Hop til indhold
  • 0

Alarm: PIR ønskes KUN aktiv ved skalsikring


Søren Hald
 Share

Spørgsmål

Hej alle,

Jeg er helt ny herinde, men har købt et hus med IHC Alarm, og vil høre om det er muligt at programmere så mit system opfører sig således at:

  • NORMAL ALARM TILKOBLING: Alt er aktivt, undtagen PIR i GARAGEN

  • SKALSIKRING: Alt er aktivt, undtagen PIR i STUE og KØKKEN

Jeg kan kun finde ud af de mere simple ting, men at min ene PIR skal opføre sig "modsat" af normalt (altså være aktiv ved skalsikring og deaktiveret ved normal tilkobling) driller mig.

Krydser fingrer for lidt hjælp - evt henvisning til en professionel der kan hjælpe mod betaling.

Mvh

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Søren

Velkommen til IHC user

Det korte svar er måske, det kommer an på hvilken controller version du har og hvilke programstumper eller funktionsblokke der er anvendt til din alarm styring.

Prøv at vedhæfte dit program, så er der ikke flere tvivlsspørgsmål.

Du kan også prøve at markere FBen og trykke F1, så burde der komme en hjælpe fil op.

Venligst Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
5 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Søren

Velkommen til IHC user

Det korte svar er måske, det kommer an på hvilken controller version du har og hvilke programstumper eller funktionsblokke der er anvendt til din alarm styring.

Prøv at vedhæfte dit program, så er der ikke flere tvivlsspørgsmål.

Du kan også prøve at markere FBen og trykke F1, så burde der komme en hjælpe fil op.

Venligst Henning

Hej Henning,

Mange tak.

Jeg har forsøgt at vedhæfte min fil her, og håber det hjælper med dine spørgsmål.

Mvh,

Søren

shald.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har kigget i programmet, og der er, efter min mening, flere problemer i det.

For det første er alarmen ikke koblet over til lyset, så alt lys i huset automatisk bliver slukket når I forlader huset og tilkobler alarmen. Det samme er tilfældet når I går i seng og tilkobler skalalarmen. Dermed skal I selv manuelt rundt i hele huset for at slukke lyset, og I får heller ikke mulighed for dæmpet natlys om natten og adaptiv hjemmesimulering når I f.eks. er på ferie. 

Desuden er alarmen lavet forkert, hvis du prøver at åbne to vinduer og kun lukker den ene, så kan du stadig tilkoble alarmen, dermed risikerer du at I forlader hjemmet med åbne vinduer. UPS, har lige checket, i simulering kan jeg faktisk tilkoble alarmen med åbne vinduer, det burde 100% ikke være muligt.

Din PIR i garagen er IKKE med i alarmen, den styrer kun på lyset, så hvis du tænkte at lyset ikke skulle tænde når alarmen var tilkoblet, så skal programmet ændres for at lave det.

Som programmet er nu, burde Alarm PIR i stue og køkken ikke være aktive når I tilkobler skalsikringen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen Henning,

Endnu engang mange tak for din gennemgang. Jeg er sikker på der er plads til forbedringer rundt omkring i programmeringen, men egentligt opfører huset sig umiddelbart, som vi gerne vil have det til.

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

For det første er alarmen ikke koblet over til lyset, så alt lys i huset automatisk bliver slukket når I forlader huset og tilkobler alarmen. Det samme er tilfældet når I går i seng og tilkobler skalalarmen. Dermed skal I selv manuelt rundt i hele huset for at slukke lyset, og I får heller ikke mulighed for dæmpet natlys om natten og adaptiv hjemmesimulering når I f.eks. er på ferie. 

Det er OK at alt lys ikke slukkes automatisk til tilkobling, da vi f.eks. godt kan finde på at lade noget lys være tændt, selvom vi ikke er hjemme. Vi er også fint tilfredse med at slukke lyset manuelt om aftenen, hvor vi alligevel tjekker til de små, låser døre, lukker vinduer mv. Alternativt har jeg også lavet et par lange tryk på nogle kontakter, som slukker alt lys.

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Desuden er alarmen lavet forkert, hvis du prøver at åbne to vinduer og kun lukker den ene, så kan du stadig tilkoble alarmen, dermed risikerer du at I forlader hjemmet med åbne vinduer. UPS, har lige checket, i simulering kan jeg faktisk tilkoble alarmen med åbne vinduer, det burde 100% ikke være muligt.

Skalsikring kan ikke aktiveres hvis der er en åben kontakt, og det mener jeg heller ikke den almindelige tilkobling kan, men jeg skal da helt sikkert lige have det testet for en sikkerheds skyld. Tak for heads up!

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Som programmet er nu, burde Alarm PIR i stue og køkken ikke være aktive når I tilkobler skalsikringen.

Korrekt, og det er lige som vi gerne vil have det :)

38 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Din PIR i garagen er IKKE med i alarmen, den styrer kun på lyset, så hvis du tænkte at lyset ikke skulle tænde når alarmen var tilkoblet, så skal programmet ændres for at lave det.

Min PIR i garagen er bevidst ikke aktiv sammen med den almindelige alarm, da vores tastetur er placeret lidt uhensigtsmæssigt i garagen, og det er stressende at skulle have en tilkoblerzone derinde, når man også lige skal have tømt bilen for børn osv. :) Ikke hensigtsmæssigt, men det er lige umiddelbart den bedste løsning vi kan komme på.

Til gengæld vil vi gerne have at den (PIR i garagen) er aktiv om natten, da vi ikke har magnetkontakt på døren fra garagen og ind i huset.

Giver det mening? 

Mvh,

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Søren

Dejlig at læse at I faktisk har taget stilling til hvordan programmet virker, og at det giver mening for jer, er jo 100% det vigtigste.

Jeg er selvfølgelig også farvet af mit daglige arbejde med at hjælpe installatører over hele landet med deres IHC projekter, og derigennem ved hvor meget mere anlægget har at tilbyde.

Hvis I en dag vil mere, siger du bare til, så finder vi en god løsning.

Venligst Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Søren

Dejlig at læse at I faktisk har taget stilling til hvordan programmet virker, og at det giver mening for jer, er jo 100% det vigtigste.

Jeg er selvfølgelig også farvet af mit daglige arbejde med at hjælpe installatører over hele landet med deres IHC projekter, og derigennem ved hvor meget mere anlægget har at tilbyde.

Hvis I en dag vil mere, siger du bare til, så finder vi en god løsning.

Venligst Henning

Hej igen,

Jeg er sikker på der er masser af muligheder når man kender systemet godt.

Som nævnt har jeg lige den her programmeringsting med min PIR i garagen, og jeg betaler meget gerne for hjælpen (hvis det er dét du hentyder til?) :)

Ellers har jeg ikke de store udfordringer, men pønser da lidt på om der i fremtiden skal tilkobles noget SMS-advicering på alarmen (det kræver vidst et ekstra modul?), og så kunne noget app/mobilstyring også være fedt (men det kræver vidst noget 3. parts grej via en Pi e.lign. så vidt jeg har forstået?).

Mvh,

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
23 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Jeg har lavet en lille special funktionsblok til dig. Nu burde din PIR i garagen virke som ønsket.

Søren Hald.vis 955 KB · 5 downloads

Hej Henning,

Mange tak. Jeg har netop testet din fil, men

1) det ser ud til du har valgt den forkerte PIR (bemærk der er 2 i garagen; én til alarm og én til lys) og,

2) det virker ikke (heller ikke selvom jeg flytter din FB "Tom blok" over på den rigtige PIR).

Mvh,

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 3.7.2021 at 08:59 , Henning Pedersen skrev:

Ahh - der var jeg for hurtig.

Din alarm PIR var ikke anvendt før, derfor brugte jeg den til lyset.

Jeg har ændret lidt i blokken til tilkoblet din alarm PIR, så nu burde det virke som ønsket.

Søren Hald.vis 955 KB · 0 downloads

Hej Henning,

Nu er det den rigtige PIR, men det virker desværre stadig ikke.

Alarmen går ikke i gang selvom PIR'en aktiveres (hverken fysisk eller igennem ServiceView).

Mvh,

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok