Hop til indhold
  • 0

IHC Control® lysdæmper LED Dimmer 2 kanaler


sejad
 Share

Spørgsmål

Hej jeg har 4 styk af det her IHC Control® lysdæmper LED Dimmer 2 kanaler og IHC Visual 3.

Når jeg tænder på min kogeplade så slukke lyset og tænder igen om 2 sekunder.

Er der nogen der har den problem  her ?

Har ringet til lk og di siger man skal unlinke det og linke, det har jeg prøvet man det sammen problem 

 

MVh Sejad 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej

Det er formentlig EMC støj (transienter), som bliver udsendt fra dit komfur. Mener at have hørt at LK er opmærksom på problemet og arbejder på en løsning. Jeg ved ikke, om de har fundet en løsning og derfor heller ikke nogen dato for et fix.

Jeg har selv disse lysdæmpere og oplever ingen problemer. Til gengæld har jeg oplevet EMC støjproblemer, som i nogle tilfælde direkte har ødelagt nogle komponenter. Derfor har jeg valgt at købe et EMC støjfilter og beskyttelse mod overspænding og monteret foran min IHC strømforsyning. Efter at have læst en del om det, valgte jeg model FPBB Rail fra producenten Schurter - se link. Den er købt gennem Digikey.dk. Bemærk at den fås i mange varianter med forskellig belastning, glassikring/termosikring, din rail eller til fast montering. Hvis du vælger din rail, så vær opmærksom på, at den for dyb til en standard tavle i en husstand. Jeg købte 1A model med glassikring til fast montering. Sikringen følger ikke med. 

Det er ikke sikkert, at det løser dit problem, men det er et forsøg værd at sætte en sådan i en passende kapacitet foran forsyningen til dine lysdæmpere.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I nogle tilfælde kan der forekomme induktion, hvis kabler er tæt placeret. Du ser det fx. med en LED pære, som lyser svagt, selvom den er slukket. Om det kan skabe dit problem, ved jeg ikke.

Men jeg ved, at når lysdæmperen slukker og tænder igen efter 2 sekunder, så er det fordi, at den genstarter pga. en beskyttelsesmekanisme. Et komfur trækker mange ampere, og kan muligvis give en kortvarigt nedgang i volt. Hvis det er årsagen, så vil et EMC filter ikke hjælpe. Måske en højvolt AC kondensator i så fald kan hjælpe, men dette område er jeg ikke så fortrolighed med. Så input fra andre er velkommen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Nogle moderne komfur og ovne bruger kun 1 eller 2 faser, så du kunne prøve at få din elektriker til at checke om dine LED dimmer sidder på samme faser som komfuret, og hvis de gør flytte dem til en anden fase hvis muligt.

I samme ombæring kan du få ham til at checke at der er brugt skærmet signal kabel mellem IHC controlleren og LED dimmerne samt at skærmen er tilsluttet jord i den ene ende, og kun den ene ende. Hvis en skærm tilsluttes jord i begge ender vil den virke som en udlinings forbindelse og dermed introducer støj frem for at beskytte mod støj.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg gav dem en anden gruppe tilgang so var problemet væk.

Kikkede i gruppetavlen og der kunne jeg se 

Der har jeg 2x hpfi og fordelt grupper på di 2 der, og den gruppe lyset gik på var sammen med 3x16a fasefodelt 

den gruppe flyttede jeg over til anden hpfi så var problemet løst 

det er ny kogleplade 2fase, utrolig den kan dykke så maget når det kun lyset der tænder på kogeplade ikke varmen :P

 

MVH Sejad

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 timer siden, Lars1 skrev:

Nogle moderne komfur og ovne bruger kun 1 eller 2 faser, så du kunne prøve at få din elektriker til at checke om dine LED dimmer sidder på samme faser som komfuret, og hvis de gør flytte dem til en anden fase hvis muligt.

I samme ombæring kan du få ham til at checke at der er brugt skærmet signal kabel mellem IHC controlleren og LED dimmerne samt at skærmen er tilsluttet jord i den ene ende, og kun den ene ende. Hvis en skærm tilsluttes jord i begge ender vil den virke som en udlinings forbindelse og dermed introducer støj frem for at beskytte mod støj.

@Lars 1: I brugsanvisningen står der følgende: 1. Skærmen i RS485 skal monteres på strømforsyningens 0V leder når kabellængden er over 10 m.
2. Ende terminering af RS485 kablet foretages på én af følgende måder:
a) Hvis der er installeret et SMS modem 820B1220 i instal- lationen skal det monteres som sidste komponent på RS485 Bussen, SMS Modemmet har en indbygget ende modstand.
b) Hvis der ikke er installeret et modem indsættes en standard terminering RTERM ~120 Ω.

Strømforsyningens O Volt klemme er i min optik ikke det samme som jord i en el- installation med HPFI som beskyttelse.

/Jørgen.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 timer siden, Jørgen Møllegaard skrev:

@Lars 1: I brugsanvisningen står der følgende: 1. Skærmen i RS485 skal monteres på strømforsyningens 0V leder når kabellængden er over 10 m.
2. Ende terminering af RS485 kablet foretages på én af følgende måder:
a) Hvis der er installeret et SMS modem 820B1220 i instal- lationen skal det monteres som sidste komponent på RS485 Bussen, SMS Modemmet har en indbygget ende modstand.
b) Hvis der ikke er installeret et modem indsættes en standard terminering RTERM ~120 Ω.

Strømforsyningens O Volt klemme er i min optik ikke det samme som jord i en el- installation med HPFI som beskyttelse.

/Jørgen.

Om du monter skærmen på 0V eller jord gør ikke den store forskel. Det vigtige er at skærmen kun er forbundet til 0V/jord i den ene ende. Husk også at hvis du her flere enheder på signal kablet, så skal du sikre dig at der er skærm forbindelse fra den yderste enhed tilbage til jord forbindelsen og at der kun er 1 jordforbindelse undervejs.

I mange svagstrøms installationer vil du se at 0V er forbunde til jord i strømforsyningen. Dette gøres for at skabe et stabilt 0V punkt. Nogle gange er den forbindet til 0V på forsynings siden. Det er næsten ligeså godt da 0V i forsynings nettet er jordforbundet ved 10KV/400V transformer stationerne. Hvis ikke 0V på svagstrøms siden er enten jordforbundet eller forbundet til 0V på forsynings siden, så har du et flydende 0 punkt og kan ikke længere tale om 0V. Så i min optik er 0V på en IHC installation i praktis en jord forbindelse. Hvis du afbryder strømmen til controllere afbryder du dg også jord forbindelsen, men eftersom controlleren er strømløs på dette tidspunkt, er det lidt ligegyldigt om jordforbindelsen virker eller ej. Personligt fortrækker jeg dog at forbinde skærmen direkte til en rigtig jordforbindelse, da dens eneste formål er at fjerne støj.

Omkring termineringen, så skal den sidde mellem de 2 leder såvidt jeg husker. Det er kun hvis dem kommer med et metalhus, at metal huset skal forbindes til skærmen på signal kablet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

On 7/28/2021 at 5:15 PM, sejad said:

lars1 det var det jeg gjorde det i dag og det virker er selv elektriker 

Der blev jeg klogere. Jeg havde aldrig tænkt at et HPFI relæ kunne have problemer med hurtige skift i belastningen. Jeg tænker at det kunne give mening at skifte sikringerne til mine dæmpere til nogen der har indbygget HPFI og på den måde køre uden om det HPFI relæ som bruges til bl.a. komfuret.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Astronaut skrev:

 

Der blev jeg klogere. Jeg havde aldrig tænkt at et HPFI relæ kunne have problemer med hurtige skift i belastningen. Jeg tænker at det kunne give mening at skifte sikringerne til mine dæmpere til nogen der har indbygget HPFI og på den måde køre uden om det HPFI relæ som bruges til bl.a. komfuret.

Jeg tror ikke det var HPFI'en som var problemet, men at dimmerne sad på en af de 2 faser som komfuret bruger. Bemærk at hans komfur er et moderne komfur som ikke bruger 3 faser.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok