Hop til indhold
  • 0

Kalibering luxmåler


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har denne luxmåler, og er monteret i udv. opus underlag med adapterdæksel som anbefalet herinde.

Problemet er når det skal slukke, det slukker faktisk for sent med den laveste lux indstilling. 2lux + 1 hystere og 1 minut (forsinket udkobling).

Har prøvet at flytte lux måler (placeret i syd) + dæksel er afmonteret også den stænktætte. 

Kan man ikke kalibrere den lux måler som man kan med temperaturen? Oplever i andre samme problemer?

(Jeg kan se der findes en solsensor, men den er udgået)

 image.png.a5539e900e61fa14375011d3de42e8a3.pngimage.png.1fe94805bec82d033b2ffe6cf7577a9f.png

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg bruger en temp/lux måler og den tænder/slukker ved 5 lux hvilket passer fint for mig.

Min lux måler sider mod nord, og der står en gade lampe 5M fra den. Jeg tvivler dog på at det har nogen indflydelse på min lux måler, da den sjældent er tændt når min lux måler når de 5 lux.

Jeg bruger den samme type som dig. Hvor mørkt er det hos dig når det er 5 lux? Hos mig er det 1 lux + 20 min før det er mørkt.

Men spørgsmålet var om man kan kalibrere den? Eller er dit forslag at flytte den til nordsiden?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Men spørgsmålet var om man kan kalibrere den?

Man kan mig bekendt ikke kalibrere en temp/lux måler på samme måde som en temp sensor og jeg kan ikke huske om der er en drejeknap eller tilsvarend i temp/lux måleren. Det er over 5 år siden jeg sidst har haft fat i den.

11 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Eller er dit forslag at flytte den til nordsiden?

Man placer normalt skumrings relæer og tilsvarende på nordsiden, da de så ikke bliver udsat for direkte sollys. Man får dermed mere stabile målinger fra dem. Om det vil hjælpe i dit tilfælde tvivler jeg på, men det skader ikke.

14 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Hvor mørkt er det hos dig når det er 5 lux? Hos mig er det 1 lux + 20 min før det er mørkt.

Hvordan definer du mørkt? Kl. 1 om natte hvor der ikke er en sky på himlen kan jeg normalt finde rundt uden brug af lygte, mener det overskyet har jeg brug for en lygte.

Min PIR tænder/slukker ca. samtidig med gadelyset. Normalt mindre en 15 min. før gade lyset, men sommetider mindre end 15 min. efter. De fleste vil nok sige at det er før det bliver mørkt, men det niveau passer mig fint.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Lars1 skrev:

Man kan mig bekendt ikke kalibrere en temp/lux måler på samme måde som en temp sensor og jeg kan ikke huske om der er en drejeknap eller tilsvarend i temp/lux måleren. Det er over 5 år siden jeg sidst har haft fat i den.

Man placer normalt skumrings relæer og tilsvarende på nordsiden, da de så ikke bliver udsat for direkte sollys. Man får dermed mere stabile målinger fra dem. Om det vil hjælpe i dit tilfælde tvivler jeg på, men det skader ikke.

Hvordan definer du mørkt? Kl. 1 om natte hvor der ikke er en sky på himlen kan jeg normalt finde rundt uden brug af lygte, mener det overskyet har jeg brug for en lygte.

Min PIR tænder/slukker ca. samtidig med gadelyset. Normalt mindre en 15 min. før gade lyset, men sommetider mindre end 15 min. efter. De fleste vil nok sige at det er før det bliver mørkt, men det niveau passer mig fint.

Enig med luxmåler placeres på nordsiden, men jeg blev oplyst at den kunne indstilles, så det ikke var vigtigt hvor den skal placeres, og nu har jeg så problemet.

Der er ingen indstilling på den som i en solsensor. Jeg synes den slukker for sent. Gadelyset slukker langt før lys mit eget lys slukker. 

Tænker på om lux føleren er defekt, men jeg ved ikke om jeg kan kontrollere det?

Mht. lys tænd og sluk er din indstilling helt perfekt med tænd og sluk efter gadelyset, og er egentligt også det jeg ønsker, bare når det skal slukke.

Hvad tid slukkede dit lys f.eks imorges? (for at kunne sammenligne)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 timer siden, Lofterpalle skrev:

Hvad tid slukkede dit lys f.eks imorges? (for at kunne sammenligne)

Da jeg satte den op, lavede jeg en FB, som loggede lux niveaet en gang i time, for at få en idee om hvad jeg skulle sætte den til. Jeg kan se at jeg aldrig har fået slette den FB igen, så her er tallene for i går aftes og i morges. Hos mig var der 0 lux kl. 5, 20 lux kl. 6 og 618 lux kl. 7 i morges, samt 882 lux kl. 19, 146 lux kl. 20 og 0 lux kl. 21 i går aftes. Men da solen står op og går ned på forskelligt tidspunkt alt efter hvor i landet du bor, kan du næppe bruge det til meget. Såvidt jeg husker er der 45 min. forskel mellem Esbjerg og Rønne på Bornholm. Jeg bor på højde med København.

5 timer siden, Lofterpalle skrev:

Jeg synes den slukker for sent. Gadelyset slukker langt før lys mit eget lys slukker.

Hvad er langt før? Som du kan se af ovenstående, så sker skifte fra lyst til mørke eller omvent på under 1 time, så selv hvis du sætter lux måleren til at slukke/tænde ved 0 lux, så burde det være inden for +/-15 min. af hvad gadelyset gør, men hvis du sidder og holder øje med at det sker, så kan det selvfølgelig virke som lang tid. Og igen. Mørke opfattes forskelligt alt efter om det er stjerneklart med fuldmåne eller sne fri vinter overskyet uden måne overhovedet. Du bør indstille lux måleren til den sidste situation, da det er der du har mest brug for lys, og så leve med at der måske er lys lidt længe om morgen om sommeren.

5 timer siden, Lofterpalle skrev:

Har du membrandæksel monteret? Den tager også nogle LUX.

Ja. Ellers er den ikke vandtæt når den er monteret udvendigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kan se du har langt flere lux end jeg har f.eks. kl 6.  Jeg må prøve at flytte den til nordsiden og se om det giver en forskel, mit slukkede i morges kl 5:53. 

Er det korrekt at setpunkt ikke kan være mindre end 2 lux og hysterese 1 lux (Tænd: 2-1) og (Sluk: 2+1)?

Kan jeg indstille 1 lux og hysterese til 0 lux?

Jeg har prøvet (set: 1 lux og Hys: 1 lux) Det vil ikke virke.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ved ikke om 20 lux er meget. Her til morgen var der kun 11 lux kl. 6 hos mig, og hvis du bor vest for mig, vil der være endnu mindre hos dig.

Mit lys tænder/slukker ved 7 lux og på nuværende tidspunkt er det før gade lyset tænder og efter det er slukket, men som jeg skrev tidligere er indstillingen lavet udfra en mørk vinter aften, og der passer den meget godt. Laver jeg indstillingen efter en lys sommer aften, kan det meget vel være at jeg skal ned på 2-3 lux for at passe med gade lyset. Men eftersom de 2 indstillinger giver mindre end 1/2 times forskel på hvordan lyset tænder/slukker i forhold til gade lyset er det ikke noget som jeg vil spilde tid på at rette.

Jeg ved ikke hvilken FB du bruger, så jeg kan ikke sige om du kan sætte setpunktet til 1 eller 0 lux, men jeg vil fraråde at du sætter hysteresen til 0 lux, da du så risiker at at lyset kommer til at tænde/slukke flere gange efter hinanden omkring tænd/slukke tidspunktet. Hvis du prøver at logge ændringer i lux vil du se at det både går op og ned, også ligefør det rammer 0.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok