var nogle der lavede noget med at pulse en aktuator.

Problemet med puls styring er at du får en meget svingende temperatur i dine varme slanger hvilket giver dårlige drift betingelser for dit fyr/varmepumpe eller hvad du nu bruger til at varme dit hus op med. Det er meget bedre at have et konstant flow og så reguler fremløbs temperaturen alt efter rum og ude temperaturen. Næst bedst er at reguler på retur temperaturen, hvilket er langt den billigste metode.

Puls varme har jeg opgivet at få til at fungere. Enten er der for varmt eller også er der for koldt og mine træ gulve er desværre en billig model som hurtigt føles koldt hvis ikke gulvvarmen køre konstant.

Jeg har en gammel Logo PLC med 0-10V udgange og PTC indgange, så hvis jeg bare kan finde en blande ventil som ikke koster på den forkerte side af 300 kr. pr stk. (skal bruge 8-12 stk) er det helt klart noget jeg skal lege med.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28.11.2021 at 17:03 , Henning Pedersen skrev:

Kan se at varmen i dit bryggers er sat til "Rum og Gulv", hvilket normalt ikke gør det lettere at forstå hvad der sker. Årsag, her skal BÅDE rum og gulvtemperaturen være over det indstillede før der lukkes eller skiftes til puls varme. Og kommer bare én af dem under, bliver der igen åbnet på 100%.

Tak for tips og skub i den rigtige retning.

Jeg har reguleret mit kontorgulv efter kun gulvføleren den seneste måned. Det endte med at jeg skruede ned på 19 grader, og der fandt jeg fejlen.

Det er ventilen på manufolden under telestaten der ikke kunne køre helt i bund og lukke.

Nu har jeg skiftet den og der er kommet styr på reguleringen igen.

I min garage har jeg skruet ned for hysteresen og ned for puls- og pausevarme, der har gjord temperaturen mere stabil når jeg ændre fra 17 til 13 grader f.eks.

Nu har jeg bare tilbage at simplificere min gulvvarmestyring, så der skal jeg have fundet en ny FB med mulighed for natsænkning uden at der skal sættes en masse FB'er sammen med betjeningspaneler og ure osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok