Hop til indhold
  • 0

Dimmer funktionalitet i Homekit


jfrank
 Share

Spørgsmål

Hej 

har netop opgraderet OpenHAB til version 3.x og samtidig skiftede jeg fra en synology install til en Raspberry install (grundet jeg ikke kunne installere Openhab på synology DSM 7 uden docker), så har skulle sætte OpenHAB, IHC og homekit integration op forfra.

spørgsmål: jeg bruger samme definitioner på mit IHC setup i OpenHAB, som jeg gjorde i OpenHAB v. 2.5, hvor mine wireless loftudtag kunne dimmes i homekit.

Efter opgradering til OpenHAB 3.x så virker mine dimmere kun som tænd og sluk (i OpenHAB interface virker de fortsat som dimmere, så et eller andet fungere ikke som det "plejer" i integration til homekit).

I homekit config (i OpenHAB) vælger jeg lighting som tag ellers dukker items ikke op i homekit app.

Er der nogen som har oplevet det samme og evt fundet en løsning  ?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

16 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg benytter OH3 med dimmer i Homekit, og det virket fint med dæmpning.

Det er vigtigt, at den er defineret som dimmer og ikke switch både i din thing og item file. Husk dimmer er case sensitiv i begge filer. 

Bemærk endvidere den nye dimmermode option, som der er tilføjet til homekit integrationen. Dog har jeg ikke selv haft brug for den.

Kan du kopiere din item linie ind her, så vi kan se den?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
25 minutter siden, EjvindHald skrev:

Jeg benytter OH3 med dimmer i Homekit, og det virket fint med dæmpning.

Det er vigtigt, at den er defineret som dimmer og ikke switch både i din thing og item file. Husk dimmer er case sensitiv i begge filer. 

Bemærk endvidere den nye dimmermode option, som der er tilføjet til homekit integrationen. Dog har jeg ikke selv haft brug for den.

Kan du kopiere din item linie ind her, så vi kan se den?

Hej Ejvind,

Et eksempel på min dimmer definition i items, (som tidligere virkede i OH2.5).

Dimmer  Spisestue  "Lys Spisebord"   <dimmer>     ["Lighting"]     {channel="ihc:controller:31eab20b09:output692061"}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
7 minutter siden, EjvindHald skrev:

Det er den helt gamle version med Tags - jeg er overrasket over, at den overhovedet fortsat virker. Allerede i OH version 2 kom den nye måde at integrere til Homekit.

Samme sted som angiver channel skal du tilføje en homekit parameter med et komma mellem. Se link

Hej Ejvind, der kan man jo bare se :-).. har ellers virket upåklageligt... Er det en definition som denne der skal tilføjes hver linje?

{homekit="Lighting, Lighting.Brightness" [dimmerMode="filterOn"]}

kan du evt. vise mig en af dine linjer, hvor dimmer fungerer i homekit?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
13 minutter siden, EjvindHald skrev:

Jeg er på ferie i udlandet uden adgang til mit setup, så jeg kan ikke vise det.

Men du skal både have Homekit og Channel med komma imellem.

 

 

{homekit=xxxx, channel=xxxx}

Jeg bruger ikke dimmermode, og jeg tror heller ikke brigtness, men prøv forskellige varianter.

 

tak Ejvind, jeg prøver mig lidt frem. God ferie.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, EjvindHald skrev:

Godt du fandt en løsning.

Men det kan nu også nemt bringes til at fungere via din item file. Jeg kan dele et eksempel, når jeg er hjemme igen.

Jeg rettede efterfølgende item fil med de to homekit metadata og det virker. 
Men har du et eksempel på en linje til en uni400 dimmer, så må du gerne skrive den (har pt to linjer en touch til tænd og en sluk)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 18.10.2021 at 00:47 , EjvindHald skrev:

Kan du dele din thing og item file fsva. din uni400 dimmer?

Der er ingen tilbagemelding på denne model, så det kan kun blive tænd og sluk. 

Jeg har kun dimmere med tilbagemelding, så anbefaling til din uni400 bliver et gæt.

 

Hermed mit nuværende setup (som virker, men bestemt ikke er elegant).

Switch        Kitchen                      "Lys Køkken"                <switch>        {homekit=Switchable",channel="ihc:controller:31eab20b09:output25947"}
Switch        Kitchen_off                "Sluk Lys Køkken"         <switch>        {homekit=Switchable",channel="ihc:controller:31eab20b09:output26203"}

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har vedlagt screen shot fra UI. Betyder det, at du ikke bruger en Thing file, men i stedet lader bindingen selv finde alle dine enheder?

Jeg spørger, fordi det godt kan lade sig gøre at lave et smart tænd/sluk, men det kræver en special konfiguration via Thing file. Autodetect kan ikke benyttes i dette setup.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
22 timer siden, EjvindHald skrev:

Du har vedlagt screen shot fra UI. Betyder det, at du ikke bruger en Thing file, men i stedet lader bindingen selv finde alle dine enheder?

Jeg spørger, fordi det godt kan lade sig gøre at lave et smart tænd/sluk, men det kræver en special konfiguration via Thing file. Autodetect kan ikke benyttes i dette setup.

Hej Ejvind, nej det kunne man gøre, men jeg taster det direkte ind i UI-konsollen, hvorefter det bliver gemt i databasen (ikke i Thing file) - indholdet er det samme som du kan se af de eksempler jeg har lavet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal have 2 Things til hhv. tænd og sluk. Disse skal begrænses, så de hver især kun aktiveres ved hhv. ON og OFF - dette gøres med den såkaldte commandToReact option.

Dernæst skal du have kun ét Item, som henviser til begge disse 2 Things. Du kan se eksempel på det i mit indlæg her: 

Husk at være omhyggelig med mellemrum, store og små bogstaver m.m.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok