Hop til indhold
  • 0

Montering af wireless lampeudtag


Thomas1354922208
 Share

Spørgsmål

Hej!Jeg vil gerne have lysdæmpning, så jeg har købt et wireless lampeudtag med dimmer. Jeg har dog lidt problemer med at montere det. I det eksisterende udtag er der monteret 2 grå ledninger i M1, men de skal vel ikke sættes i det nye wirelss udtag? Her er der både et \"L\" og et symbol for lysdæmpning. Se billeder:http://tma-home.dk/files/lampeudtag/IMG_1781.JPGhttp://tma-home.dk/files/lampeudtag/IMG_1792.JPGHvad skal jeg gøre?Mvh.Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

dine grå ledninger kommer fra din afbryder i væggen, dem muffer du sammen.i lampeudtaget er der \"L\" her monterer du fasen, i \"N\" monterer du din nul.og så skal du \"linke\" dit lampeudtag sammen med trykket..hvis du ikke er tryg ved det, så ring til den lokale elektrikker, det tager kun en halv time, alt andet er svindel.glemte lige at skrive at den grøn/gule, SKAL på jordklemmen

Indlægget redigeret: thomasbl, den: 2007/11/18 20:51

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Gæst IBISystem.dk

Hej Thomasbl\"\"igen hvis du ikke er sikker på hvordan du gør, så ring til en elektrikker.en halv time, længere tid tager det ikke.\"\"Må man gerne råbe \"stop\" når du begynder at lave vejledninger i hvordan man skifter et HPFI eller en Gruppeafbryder ?.Er der ikke noget med at man SKAL være elektrikker for at udføre det job som du lige har beskrevet ??IHC på Svagstrøm er jeg rimlig kold overfor, men at give beskrivelser i hvorledes slutkunder selv skifter lampesteder mm - er nok lige at trække den en tand for langt.hvad nu hvis han laver en løs forbindelse med en blød ledning og det hele går op i røg - ja han fik jo en fin vejledning og vi har jo ikke været i lære for sjov i 4 år - vel ?Måske kan dette opfattes som et surt opstød, men det er det IKKE - vi skal, (syntes jeg) bare passe på med at give en elektriker vejledning til hvordan folk kan bryde loven, for det er i grunden det du gør som ikke elektriker, når du selv laver din EL.MhvAllan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

stærkstrømsbekendtgørelsen, skriver at \"ejeren\" af en installation må udskifte eksiterende materiale, altså stikkontakter, afbrydere og lampeudtag.\"ejeren\" må ikke lave ændringer af installationen eller udskifte dele af den faste installation.jeg fortæller jo ikke hvordan han skal udskifte HPFI, da dette er den faste installation.men han må godt udskifte et lampeudtag.og der står også at han bør kontakte en fagmand, det tager kun en halv time.så det er ikke prisen der vælter juleanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Gæst IBISystem.dk

thomasbl,Er du helt sikker på at man selv må skifte et lampeudtag, for det mener jeg ikke at man må som \"ikke installatør\" og mener at det blandt andet er den helt store grund til at der findes en wireless kombi enhed, da slutbrugeren godt må udskifte en afbryder med en dæmper eller kombi enhed i egen bolig, men jeg mener altså at netop lampestder og stikkontakter med jord er \"forbudt\" for slutbrugere.Er regler med lempet på dette område ?mhvAllan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

jeg har ikke \"biblen\" lige her, så paragrafen kan jeg ikke slå op.men man må udskifte afbrydere, stikkontaktor osv, man må INTET ANDET.at ændre noget, som trække et kabel ud af et stik, er fy.man må på ingen måde gå i den faste installation eller ændre på den.du må heller ikke trække IHC kabler selv, det er den faste installation, men trykket må du godt skifte.jeg mener, under en snak med sikkerheds styrelsen om det, at have fået af vide at man måtte, UDSKIFTE komponeter (afbrydere og stikkontaktor)jeg er ret sikker.så skal jeg finde den rigtige paragraf.desuden holder jeg på, at hvis der den mindste tvivl så ring efter en fagmand.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok