Hop til indhold
  • 0

Ny til IHC: overtaget hus med installation - bøvl med lampeudtag og LED


LasseL
 Share

Spørgsmål

Hej IHC eksperter :)

Det er helt sikkert et af de simplere spørgsmål, men jeg må starte ét sted.

IHC Visual Controller 2, 6.1 og en blanding af trådløse og trådet forbindelser.

Der kommer helt sikkert flere spørgsmål senere, af de mere komplicerede, men her er en af de helt lavpraktiske;

Har jeg et kompabilitetsudfordring, og/eller hvordan finder jeg bedst frem til “root-cause” og vej til løsning?

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Lasse

Velkommen til IHC user.

Ja - du har med stor sandsynlighed kompatibilitetsudfordringer. LED og dæmp med ældre dæmper som ikke er beregnet til LED pærer, giver næsten altid udfordringer. 

Typisk så har de ældre dæmper et minimumskrav på ca. 20W for at virke, nogle af dem har også behov for at trække lidt strøm igennem pæren, hvilket kan få LED pæren til at give et kort blink, selv om den er slukket.

Løsningen kan være flere pærer, du kan også søge på "Dim bob", som er en lille dims der sættes parallelt over pæren. Du kan også overveje at skifte dine dæmpere til en Wireless Ø80 version 2. Og , alt efter hvor meget du vil med IHC systemet mht. app styring 3. parts produkter mm, kan du overveje at opgradere controlleren til den sidste nye version 3, 7.1 og de dertil hørende LED dæmpere.

Der er mange der opgraderer til Visual 3 og de nye LED dæmpere, og sælger deres wireless Ø80 V2 lampeudtag på nettet. OBS: Det SKAL være version 2.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen og @Lars1; tusind tak for hurtig og kompetent tilbagemelding - sikke en fornøjelse med et så responsiv og præcis forum!

 

"Dim bob", jeg har søgt på det tidligere og tak fordi du bekræfter at det "kunne" være en løsning, jeg får videre ad den vej. Der er mange Dim bob kits derude, er der noget i vil anbefale som i ved virker til min udfordring?

(jeg tror du har ret i minimum 20W), lampen har 6 x 1,5W, så det skal nok være en “større” Dim bob end f.eks. 0-2W som vedhæftet: https://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys/led-diverse/nordtronic-dim-bob-0-2w

 

Jeg er ikke interesseret i at lave alt for store ændringer i det samlede setup for nu, så hvis Dim bob virker kan det være quick fixet.

Jeg er dog interesseret i mere samlet App-styring af alt "forbundet" i huset, der er meget - her er jeg igang med Rasperry PI 4 med Home Assistant og har fundet gode guides og løsninger til at kunne "opgradere" gamle Visual 2 til mere moderne interface og endda hele vejen til Apple Homekit. Tænker jeg skriver mere herom senere i projektet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, LasseL skrev:

(jeg tror du har ret i minimum 20W), lampen har 6 x 1,5W, så det skal nok være en “større” Dim bob end f.eks. 0-2W som vedhæftet: https://www.greenline.dk/led-paerer-led-lys/led-diverse/nordtronic-dim-bob-0-2w

Det afhænger af hvad det er for en wireless dimmer du har. Såvidt jeg husker kræver lampe udtags dimmerne kun 5W, mens Fuga modellen vistnok kræver 20W. Men udover det er der også problemet med at der skal løbe en konstant strøm gennem dimmeren for at den funger ordentligt. Det er somregl det sidste som er det største problem, og det løser 0-2W dimbob.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/23/2021 at 9:46 PM, Astronaut said:

Hvilke IHC dimmere har du? Der er fordele og "bagdele" ved dem alle ...

Nu har jeg forsøgt mig med dim-bob uden held, forsøgt at sætte 2 x 20W pærer i samme lampe, uden held.

Hvilken IHC dimmer ved jeg ikke. Jeg ved at det er en Visual Controller 2 og installation fra 2008. Jeg synes ikke at kunne se dæmper i tavlen, så jeg formoder at dæmperen er installeret umiddelbart over lampeudtag, kan det tænkes?

Kan man evt. slå dæmper model op via Controller softwaren?

Lampeudtaget er en wexøe med Dali+, forbundet N og M1.
 

Vh.,

Lasse

9F1D2E09-7479-448D-BC4C-EA8CFD1E5ABA.jpeg

image.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 hours ago, LasseL said:

Kan man evt. slå dæmper model op via Controller softwaren?

Jaaa ... øh ... lidt. Det kan give nogle spor. Du kan åbne IHC Service view - det vil vise noget. IHC Visual kan vise lidt mere (der skal du ind under "Controller -> Link/test LK IHC Wireless produkter".

Men mit bud er at du har en IHC® Wireless lysdæmper lampeudtag  (LK nummer 505D6102). Den findes i to udgaver: HW1 og HW2. Du er nødt til at finde dimmeren og kigge på hvad der står på den. Det er den eneste måde at finde ud af om det er en HW1 eller HW2 version. Hvis det er en HW1 så får du den aldrig til at virke ordentligt med LED. Alternativt er det en eller andet mystisk 3. parts dimmer - det er også muligt.

Men start med at åbne IHC Service view eller IHC Visual og så hvad der er af spor.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Enig med Lars.

Det er bare et andet lampeudtag end dem vi er vandt til at se. Wexøe har åbenbart bare valgt at sætte Daliklemmer på.

Wexøes lampeudtag er smart tilk steder hvor man vil montere det via forfradåse, det kan/må man ikke med LK's.

https://www.wattoo.dk/lampeudtag-wlu-oe80-hvid-9010-7916010530

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok