Hop til indhold
  • 0

Kan ikke tilgå Firmware Loader, Administrator Interface eller IHC App


Baldissera
 Share

Spørgsmål

Hej,

Jeg har på det seneste prøvet at tilgå min Controller både via USB og Netværk, men uden held. Kan simpelthen ikke tilgå den længere. Det samme gælder IHC appen, den siger bare den ikke kan få adgang til Controller.

Det underlige er så at jeg kan tilgå via IHC Visual?? Giver det nogen mening?

Problemet er at jeg ikke kan få adgang med min app og heller ikke kan opgradere min Controller fremadrettet, det er jeg lidt ked af.

 

Håber der er en venlig sjæl med et godt bud.

Har prøvet at uploade et tomt projekt og så min eget projekt, men uden held.

Link til kommentar
Del på andre sites

21 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hvis du har internet adgang til din IHC controller kan den blive udsat for hacker angreb. Det kan sommetider får IHC controllerens netværks interface til at crashe delvist. For at få det op igen skal du tage strømmen til controlleren i 10 sek.

Et andet problem kan være Java updates. Serviceview og admin view bruger begge Java, hvilket IHC Visual ikke gør. Med de sidste Java updates er der introduceret nye problemer for LK IHC. Du kan læse om workarounds til disse i denne tråd

Jeg har ikke IHC app'en så jeg kan ikke sige hvorfor den ikke virker. Men hvis du forsøger at tilgå controlleren via en offentlig IP kan det være du har fået ny IP af din ISP eller at din ISP har nulstillet din router. Det har min ISP detsværre gjort hos mig et par gange uden at fortælle det først.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 minutter siden, Lars1 skrev:

Hvis du har internet adgang til din IHC controller kan den blive udsat for hacker angreb. Det kan sommetider får IHC controllerens netværks interface til at crashe delvist. For at få det op igen skal du tage strømmen til controlleren i 10 sek.

Et andet problem kan være Java updates. Serviceview og admin view bruger begge Java, hvilket IHC Visual ikke gør. Med de sidste Java updates er der introduceret nye problemer for LK IHC. Du kan læse om workarounds til disse i denne tråd

Jeg har ikke IHC app'en så jeg kan ikke sige hvorfor den ikke virker. Men hvis du forsøger at tilgå controlleren via en offentlig IP kan det være du har fået ny IP af din ISP eller at din ISP har nulstillet din router. Det har min ISP detsværre gjort hos mig et par gange uden at fortælle det først.

Min controller har internet adgang og det virker som sagt fint via IHC Visual, både via LAN og WAN. Og har også prøvet at tage strømmen en time fra Controller, men uden held desværre..

Må lige kigge lidt nærmere på Java, men tror desværre ikke at det er problemet, da Java vel ikke bliver brugt fra mobil, når jeg tilgår via IHC App.. 

Mht. Offentlig IP, så er det samme adresse, da jeg køre en fast IP fra udbyder, og som sagt, virker det heller ikke over LAN..

 

Øv det virker helt umuligt.. Kan min controller være død? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, Lofterpalle skrev:

Har du kontrolleret at du er på samme netværk som IHC´en?

Hvis vi skal hjælpe, kan det måske være en god ide at du beskriver fejl når du forsøger med firmware loader- Har du prøvet med USB og ethernet kabel, eller wifi?

 

Jep, der er helt styr på netværket, sidder dagligt med IT, så det er der styr på (;

Problemet er at med firmware loader kommer der ikke fejl, den timer bare ud.

Hvis jeg tilgår med usb fejler den bare med det samme og det er samme problem med at tilgå via kablet som Trådløst net

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 timer siden, Baldissera skrev:

Jep, der er helt styr på netværket, sidder dagligt med IT, så det er der styr på (;

Problemet er at med firmware loader kommer der ikke fejl, den timer bare ud.

Hvis jeg tilgår med usb fejler den bare med det samme og det er samme problem med at tilgå via kablet som Trådløst net

Der kan meget vel være tale om forskellige fejl for LAN og USB adgang. Har du prøvet om du kan nå controllen med Visual via USB? Hvis ikke, er USB problement nok ikke det samme som resten.

Noget andet som også kan drille IHC er meget netværks trafik. Hos mig plejre det dog at betyde at AdminView og ServiceView godt kan få kontakt, mens Visual ikke kan få kontakt. Prøv at bloker for internet adgang til controlleren i din router og stop evt. integration med controlleren som f.eks. IHC Captain, OpenHab etc.. Tag herefter strømmen i 10 sek. og prøv så om du kan få adgang via LAN med din App., samt firmware loader via LAN og USB.

15 timer siden, Baldissera skrev:

Og kan stadig heller ikke tilgå med Firmware Loader.. Gad godt vide hvad IHC Starter præcis laver, så man kunne bruge det for b.la Firmware Loader

Den starter ServiceView og AdminView i et lukket Java miljø med en ældre Java version som understøtter alle de gamle krypterings protokoler som LK fortsat bruger i deres IHC. Eftersom de begge virker når du bruger IHC starter, så skyldes disse problemer sandsynligvis den seneste Java opdatering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Firmware loader er også en Java app. Måske jeg skulle bruge lidt på at se hvordan den virker. Kunne være man lave en alternativ app, men sidste gang endte jeg med at rode med om man kunne lave sin egen firmware :P

Jeg var ikke klar over at firmware loader også er en Java app. men hvis det er korrekt, så er problemet med dens manglende forbindelse vel manglende support af forældede krypterings algorithmer i de seneste Java versioner, ligesom det er med ServiceView og AdminView. Så måske var det nemmer bare at lave det sådan at firmware loaderen også kan startes via din Javastarter?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 17.8.2021 at 22:37 , EjvindHald skrev:

Har du installeret Java på din PC og har du åbnet op for TLSv1? 

IHC controlleren benytter denne protokol, og den er default lukket nu i de fleste Java distributioner.

Jep, det er gjort, efter jeg kiggede Lars1's link igennem :)

På 18.8.2021 at 06:55 , Lars1 skrev:

Der kan meget vel være tale om forskellige fejl for LAN og USB adgang. Har du prøvet om du kan nå controllen med Visual via USB? Hvis ikke, er USB problement nok ikke det samme som resten.

Noget andet som også kan drille IHC er meget netværks trafik. Hos mig plejre det dog at betyde at AdminView og ServiceView godt kan få kontakt, mens Visual ikke kan få kontakt. Prøv at bloker for internet adgang til controlleren i din router og stop evt. integration med controlleren som f.eks. IHC Captain, OpenHab etc.. Tag herefter strømmen i 10 sek. og prøv så om du kan få adgang via LAN med din App., samt firmware loader via LAN og USB.

Den starter ServiceView og AdminView i et lukket Java miljø med en ældre Java version som understøtter alle de gamle krypterings protokoler som LK fortsat bruger i deres IHC. Eftersom de begge virker når du bruger IHC starter, så skyldes disse problemer sandsynligvis den seneste Java opdatering.

Ja har også prøvet over flere gange med USB.. Det sjove er at jeg lige for en kort stund fik adgang via App'en, men nu kan jeg ikke igen..

Har desuden prøvet at lave en lukket VM med gammel Java på, den fungerede heller ikke desværre.

3 timer siden, Mikkel Skovgaard skrev:

Firmware loader er også en Java app. Måske jeg skulle bruge lidt på at se hvordan den virker. Kunne være man lave en alternativ app, men sidste gang endte jeg med at rode med om man kunne lave sin egen firmware :P

 

 

 

 

Haha, ja sådan er det når man går op i tingene og synes det er sjovt, så løber det altid af sporet ;)

33 minutter siden, Lars1 skrev:

Jeg var ikke klar over at firmware loader også er en Java app. men hvis det er korrekt, så er problemet med dens manglende forbindelse vel manglende support af forældede krypterings algorithmer i de seneste Java versioner, ligesom det er med ServiceView og AdminView. Så måske var det nemmer bare at lave det sådan at firmware loaderen også kan startes via din Javastarter?

Det ville være fedt hvis det kunne lade sig gøre!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Baldissera skrev:

Jep, det er gjort, efter jeg kiggede Lars1's link igennem :)

Det kan være lidt tricky at rette i Java config filen. En enkelt gang var jeg nød til at genstarte min PC for at få ændringerne til at slå igennem. Bemærk også at du skal enable både TLS og MD5, samt at TLS skal enables på 2 forskellige måder. De 2 protokoller er blevet disablet på hver deres måde i 3 forskellige Java updates.

2 timer siden, Baldissera skrev:

Ja har også prøvet over flere gange med USB.. Det sjove er at jeg lige for en kort stund fik adgang via App'en, men nu kan jeg ikke igen..

Virkede Visual via USB?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.8.2021 at 15:43 , Lars1 skrev:

Det kan være lidt tricky at rette i Java config filen. En enkelt gang var jeg nød til at genstarte min PC for at få ændringerne til at slå igennem. Bemærk også at du skal enable både TLS og MD5, samt at TLS skal enables på 2 forskellige måder. De 2 protokoller er blevet disablet på hver deres måde i 3 forskellige Java updates.

Virkede Visual via USB?

Jeg må lige prøve igen så snart jeg er hjemme på egen adresse igen.

Det ved jeg faktisk ikke, testede ikke visual med usb, da det virker over lan og wifi uden

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

(jeg er på win10 og en dugfrisk controller 3)

Jeg sidder også og kæmper med at få Firmware loader til at virke, jeg har læst en del indlæg her om java etc. og når det kommer til Administratoren har jeg fået hul igennem takket være Mikkels loader, visual går også fint.

Når jeg starter firmwareloader kommer den fint igang og kommer med en dialogboks der fortæller at den henter data fra kontrolleren men her stopper det, efter nogen tid melder den fejl om at jeg prøver at forbinde til en ikke kompatibel controller og jeg skal opgradere til nyeste version af uploaderen (jeg kører 3.0.13).

Jeg har så lavet en trace af net trafikken med wireshark der fortæller om handshake fatal error med TLS1.2.

Jeg har prøvet at slå alt andet fra end TLS1.0 i både java og internet indstillinger men den insisterer stadig på at snakke TLS1.2

Er der nogen der kan hjælpe? Noget må jeg have overset.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Stædighed betaler sig, men det betaler sig også at læse :-)

Efter at have læst Lars1´s løsninger til java problemer (JAVA problemer igen igen igen) og editeret <JAVA_HOME>/lib/security/java.security for at fjerne diverse prrotokoller fra blacklist og enabled dem som legacy fik jeg fremskridt.

Firmware loader kunne nu forbinde og læse fra controlleren via netværk men efter genstart for at komme i opgraderings tilstand låste firmwareloaderen, jeg kunne se i netværks trace at controlleren efter genstart melde tilbage at den var klar men loaderen gik i stå.

Så prøvede jeg at forbinde med USB og her lykkedes det at opgradere firmware :-)

Jeg håber ikke at jeg har ulejliget nogen unødigt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Lars Liltorp skrev:

Stædighed betaler sig, men det betaler sig også at læse :-)

Efter at have læst Lars1´s løsninger til java problemer (JAVA problemer igen igen igen) og editeret <JAVA_HOME>/lib/security/java.security for at fjerne diverse prrotokoller fra blacklist og enabled dem som legacy fik jeg fremskridt.

Firmware loader kunne nu forbinde og læse fra controlleren via netværk men efter genstart for at komme i opgraderings tilstand låste firmwareloaderen, jeg kunne se i netværks trace at controlleren efter genstart melde tilbage at den var klar men loaderen gik i stå.

Så prøvede jeg at forbinde med USB og her lykkedes det at opgradere firmware :-)

Jeg håber ikke at jeg har ulejliget nogen unødigt.

Ja jeg har også hjulpet mange med de problemer der - jeg har faktisk en firmware loader som kan køre "uden" java (ganske som IHCStarter) men den kan jeg ikke så godt dele da den indeholder LKs kode - så derfor bruger jeg lidt tid på at se om vi kan få genskabt det firmware loader gør også lavet en lidt bedre løsning.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg undrer mig over hvorfor de hænger fast i TLS1.0 når 1.1 udkom i 2006 og 1.2 i 2008 desuden har man i mange år været betænkelig ved sikkerheden i v 1.0.

Jeg kender til flere der har købt et hus med en fin ihc installation der så går ud og køber Phillips HUE, IKEA trådløs eller andet for at få en ekstra mulighed for at tænde for noget lys i soveværelse eller gang med trådløs tryk frem for et IHC tryk! Men med de problemer vi ser her og katastrofal mangel på brugervenlighed forstår jeg det egentlig godt. Alternativet er en noget voksen regning fra en elektriker, hvis man kan finde en der kan og er kommet over førnævnte problemer.

En af mine venner er snart færdig som elektriker og tog modul med IHC, her kæmpede de også med disse problemer som så sikkert har fjernet fokus fra at lære gode IHC løsninger.

Hvad tænker Schneider dog på???

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok