Hop til indhold
  • 0

Trådløs læksensor?


Henning AW
 Share

Spørgsmål

Hej tekniknørder ;-)

Jeg er nybegynder indenfor IHC, er ikke elektriker, men har alligevel kastet mig ud i at få installeret IHC i vores hus, da vi er ved at gennemrenovere og i den forbindelse skulle have helt ny elinstallation. Min aftale med elektrikeren er at jeg selv trækker rør og kabler til 24 volt. Planen er også at jeg selv vil stå for programmering. Nu er jeg nået så langt med huset at de nye gulve med gulvvarme er støbt, vægge og lofter er færdige.

Nu kommer vi til det problem jeg vil spørge om: Kan man få en trådløs læksensor, der på en eller anden måde kan kobles til IHC?

Jeg har desværre overset at trække rør til en trådet læksensor ved vaskemaskinen. Jeg har fundet Grohe Sense Guard, der med en trådløs sensor kan afbryde vandet ved lækage, men synes den er meget dyr, og jeg vil jo gerne bruge mulighederne i IHC systemet. Min IHC tavle er ikke opbygget endnu, men VVS'eren skal meget snart lave det nye vandstik, og i den forbindelse skal jeg helst vide, hvordan der skal lukkes for vandet ved en lækage.

Håber meget at I kan hjælpe mig videre.

Mvh. Henning

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Henning, og velkommen til IHC-user.dk :-)

En egentlig trådløs læksensor til IHC findes ikke,  men der kan sikkert flikkes noget sammen så du får funktionaliteten.
Feks. vha et wireless tryk (eller “puck”) hvor kontakt ledningerne tilsluttes en zigzak printplade så den virker som et reelt tryk når/hvis den bliver våd. Så får du signalet ind i IHC controlleren, og så er det kun et spørgsmål om at aktivere en udgang der er tilsluttet en (motor)ventil, som så kan lukke for vandet.

Det er mere eller mindre også sådan at Velux vinduer lukker når det regner ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars og Bjarne,

Mange tak for velkomsten :-) Jeg har tidligere været herinde ind imellem for lige at danne mig et indtryk af hvad man egentlig kan med LK IHC, inden jeg besluttede at gå i gang med at installere det. Som skrevet tidligere er jeg helt grøn mht. IHC, og jeg har heller ikke arbejdet med andre former for smarthome før, så jeg tror det er noget af en udfordring jeg har givet mig selv. Med internettet og dette forums hjælp tror jeg på det nok skal lykkes - jeg glæder mig til at blive klogere :-)

Tusind tak for jeres hurtige svar. Ud fra det I foreslår vælger jeg at montere IHC magnetventilen 3/4" NO fra Danfoss, og så må jeg kigge på det trådløse senere. Nu ved jeg der er muligheder :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Man kan diskutere om det skal være en NO eller NC ventil.

For en NO taler den passer sig selv og bare skal have et signal når den skal lukke. Så må man håbe teknikken kan det, når der er behov.

For en NC taler at der vil der automatisk bliver lukket hvis teknikken svigter, da den skal holdes åben konstant af “noget”. Det koster så lidt strøm, men er sikkerhedsmæssigt en bedre løsning i min optik. Men funktions mæssigt vil oplevelsen nok være den samme uanset metode og ventil valg, nemlig at der kan lukkes for vandet hvis der er behov.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du skal lige kigge nærmere på andres erfaringer med magnetventilen, den kan godt hænge lidt. Imod en NC er også at du ikke har vand ved strømsvigt.

Jeg har ikke noget til at lukke for vandet, men jeg holder øje med mit vandforbrug når alarmen er koblet til = huset er i ubeboet tilstand. Bruges der mere end 100 liter senders en pushbesked til vores iPhones via IHC.Captain.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok