Hop til indhold
  • 0

Fortrådning af svagstrømstryk og tavler


TIB
 Share

Spørgsmål

Hej. Sidder forgæves og søger efter noget så simpelt som hvordan 2, 4 & 6 polede svagstrømstryk skal fortrådes op mod input modulet og hvordan man evt kan sløjfe kablet til flere tryk i samme dåse. Er der nogen der kan henvise til et diagram. Bruger 5x2 ihc kabel

Jeg har arbejdet en del med IHC wireless op mod controlleren men er ved at lave en ny installation med alarm hvor det hele bliver fortrådet. Kunne også godt bruge lidt indput om "best praksis" for tavle opbygning og kabeltræk, kabeltyper osv.

Dette er som jeg forestiller mig tavlerne. en til 230/400V og en til 12/24V.

 

Gruppetavle 1: 12/24V, LK UG 150-18 (36Modul):

 

Række 1:  (input for tryk og PIR samt alarm)

IHC Input 24/24 4 m                svagstrømstryk

IHC Input 24/3 4 m                  PIR for udendørs lys og alarm PIR

 

Række 2: (Alarm backup, SMS modem)

IHC Alarm backup 2 m             Backup for alarm

IHC 12V batteri

IHC SMS modem 4 m 

IHC Output 24 4 m                   Alarm              

24V klemmerække  fra forsyning                 

 

Række 3:  (24V forsyning og controller)

IHC-controller 6 m

IHC 24V/72W forsyning 6 m

 

Gruppetavle 2: 230V/400V, LK UG 150-18 (36Modul):

 

Række 1: (230V output lys)

IHC Output 230/8-10 4 m      

A1-8                  Lys

B1-8                  F02                    1F+N-10A

0 klemmerække 15 stk. (fortrådet i grupper for hver sikring)

 

Række 2: (230/400V output div.)

IHC Output 400/8-16 6 m      

A1                     Ovn

B1                     F03                    3F+N-16A/1

A3                     Kogeplade

B3                     F03                    3F+N-16A/2

A4                     Stikkontakter køkken

B4                     F04                    1F+N-13A

A6                     Stikkontakter gulv

B6                     F05                    1F+N-13A

A8                     Stikkontakter div.

B8                     F06                    1F+N-13A

IHC Output 400/8-10 6 m

A1                     Vandvarmer

B1                     F07                    2F-10A/1

A2                     Emhætte

B2                     F02                    1F+N-10A

A3                     Vandvarmer

B3                     F07                    2F-10A/2

A4                     Panasonic varmepumpe

B4                     F08                    1F+N-10A

A5                     Grundfos dykpumpe

B5                     F09                    1F+N-10A

 

Række 3: (Automat sikringer)

F01                    1F+N-1A 1 m                             IHC 24/72W, 24V forsyning                             20w                   0

F02                    1F+N-10A 1 m                           IHC Output 230/8-10, Lys                                 200w                8

F03                    3F+N-16A 3 m                           IHC Output 400/8-16, Ovn                               3500w              1

F03                    3F+N-16A 3 m                           IHC Output 400/8-16, Kogeplade       1100w              1

F04                    1F+N-13A 1 m                           IHC Output 400/8-16, stikkontakter køkken               3000w              1

F05                    1F+N-13A 1 m                           IHC Output 400/8-16, stikkontakter gulv                    3000w              1

F06                    1F+N-13A 1 m                           IHC Output 400/8-16, stikkontakter div.                     3000w              1

F07                    2F-10A 2 m                                IHC Output 400/8-10, Vandvarmer 3600w                                           0

F07                    2F-10A 2 m                                IHC Output 400/8-10, Vandvarmer 3600w                                           0

F08                    1F+N-10A 1 m                           IHC Output 400/8-10, Klima varmepumpe 1100w              1

F09                    1F+N-10A 1 m                           IHC Output 400/8-10, Grundfos dykpumpe       800w                1

Udover svagstrømstryk skal der kobles følgende på

kodetastatur, afstillings tryk for alarm,3 stk alarm PIR, 11 stk dør/vindues sensore i følgende grupper 1+4+2+1+2+1, 1 røgalarm, 2 udendørs PIR, lydgiver inde, lydgiver ude

Link til kommentar
Del på andre sites

5 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der er ikke nogen regler for hvordan det skal gøres, og bedst praksis afhænger nok af den der installerer.

Det afhænger jo også ofte af hvad der skal montere og de fysiske forhold. Men eller generelt er det forbundet og virker er det OK. (Så kan der dog være lidt mht dokumentationen).

Der er lidt info i produkt monteringsvejledningerne, og jeg ved også Henning har en “norm” for hvordan han plejer at anbefale og benytte ledningsfarverne. Søg lidt her i forummet og du skal finde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har ikke lige min norm, ved mig, men vil klart anbefale at du bruger ledninger fra samme par til hhv. input og output. Det er noget rod i tavlen hvis den hvide skal på et output og den blå på et input. 
 

Kan se du planlægger at bruge 24/24 input, det er der ingen grund til. Jeg bruger 3/24 til alt. 
Du skriver også at du planlægger at sløjfe kablet videre til næste tryk. DET VIL JEG KRAFTIG FRARÅDE, Da du derved fuldstændigt ødelægger fleksibiliteten af hele installationen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning, tak for svaret.

Bare for at få startet op på en fornuftig måde så kunne jeg godt bruge et link til et lednings diagram hvor et 4 polet tryk bliver forbundet til input modulet med et Link-10 Nopovic samt et hvor to firepolede i en 2modul dåse bliver det. Jeg forestiller mig, uden dog at vide det, at både 2, 4, 6 og evt. 2X4pol kan nøjes med et 10 leder kabel frem til dåsen, eller??

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Du skriver også at du planlægger at sløjfe kablet videre til næste tryk. DET VIL JEG KRAFTIG FRARÅDE, Da du derved fuldstændigt ødelægger fleksibiliteten af hele installationen. 

Det kan vel gå an hvis der er et sted hvor der sidder 2 stk. 4taste tryk, et par PIR eller lign. Så kan man da ligesågodt benytte de “overskydende” ledere til noget fornuftigt, istedet for at trække 2 eller flere kabler. Men det er selvfølgelig kun der hvor det er ledere “disponibelt”. Ikke for at sløjfe videre på traditionel vis og paralelkoble. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, TIB skrev:

Jeg forestiller mig, uden dog at vide det, at både 2, 4, 6 og evt. 2X4pol kan nøjes med et 10 leder kabel frem til dåsen, eller?

Ikke i min verden, som primært er til den professionelle verden, hvor tiden er vigtig. Her skal et forholdsvis lille merforbrug af kabel holdes op imod besparelsen ved standardmontering kontra individuel montering af alle tryk, PIR, temp. sensorer osv. Dvs. en 1. års lærling fejlfrit kan monter alt ude i huset mens en ældre lærling eller svend monterer tavlen. 
Desuden er jeg stor fortaler for dioder i trykkene, bruger dem bl.a. til indikering af aktiv PIR sensor i soverum og tilkoblet alarm. 
 

4 timer siden, TIB skrev:

Bare for at få startet op på en fornuftig måde så kunne jeg godt bruge et link til et lednings diagram hvor et 4 polet tryk bliver forbundet til input modulet med et Link-10 Nopovic samt et hvor to firepolede i en 2modul dåse bliver det.

Om det findes ved jeg ikke, men da der ikke er nogen tvungen standard laver du bare din egen. 
 

Du bør dog ikke lave for mange “standarder” da du så skal ind og rette alt for meget i produktet i Visual, hvis du altså har tænkt dig at lave en god dokumentation af dit arbejde. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok