Hop til indhold
  • 0

IHC programmering af udendørslys med lux føler


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej

Er der en venlig sjæl der kan se mit program igennem jeg har lavet på styring af udendørs lys med LUX, kalender og ugeur styring for hver udgang?

Jeg har kun anvendt 1.1.12 + 2.1.04.a + 2.1.02.b for hver udgang.

Mit ønske er at nogle udgange altid tænde og slukke på lux følere, og andre udgange kun slukke på luxføleren.

Kalender er med fordi udgange skal være tændt hele året undtagen i december, dog vil ur styringen i nogle tilfælde slukke lamperne tidligere.

Uge uret er på for at kunne skifte mellem 2 lamper der er skiftevis tændt hver anden dag, og weekender.

Det var dette program jeg lagde ind i sidste uge der fik kontrolleren til at gå i selvsving. Men jeg kan ikke finde fejlen, da det virker i simuleringen.

Jeg har slettet alle andre lokaliteter så der kun er udv. lys tilbage.

 

Udv. lys_A.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Jeg giver op, jeg kan ikke se nogen steder jeg har lavet et loop. 

Når jeg tænker tilbage, så er alle mine problemer kommet efter jeg har monteret min lux måler, og jeg har en mistanke til, at det kan være et sted i de funktioner der driller. Og her er nogle punkter jeg tænker der kan være problemer.

1. I venstre side under Baghave syd har jeg under "LYS" linket til 4 forskellige blokke i højre side. Jeg mistænker at den ikke kan håndtere så mange link. Men jeg ved det ikke. Lux blokken bliver måske ikke anvendt til så mange blokke ad gangen.

2. I venstre side under (Baghave syd) under stikk. ved vinduer, har jeg også en tom urblok der ikke er linket til noget, den skal fjernes.

3. Generelt er alle lysstyring med lux sensor, kalender, og ur styring lavet sådan at:

- At den fysiske komponent Lux føler i venstre side "LYS" er linket til hver lysstyringsblok 1.1.12.(højre side) 

- Udgang (LUX - højre side) er linket til Kalender blok 2.1.04.a til "Kalender Aktiv=Off

- Indgang (kalender - højre side) er linket til Ur blok 2.1.01.a "udgang fra ur=Off.

- Udgang (kalender - højre side) er linket til udgang i venstre side f.eks. Standerlamper baghave.

Men alt ovenstående i bliver erstattet af Udv. lys_B. Men jeg tør ikke tage chancen igen hvis den controlleren fejler.

Mit_palle.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
26 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Jeg giver op, jeg kan ikke se nogen steder jeg har lavet et loop. 

Når jeg tænker tilbage, så er alle mine problemer kommet efter jeg har monteret min lux måler, og jeg har en mistanke til, at det kan være et sted i de funktioner der driller. Og her er nogle punkter jeg tænker der kan være problemer.

1. I venstre side under Baghave syd har jeg under "LYS" linket til 4 forskellige blokke i højre side. Jeg mistænker at den ikke kan håndtere så mange link. Men jeg ved det ikke. Lux blokken bliver måske ikke anvendt til så mange blokke ad gangen.

2. I venstre side under (Baghave syd) under stikk. ved vinduer, har jeg også en tom urblok der ikke er linket til noget, den skal fjernes.

3. Generelt er alle lysstyring med lux sensor, kalender, og ur styring lavet sådan at:

- At den fysiske komponent Lux føler i venstre side "LYS" er linket til hver lysstyringsblok 1.1.12.(højre side) 

- Udgang (LUX - højre side) er linket til Kalender blok 2.1.04.a til "Kalender Aktiv=Off

- Indgang (kalender - højre side) er linket til Ur blok 2.1.01.a "udgang fra ur=Off.

- Udgang (kalender - højre side) er linket til udgang i venstre side f.eks. Standerlamper baghave.

Men alt ovenstående i bliver erstattet af Udv. lys_B. Men jeg tør ikke tage chancen igen hvis den controlleren fejler.

Mit_palle.vis 2 MB · 1 download

Jeg kan ikke se at der skulle være nogen af de klassiske cirkulære reference fejl, hvor blok x sender signal til blok y som så sender signal tilbage og derved opstår der et uendeligt loop. Så alt peger jo på noget omkring lux sensoren og/eller dens blokke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Allan Nissen skrev:

Jeg kan ikke se at der skulle være nogen af de klassiske cirkulære reference fejl, hvor blok x sender signal til blok y som så sender signal tilbage og derved opstår der et uendeligt loop. Så alt peger jo på noget omkring lux sensoren og/eller dens blokke.

Tak fordi du havde tid til at se mit program igennem for fejl.

Som jeg kan forstå på det, så er der vel kun en mulighed tilbage. Det er vel at fjerne alle de programmeringer jeg har lavet på lux føleren og tilføje dit optimeret forslag i mit program "Mit_palle" og lægge programmet op i controlleren og håbe på den ikke går i fejltilstand. 
(Det stadig mærkeligt der ikke er fundet fejl i min fil Udv. lys_A, da det var disse ændringer der fik controlleren til at gå i fejltilstand.)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Lofterpalle skrev:

Som jeg forstår det er grundreglen at man ikke skal bruge flere funktionsblokke til samme udgange, og man holder sig til at have én FB som styrer en udgang.

Det har ikke noget med cirkulære referancer at gøre. Det skyldes alene problemet med at LK IHC er event styret, og der ikke er tilbage melding fra en udgang til en FB. Dermed risiker at FB'erne kommer ud af sync hvis du forsøger at styre en udgang med flere FB'er.

Hvis du f.eks. har FB A som styre udgang X via en kip funktion aktiveret af tryk 1 og samme udgang X også styres via FB B som også er en kip funktion, men aktiveret af tryk 2. Når du starter IHC controlleren er alt ok. Begge FB'er er OFF og det samme er udgang X. Nu aktiver du så tryk 1, hvorefter FB A går ON og det samme gør udgang X. FB B er fortsat OFF, selvom udgang X nu er ON, så når du vil sætte udgang X OFF via FB B, skal du nu aktiver tryk 2 2 gange, da du først skal bringe udgang X i sync med FB B ved at sætte FB B ON med første tryk. Herefter kan du sætte udgang X OFF med andet tryk på tryk 2.

6 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvad så den anden vej rundt, her har jeg en kalender FB der styrer flere udgange?

Der er ikke noget problem i at en FB styre flere udgange. Der er alene flere FB'er på samme udgang. Det samme gælder med indgange. En indgang kan sagtens bruges af flere FB'er, men du skal være varsom med flere fysiske indgange til samme logisk indgang i en FB. Her løber du igen ind i event styrings problematiken. Det funger normalt fint med flere tryk på samme indgang, da de kun er påvirket kortvarigt, men hvis du f.eks. bruger 2 kalender udgange som du linker til den samme indgang i en FB, så får du højst sandsynligt problemer.

5 timer siden, Lofterpalle skrev:

Jeg har en mulig case med et lampeudtag med senariestyring der er linket til flere blokke.

Lampeudtaget er styret med et ur med et bestemt tænd/sluk tidspunkt. Kan det være her fejlen er?

Nej. Det er et helt normalt setup. I dette tilfælde har du tilbage melding til din dimmer styring via lys niveau, så derfor er det ikke noget problem at du også styre lyset via et ur parallelt med dimmer styringen.

2 timer siden, Lofterpalle skrev:

Når jeg tænker tilbage, så er alle mine problemer kommet efter jeg har monteret min lux måler, og jeg har en mistanke til, at det kan være et sted i de funktioner der driller. Og her er nogle punkter jeg tænker der kan være problemer.

1. I venstre side under Baghave syd har jeg under "LYS" linket til 4 forskellige blokke i højre side. Jeg mistænker at den ikke kan håndtere så mange link. Men jeg ved det ikke. Lux blokken bliver måske ikke anvendt til så mange blokke ad gangen.

Jeg tvivler på at det er en programmerings fejl som giver dig problemerne. Jeg har ikke hørt om at der skulle være nogen grænse på hvor mange FB'er en lux måler kan tilkobles. Lux måleren er ikke meget anderledes end temperatur målerne. Faktisk har LK bare erstatet gulv føleren med en lux måler på printet. Kommunikationen med controlleren er den samme. 2 sensor som sender hver deres værdi til controlleren, som så præsenter værdien i brugbart format til brugeren.

Jeg spekuler mere på om det er noget støj eller tilsvarene. Bruge du et parsnoet par til data og 0V til lux måleren?

Har du noget 3 parts integration som IHC Captain, OpenHab eller tilsvarende kørende?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
32 minutter siden, Lars1 skrev:

 

Jeg spekuler mere på om det er noget støj eller tilsvarene. Bruge du et parsnoet par til data og 0V til lux måleren?

Har du noget 3 parts integration som IHC Captain, OpenHab eller tilsvarende kørende?

Ja, jeg bruger IHC-Link-10 kablet og har brugt den sorte og blå som er snoet og monteret præcis som vejledningen foreskriver på lux måleren, og den orange til 24V.
Nej, har ingen andre 3. parts integration installeret eller kørende.

image.png.0daca1ceaee21a2bb046aabe3e4c42b7.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
38 minutter siden, Allan Nissen skrev:

Har du turdet prøve at lægge programmet ind?

Tak fordi du spurgte :) 
Jeg har kunne ændre i mit oprindelige program uden kontroller er fejlet (det uden dit optimeret program udv_lys_B)
.

Her i weekenden vil jeg forsøge at lægge din rettelse ind og håber det ikke går galt igen. 

Hvordan gør jeg det nemmest? 

Er jeg nødt til at lave tilføjelser manuelt i min fil mit_palle via en ekstra PC med f.eks. Visual kørende, eller kan jeg kopiere dine rettelser over i min mit_palle?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Så har jeg en update.

Det lykkes nu at ændre og tilføje den optimeret fil (Udv.lys_B) som @Allan Nissen har været så flink at lave til mit IHC program "Mit_palle.vis".

Jeg har oploadet den opdateret fil til controlleren uden fejl, årsagen kan være, at der er fejl i det program jeg lagde op tidligere "Udv.lys_A".

Vi må se i aften om det virker som ønsket.  (Jeg lader i hvert fald programmet køre et stykke tid inden jeg laver næste ændring)

Jeg har brug for lidt mere hjælp hvis det er muligt:

1. Jeg har planer om at bruge samme koncept som du har lavet i udv.lys. til FB blokke til udvendig julebelysning, således det tænder/slukker på lux føleren med et ugeur, og ikke på faste tidspunkter som det er nu.  Det kan jeg vel gøre uden problemer?

2. Jeg mangler også at få styret mit udv. lys som er styret at et 1-10V modul. Lige nu er det simpelt tænd på ur (BIT 1) og sluk på (BIT 2)

Jeg har ingen kontakter/tryk der skal styre det udv. lys, det skal udelukkende styres automatisk med tænd og sluk på lux føler og uge ur (Samme koncept som ovenfor), men der skal automatisk dæmp i faste niveauer (f.eks 75%/50%/25%).

Jeg har ikke helt kunne finde ud af hvordan jeg gør det. Er der nogen der kan hjælpe med det?

image.thumb.png.8b194ee290203c091bdfc24471d4bae0.png

image.png.3c9cce1e874adf29d5562f4e7fd9e91f.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Lofterpalle skrev:

1. Jeg har planer om at bruge samme koncept som du har lavet i udv.lys. til FB blokke til udvendig julebelysning, således det tænder/slukker på lux føleren med et ugeur, og ikke på faste tidspunkter som det er nu.  Det kan jeg vel gøre uden problemer?

2. Jeg mangler også at få styret mit udv. lys som er styret at et 1-10V modul. Lige nu er det simpelt tænd på ur (BIT 1) og sluk på (BIT 2)

Jeg har ingen kontakter/tryk der skal styre det udv. lys, det skal udelukkende styres automatisk med tænd og sluk på lux føler og uge ur (Samme koncept som ovenfor), men der skal automatisk dæmp i faste niveauer (f.eks 75%/50%/25%).

Jeg har ikke helt kunne finde ud af hvordan jeg gør det. Er der nogen der kan hjælpe med det?

 

Fedt. Det kan være dit lys tænder tidligere end det reelt bliver mørkt i dag. Det er fordi inputtet i kalender blokken for "indgang for UR" default er ON. Det er ikke en fejl og retter sig så snart Lux blokken går OFF i morgen tidligt. Hvis du vil komme det i forkøbet så åben serviceview, find Lux blokken i højre side, marker udgangen og tryk på SPACE så udgangen skifter toggles ON/OFF. Forvirrer forklaringen mere end det gavner, så bare glem det, det er som sagt ikke en fejl.

1.) Øh ja. Jeg forstår ikke hvad du vil gøre anderledes med julebelysning end med udvendigt lys?

2.) Her må du nok forklare lidt mere specifikt hvad lyset skal gøre? Lyset kan tænde på 2 faste niveauer, hvornår skal de niveauer være aktive?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.9.2021 at 13:28 , Allan Nissen skrev:

Fedt. Det kan være dit lys tænder tidligere end det reelt bliver mørkt i dag. Det er fordi inputtet i kalender blokken for "indgang for UR" default er ON. Det er ikke en fejl og retter sig så snart Lux blokken går OFF i morgen tidligt. Hvis du vil komme det i forkøbet så åben serviceview, find Lux blokken i højre side, marker udgangen og tryk på SPACE så udgangen skifter toggles ON/OFF. Forvirrer forklaringen mere end det gavner, så bare glem det, det er som sagt ikke en fejl.

1.) Øh ja. Jeg forstår ikke hvad du vil gøre anderledes med julebelysning end med udvendigt lys?

2.) Her må du nok forklare lidt mere specifikt hvad lyset skal gøre? Lyset kan tænde på 2 faste niveauer, hvornår skal de niveauer være aktive?

1. Det er på plads nu efter den programmering du lavede til mig for længe siden. Det virker helt super.

jeg har dog ikke rodet sp meget det her i foråret, pga, lang histore med en fejl i controller, men alt ser ud til at være Ok igen - efter en support hos LK

2. jeg prøver om jeg kan forklare det.

- første kriterie er at lys skal styres af en kalender der kun er “on” i vintertiden (dvs medio at jeg kan vælge en periode mellem oktober til 1.marts)

- lyset skal styres af en luxføler som aktivere et ur. Det ur skal jeg kunne indstille på x antal min der skal tælles ned til udgang/lyser er “on”

- når kriterie ovenfor er opfyldt skal lyset være tændt på 50% dæmp, og aktiveres den udv. Pir skal lyset gå op til 100% i x antal min - derefter gå tilbage til 50% efter x antal min.

- udover det skal lyset kunne slukkes fra en sluk alt funktion hvis man ønsker det.

- derudover vi, vi gerne have mulighed for at overstyre lyset manuelt fra et batteritryk, med tænd/sluk og dæmp op eller ned.


jeg er slet ikke en haj til programmering, og som jeg forstår det kan det færdig funktionsblokke ikke bruges. Så jef vil være taknemlig for en der kunne løse dette for mig. Specielt denne 10 v modul har driller mig igenne længere tid.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lofterpalle skrev:

1. Det er på plads nu efter den programmering du lavede til mig for længe siden. Det virker helt super.

jeg har dog ikke rodet sp meget det her i foråret, pga, lang histore med en fejl i controller, men alt ser ud til at være Ok igen - efter en support hos LK

2. jeg prøver om jeg kan forklare det.

- første kriterie er at lys skal styres af en kalender der kun er “on” i vintertiden (dvs medio at jeg kan vælge en periode mellem oktober til 1.marts)

- lyset skal styres af en luxføler som aktivere et ur. Det ur skal jeg kunne indstille på x antal min der skal tælles ned til udgang/lyser er “on”

- når kriterie ovenfor er opfyldt skal lyset være tændt på 50% dæmp, og aktiveres den udv. Pir skal lyset gå op til 100% i x antal min - derefter gå tilbage til 50% efter x antal min.

- udover det skal lyset kunne slukkes fra en sluk alt funktion hvis man ønsker det.

- derudover vi, vi gerne have mulighed for at overstyre lyset manuelt fra et batteritryk, med tænd/sluk og dæmp op eller ned.


jeg er slet ikke en haj til programmering, og som jeg forstår det kan det færdig funktionsblokke ikke bruges. Så jef vil være taknemlig for en der kunne løse dette for mig. Specielt denne 10 v modul har driller mig igenne længere tid.

 

Måske har der været nogen blokke der kunne bruges i tidligere versioner, men jeg har prøvet at lave en specifik til dit behov. Funktionen ser ud til at være ok.

2 ting:

- Du skriver lux føler, ved ikke om du reelt mener skumrings relæ? Der er lavet indgange for begge dele, men du behøver selvf kun bruge den ene

- Du skriver mulighed for sluk alt. Der er indgange for manuelt styring af lyset, men lyset kan ikke slukkes helt hvis skumring og kalender funktionen er aktiv, så vil den i stedet regulere til lavt niveau. Det kan laves om hvis du vil kunne slukke helt. Det kan selvf godt slukke helt hvis du tænder manuelt når kalender og skumrings funktionen ikke er aktiv.

 

Brug af 1-10V modulet :Du skal kun bruge bit 1 til 4. Du skal selv sætte hhv lav og høj lysniveau. Når alt er forbundet, åben Serviceview, find 1-10v modulet i venstre side og juster lysniveau til det du kalder 50%. Marker bit 3 og hold Space nede i mere end 1 sekund. Så vil modulet gemme denne værdi som lavt niveau. Derefter justerer du lyset til 100% og holder Space nede på bit 4 i mere end 1 sekund, så dette lys niveau bliver gemt. Tryk da på bit 2 (kort tryk), lyset slukker. Aktiver bit 3 (kort tryk) og lyset skulle nu justere sig til det gemte niveau. Aktiver bit 4 (kort tryk), lyset justerer sig nu til det gemte niveau, osv.

Disclaimer: jeg har ikke selv prøvet at bruge et 1-10V modul, så måske der skal justeres lidt i både program og vejledning ;)

Palle.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Allan Nissen skrev:

- Du skriver lux føler, ved ikke om du reelt mener skumrings relæ? Der er lavet indgange for begge dele, men du behøver selvf kun bruge den ene

- Du skriver mulighed for sluk alt. Der er indgange for manuelt styring af lyset, men lyset kan ikke slukkes helt hvis skumring og kalender funktionen er aktiv, så vil den i stedet regulere til lavt niveau. Det kan laves om hvis du vil kunne slukke helt. Det kan selvf godt slukke helt hvis du tænder manuelt når kalender og skumrings funktionen ikke er aktiv.

Mange tak for hjælpen og super fedt at du lige havde tid til det.

ja, det er lux føler jeg bruger som skumringsrelæ, fint du har begge muligheder med i programmet.:)

ok, der var jeg måske ikke skrap nok i min formulering,  kan se at den mulighed for sluk alt mangler i programmet - jeg vil meget gerne have mulighed for at slukke det helt (Derfor tænkte jeg en sluk alt funktion ind) - det kunne  være fra en kombirelæ jeg ville bruge.

Jeg overveje år om jeg der skal sættes en udstyring på der kan slukke det kl 01:00? 
eller kan begge dele laves nemt @Allan Nissen? (Sluk alt og en ur styring)

jeg har allerede lagt det ind i programmet men vil lige afvente om ændring med sluk alt eller ur styring skal med. 
endnu engang super tak for hjælpen, det fedt du lige havde tid til det, jeg kunne godt ærgr mig over jeg ikke er skarp til at lave funktionsblokke selv. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Lofterpalle skrev:

Mange tak for hjælpen og super fedt at du lige havde tid til det.

ja, det er lux føler jeg bruger som skumringsrelæ, fint du har begge muligheder med i programmet.:)

ok, der var jeg måske ikke skrap nok i min formulering,  kan se at den mulighed for sluk alt mangler i programmet - jeg vil meget gerne have mulighed for at slukke det helt (Derfor tænkte jeg en sluk alt funktion ind) - det kunne  være fra en kombirelæ jeg ville bruge.

Jeg overveje år om jeg der skal sættes en udstyring på der kan slukke det kl 01:00? 
eller kan begge dele laves nemt @Allan Nissen? (Sluk alt og en ur styring)

jeg har allerede lagt det ind i programmet men vil lige afvente om ændring med sluk alt eller ur styring skal med. 
endnu engang super tak for hjælpen, det fedt du lige havde tid til det, jeg kunne godt ærgr mig over jeg ikke er skarp til at lave funktionsblokke selv. 

Ur er ingen problem, bare et sluk tidspunkt?

 

sluk alt - skal det være et seperat input? Hvad skal der ske efter der er trykket sluk alt:

- hvis pir bliver aktiveret?

- næste gang det bliver mørkt?

- hvis man fortryder der blev trykket sluk alt?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Allan Nissen skrev:

Ur er ingen problem, bare et sluk tidspunkt?

 

sluk alt - skal det være et seperat input? Hvad skal der ske efter der er trykket sluk alt:

- hvis pir bliver aktiveret?

- næste gang det bliver mørkt?

- hvis man fortryder der blev trykket sluk alt?

- Ur skal bare være et fast tidspunkt f.eks kl 01:00

- sluk alt skal slukke lyset men ved aktivering af PIR når vi er hjemme skal der ikke tændes…. Men 

- nu bliver det lidt tricky (lys skal kun tændes af bevægelse på UDV. PIR når en indgang fra en dørlås er aktiv (tror du kan lave det som en input.)

Når kriterie er opfyldt dvs. når dørlås er aktiv. (Har en melding på dørlås er “aktiv” - ikke hjemme eller “ikke aktiv” - hjemme. Som jeg kan trække over)

Næste gang det bliver mørkt skal lys stadig tændes på automatik.

tænker ikke jeg får brug for den sidste, men hvis man fortryder kan jeg måske trykke på tryk 4 tast du har lavet? 
Hvis det ikke det kan lade sig gøre så mp vi undvære den funktion.

 

edit: tænker over om man kunne lave en tilvalg funktion hvor man kan vælge om PIR skal tænde lys ved hjemme eller ikke hjemme funktion? Den kunne jeg faktisk også bruge ifb. Med en anden installation i vores baghave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind Tak:)

Bliver det for komplekst hvis man ønsker at kunne dæmpe fra betjeningstrykket?

Det ser ud til vi er på rette vej. Jeg vil afprøve programmet og se om det fungerer. 
Der eneste jeg lige bemærker for nu, er at der er i blok 1.4.03.a er efterløbstiden sat til 3 min før lys slukker.
Hvad er årsagen til den er med i udv. Lys?

 

Går ud fra jeg selv skal sætte højt og lavt niveau i serviceview som du nævnte ovenfor?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Tusind Tak:)

Bliver det for komplekst hvis man ønsker at kunne dæmpe fra betjeningstrykket?

Det ser ud til vi er på rette vej. Jeg vil afprøve programmet og se om det fungerer. 
Der eneste jeg lige bemærker for nu, er at der er i blok 1.4.03.a er efterløbstiden sat til 3 min før lys slukker.
Hvad er årsagen til den er med i udv. Lys?

 

Går ud fra jeg selv skal sætte højt og lavt niveau i serviceview som du nævnte ovenfor?

Hvad mener du med de 3 minutter? Du ændrer den bare til det antal minutter/sekunder lyset skal være på højt niveau når pir bliver aktiveret.

 

Hvad er med i udv lys?

 

Ja, du skal stadig selv sætte niveauerne

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Allan Nissen skrev:

Hvad mener du med de 3 minutter? Du ændrer den bare til det antal minutter/sekunder lyset skal være på højt niveau når pir bliver aktiveret.

 

Hvad er med i udv lys?

 

Ja, du skal stadig selv sætte niveauerne

Ok, jeg har nok misforstået den funktion. 
Har lige lavet en ny programindlæsning. 
 

Af en eller anden årsag fik det lyset til at tænde konstant - slev sluk på afbryder virkede ikke, og efter en fejlfinding med slukke automatsikring virkede ikke, lys tændte igen lige efter automat var slået til og genstart af controller virkede ikke. Det lykkedes til sidst at fjerne kommunikation imellem controller og 1-10v modul fik jeg slukket lyset. 
jeg kan huske de bit udgange har drillet meget, og brugte jeg ur til bit 1 tænd og bit 2 til sluk.

 

jeg vil prøve igen med en ny indlæsning og se om der virker.
 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Allan Nissen skrev:

Du skriver i dit tidligere post at du har pillet 1-10V modulet fra?

Du bør starte slavisk fra en ende og først sikre dig at du kan tænde/regulere op og slukke/regulere ned, via serviceview, i venstre side, ved brug af bit 1 og 2.

Når du har styr på det, så læg gerne dit komplette program op, så man kan se hvad du har forbundet

Ja, forklaring følger nu hvorfor, da jeg har prøvet igen. Men jeg forstår ikke lige hvad der sker og hvorfor?

Det første indlæg troede jeg det var mig der trykkede på et eller andet i serviceciew der gjorde jeg ikke kunne slukkes, og igår ville jeg se om det tændte selv, det gjorde det ikke.

Aktivere jeg bit 1, tænder lyset, men kan ikke slukkes. Den eneste mulighed for at slukke igen er at fjerne kommunikations linjen 0v og data linjen på 1-10V modulet. Kan høre modulet klikker når jeg fjerner data og 0v ledningen. Selv ved at slukke aut. og tænde igen hjælper ikke.

Jeg forstår ikke lige hvad der sker siden den er konstant tændt når bit 1 aktiveres ved on og trykker jeg on/off på bit 2 sker der ingenting- det kan bare ikke slukkes liger meget hvad man gør.

 

edit: jeg tror det måske kan være i programmet? Elles skal jeg slette den tilføjelse og prøve igen uden noget linket på ventre side. Det vil jeg lige afvente indtil en har set på vedhæftet program.

Palle.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Allan Nissen skrev:

Det er i hvert fald ikke den program stump du har vedhæftet der som driller dig, da du ikke har et 1-10V modul konfigureret.

Nøøøøj, det er en pinlig fejl at lave. Jeg har helt glemt at jeg har tidligere (sidste år) har flyttet 1-10v modul output fra out 7 til out 6, og ikke fået ændret bit 1-8 til out 6,(det var kun bit1 der var på out6. Sorry :)

Jeg vil lige afprøve om det virker iaften.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er ikke færdig med at teste, men jeg har ikke fundet nogen fejl. :) Det er et super godt arbejde du har lavet @Allan Nissen

  • Ur aktiv, kalender on, luxføler on, lys tænder på memory 1. 
    Aktiveres PIR går den til memory 2 og tæller ned fra 3 min og går tilbage til memory 1, og slukker på fast ur-tidspunkt som ønsket.
  • Ur aktiv, kalender on, luxføler on, dørlås off, lys ikke tændt, PIR aktiveres lys dæmpes til memory 2, og ur tæller ned fra 3 min og slukker.
  • lys kan tændes og slukkes på trykknap - det eneste der er lidt mærkeligt ved sluk, er at man skal holde knap inde i 3-4 sek. før lys slukkes.

Har jeg glemt at teste mere? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det var da godt der endelig kom hul igennem. Som jeg har forstået dine tidligere indlæg, så er det den funktionalitet som du ønsker, på nær dæmp.

Personligt kan jeg ikke komme i tanke om at have haft et behov for at kunne regulere lyset på min terasse, hvor jeg kører med en lignende funktion: dæmpet lys uden aktivitet, ved aktivitet sættes lyset til 100%. Men vi er alle forskellige. Synes stadig i skal bruge det lidt tid, og hvis i ikke kan leve uden så tror jeg godt man kan bygge regulering ind i 1.4.03.

Sluk indgangen har to funktioner. Kort tryk starter efterløb og derefter enten dæmpes til memory 1 eller slukkes, afhængig af skumring og ur. Langt tryk over 1 sekund slukker momentant. Husk at når vi bruger standard blokke kan du markere blokken og trykke F1, så åbner vejledningen til blokken.

Hvis du hellere vil have kort tryk til at slukke momentant kan du sætte 4.1.03.a ind i mellem dit tryk og sluk indgangen og indstille som i dette eksempel.

 

image.png.f24ce12028cf786d006d19f4973ef567.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 timer siden, Allan Nissen skrev:

Det var da godt der endelig kom hul igennem. Som jeg har forstået dine tidligere indlæg, så er det den funktionalitet som du ønsker, på nær dæmp.

Personligt kan jeg ikke komme i tanke om at have haft et behov for at kunne regulere lyset på min terasse, hvor jeg kører med en lignende funktion: dæmpet lys uden aktivitet, ved aktivitet sættes lyset til 100%. Men vi er alle forskellige. Synes stadig i skal bruge det lidt tid, og hvis i ikke kan leve uden så tror jeg godt man kan bygge regulering ind i 1.4.03.

Sluk indgangen har to funktioner. Kort tryk starter efterløb og derefter enten dæmpes til memory 1 eller slukkes, afhængig af skumring og ur. Langt tryk over 1 sekund slukker momentant. Husk at når vi bruger standard blokke kan du markere blokken og trykke F1, så åbner vejledningen til blokken.

Hvis du hellere vil have kort tryk til at slukke momentant kan du sætte 4.1.03.a ind i mellem dit tryk og sluk indgangen og indstille som i dette eksempel.

Ja, det var super godt det kom på plads. Var lidt træt af den simple ur styring. 
Vi klarer den fint uden dæmp, det var faktisk et ønske fra min kone, men da hun så den dæmpede op når PIR aktiveres, så var det ønske kke længere nødvendig. 
Jeg har ikke afprøvet sluk alt funktionen, vil der ved denne tilføjelse skulle ændres noget i sluk funktionen ? - tænker hvis man lige nu har den med i sluk alt funktionen skal jeg leve med den slukker efter tre min.

Der må jeg lige se på, der er ikke noget der haster lige nu.

siger tak for hjælpen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hej @Allan Nissen
Jeg skal bruge samme koncept du har lavet til mig, bare med en alm. udgang der tænder og slukker lys, ingen dæmp.

Kan jeg bruge 1.4.02a PIR styring og udskifte med blok 1.4.03.a? 

Prøv dig frem, tror ikke det springer i luften. Er ikke ved en pc de næste par dage, så….

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok