Hop til indhold
  • 0

Deaktivering af skumringsrelæ


Mike Nielsen
 Share

Spørgsmål

Hej alle, 

Jeg har i længere tid haft IHC, og har det koblet op på Home Assistant. Jeg har dog ikke vildt meget erfaring med programmering i IHC, men har godt kunne lave nogle småændringer her og der selv.

Vi har haft noget ombygning og i den forbindelse fik vi et nyt skumringsrelæ, med det resultat at vores lys nu står og blinker en del lige når skumring indtræffer - jeg har prøvet at øge lux en del, men det har - måske typisk - blot flyttet problemet lidt. Udfordringen er nok at relæet sidder for tæt på en lampe. Enten er det nye relæ mere følsomt eller også skyldes det at den nye lampe måske lyser kraftigere. Det er ikke lige umiddelbart muligt let at flytte relæet.

Jeg tænker derfor at jeg blot vil slå dette helt fra i IHC og så bruge Home Assistant til at styre udendørslyset, og evt. blot aflæse skumringsrelæet deri (det virker fint nok, og jeg kan tydligt se her at den skifter mellem lys og skumring ca. hvert minut). 

Jeg har nu slået tidspunkterne fra i IHC Visual (sat alle tidspunkter til 00:00:00). Jeg har desuden sat "Udvendig lys" til "Manuel", men det har stadig ikke stoppet styring. 

Jeg har også været i "programmet" og se, og der kan jeg godt se nogle forskellige betingelser, men jeg synes ikke jeg kan deaktivere dem her. 

Er der nogen som har en foreslag til hvordan jeg slår det fra? :-) 

 

 

Screenshot 2021-10-10 at 12.37.50.png

Screenshot 2021-10-10 at 12.41.21.png

20211010 Ledvogtervej 190.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

2 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Hej Mike.

 

Som du beskriver det, lyder det helt sikkert til, at skumringsrelæet bliver påvirket af dit udendørs lys, når det tænder. Hvis ikke der er mulighed for at skærme det af, kan du i det tilfælde at du ikke vil bruge skumringsrelæet, bare fjerne linket mellem skumringsrelæ i venstre skærmhalvdel og funktionsblokken i højre side (højreklik på linket og vælg slet). Derefter skal programmet selvfølgelig overføres til controlleren.

Grunden til at det stadig slukker er, at funktionsblokken stadig slukker det udv. lys når skumringsrelæet melder, at der er blevet lyst. Den manuelle indstilling fungerer altså kun, så det ikke tænder automatisk.

skum.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Ah, perfekt! Nu giver det også lidt mere mening - jeg kunne bare simpelthen ikke regne ud hvordan man koblede det fra. 

Jeg starter lige her, og ser så lige på lidt afskærmning - det er lidt ærgelig, da det har kørt perfekt i 6-7 år og jeg alene bad om at få det skiftet fordi det var blevet gult :-) 

Mange tak! 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok