Hop til indhold
  • 0

IHC nybegynder .. hjææælp


Willitch
 Share

Spørgsmål

Vi har købt et hus fra 1998, og ejendomsmægleren solgte IHC rigtig godt. Nu har vi så overtaget huset, og der nogle spøjse indstillinger, som jeg gerne vil have ændret. Men jeg aner ikke hvad der er op og ned. Jeg har kigget i IHC "skabet", og fundet ud af at vi har en IHC Controler RS 232 - med et serielstik. Så har jeg kigget efter et Seriel til USB stik, men jeg kan kun finde Han stik seriel, hvor jeg mener det skal være hun stik? Eller er jeg helt forkert på den.

Nu jeg er i gang med, at stille de dumme spørgsmål ... Der er udsædvanlig mange ISDN stik i huset, er det noget som bliver brugt til gamle IHC systemer? Eller kan jeg bare lave dem om til alm. RJ45 udtag?

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0
10 minutter siden, Willitch skrev:

Som udgangspunkt er vi ikke særligt krævende

Tjaa - der er der ingen af os der var i starten, men det kan man hurtigt blive når man får øje for mulighederne. :)

12 minutter siden, Willitch skrev:

vores ønsker er egentlig bare at ændre nogle indstillinger. Så man ikke skal gå ind i et andet værelse, for at kunne slukke lys i det pågældende værelse/rum.

Et meget fornuftigt ønske. Det er dog programmet der skal ændres, så det er ikke gjort med en simpel indstilling.

15 minutter siden, Willitch skrev:

Desuden slukker- og tænder man ventilationsanlægget (for hele huset) på badeværelset.

Det lyder vildt - mon ikke I "bare" øger hastigheden på anlægget, f.eks. inden I går i bad.

17 minutter siden, Willitch skrev:

Må jeg selv skifte en controller, eller skal det være en elektriker? Mit generelle 'elektriker niveau', er ikke meget over at kunne trækker lidt kabel og sætte lamper op...

Det vil jeg ikke anbefale - og lur mig om ikke I vil have lavet lysdæmpning på en lampe eller ti. Dermed skal I under alle omstændigheder have fat på en elektriker.

19 minutter siden, Willitch skrev:

Tror jeg vil indhente lidt tilbud, og se hvad det vil koste os, at få elektriker til at skifte controlleren, og evt. programmer det for os.

Lyder fornuftigt, du bør dog sikre dig at han kan hans IHC, hvilket godt kan være en udfordring.

22 minutter siden, Willitch skrev:

I mit oprindelige indlæg, spurgte jeg indtil ISDN da jeg stort set intet ved om IHC. Havde en idé om at det kunne være en slags interface til IHC, men det er det vist ikke

IHC findes til 2 områder.

  1. Styring af alle de faste installationer i huset, dvs. lys, varme, gardiner, porte, ventilation, havevanding osv. osv.
  2. Leverer frit valg af telefon, IP eller TV i alle rum via et eller flere RJ45 stik i rummene og et krydsfelt i tavlen. 

De 2 systemer her absolut intet med hinanden at gøre, bortset fra navnet og producenten.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 timer siden, Willitch skrev:

Vi har købt et hus fra 1998, og ejendomsmægleren solgte IHC rigtig godt. Nu har vi så overtaget huset, og der nogle spøjse indstillinger, som jeg gerne vil have ændret. Men jeg aner ikke hvad der er op og ned. Jeg har kigget i IHC "skabet", og fundet ud af at vi har en IHC Controler RS 232 - med et serielstik. Så har jeg kigget efter et Seriel til USB stik, men jeg kan kun finde Han stik seriel, hvor jeg mener det skal være hun stik? Eller er jeg helt forkert på den.

Nu jeg er i gang med, at stille de dumme spørgsmål ... Der er udsædvanlig mange ISDN stik i huset, er det noget som bliver brugt til gamle IHC systemer? Eller kan jeg bare lave dem om til alm. RJ45 udtag?

Jeg ville nok udskifte den controller. Den er utrolig gammel.

 

ISDN stik? Mener du telefon stik? Du skal nok se på hvilke kabler der er brugt men tvivler på de kan bruges til netværk

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med en tudse gammel controller fra 1998 ville jeg også foretrække selv at bestemme hvornår den skal skiftes, og ikke vente på at den selv dør. Selv om det retfærdigvis skal siges at det er en stærk og stabil controller, men med 23 år i drift, har den vel også gjort sit.

Selve controlleren kan skiftes direkte, og alle de gamle in- og output moduler kan 100% genbruges, men - det kræver et helt nyt program. Hvilket dog også har fordele, da I som nye ejerer, får mulighed for at tilpasse systemet efter jeres ønsker.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg er enig med Mikkel og Henning.

Hvis du skifter controlleren til en Visual 3 får du et moderne smarthouse som kan integreres med alt inden for den kategori (ved hjælp af en Raspberry Pi.

Men du kan købe en seriel til USB adapter, den skal have hun sub-D 9-pol ja. Sørg for at den har drivere til den Windows version du har på din pc. Så kan du trække det gamle program ud og håbe på at der er lavet dokumentation på installationen, det gør det lidt nemmere.

Det kan være en Visual 1 controller du har, så er det relativt simpelt at hive programmet ud og lave et nyt til den nye controller. Er det Term IHC er det lidt mere besværligt. Men man kan evt sætte den nye controller parallelt med den gamle på inputsiden så kan man se hvilke indgange der trækker når man bruger tryk. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for alle jeres svar! - Jeg kan se det er en 'IHC I/O Interface 120 B 1200' som er brugt. Er det rigtigt forstået, at hvis jeg ønsker at skifte til fx en Visual 3, så skal jeg bruge en 'gammel bærbar' (alternativt en bærbar med noget VM) for at kunne migrere/kopier det eksisterende over?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er delvist korrekt forstået, gl. PC ja, men du kan ikke kopierer programmet over, det er 100% helt forfra.

Hvis du ikke vil ud i et forsøg med gl. PC mm kan du også finde dine ind- og udgang på denne måde. https://drive.google.com/file/d/192tcypnBHOpL0HLy1aSetW9wDAmsATGe/view?usp=sharing IHC har op til 128 ind- og udgange eller adresser, og det er dem der skal bruges for at lave det nye program.

I princippet er det ligegyldigt hvordan det gamle program virker. Det der er vigtigt, er hvordan I vil have det til at virke, eller med andre ord, hvilken komfort, sikkerhed og fleksibilitet ønsker I at huset skal bidrage med de næste mange år.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Som udgangspunkt er vi ikke særligt krævende, vores ønsker er egentlig bare at ændre nogle indstillinger. Så man ikke skal gå ind i et andet værelse, for at kunne slukke lys i det pågældende værelse/rum. Desuden slukker- og tænder man ventilationsanlægget (for hele huset) på badeværelset.

Må jeg selv skifte en controller, eller skal det være en elektriker? Mit generelle 'elektriker niveau', er ikke meget over at kunne trækker lidt kabel og sætte lamper op... :)

Tror jeg vil indhente lidt tilbud, og se hvad det vil koste os, at få elektriker til at skifte controlleren, og evt. programmer det for os.

I mit oprindelige indlæg, spurgte jeg indtil ISDN da jeg stort set intet ved om IHC. Havde en idé om at det kunne være en slags interface til IHC, men det er det vist ikke :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 6/22/2021 at 8:17 AM, Willitch said:

Tak for alle jeres svar! - Jeg kan se det er en 'IHC I/O Interface 120 B 1200' som er brugt. Er det rigtigt forstået, at hvis jeg ønsker at skifte til fx en Visual 3, så skal jeg bruge en 'gammel bærbar' (alternativt en bærbar med noget VM) for at kunne migrere/kopier det eksisterende over?

Det du har er en TermIHC controller. Jeg har aldrig rodet med sådan en, men jeg ved at der intet grafisk miljø findes til den. Det hele foregår gennem et terminal program. Sandsynligvis kan du slippe afsted med den rigtige USB-RS232 adapter til at få fat i controlleren. På den måde kan du udlæse programmet (spørg mig ikke hvordan) og du kan også udlæse dokumentationen for din installation (vigtigt, men spørg mig ikke hvordan).

Dokumentationen for din installation er vigtig for at planlægge hvordan en ny installation skal hænge sammen. Hvis du kigger i din el tavle så vil du se en række input og output enheder. De er ret dumme komponenter og genbruges hvis du køber en ny controller. Den nye controller programmeres i et grafisk miljø med mus etc.

Controlleren er sandsynligvis forbundet med ca. 10-40 ledninger alt efter hvor mange input og output moduler du har. Ret fysisk passer den nye controller ind hvor den gamle sad (den er lidt smallere). Ledningerne skal også tilsluttes stort set samme sted på den nye controller, men det er vigtigt at man er omhyggelig - ellers virker ingenting. Når controlleren så er monteret skal den programmeres. Alt efter hvor mange ting input/output moduler du har kan det være en opgave af varierende størrelse. Jeg programmerede min egen controller med et meget basalt program på et par timer. Sidenhen er det vokset betragteligt.

At skrive programmer til IHC ligner ikke noget man lærer andre steder. Grundlæggende er der nogle ganske få koncepter man skal forstå, men sådan et program bliver hurtigt stort og svært at overskue. I mine øjne er det dog vigtigt at du investerer nogle timer i det basale, sådan at du kan forstå hvad elektrikeren laver til dig. Det er også rart at kunne lave den slags ændringer du beskriver ovenfor selv uden at skulle ringe til en elektriker.

Det er ikke alle elektrikere der ved noget om IHC eller forstår det. Det er således vigtigt at du finder en elektriker der ved hvad han laver.

Sidst skal du vide at IHC er en teknologi der er tæt ved vejs ende. Jeg tror ikke du skal forvente at der sker enormt meget rent teknologisk på den front i fremtiden. Heldigvis er det et ganske lille problem fordi flere andre har formået at bygge "tilbygninger" til IHC (fx. IHC Captain, Home Assistant, OpenHAB). Disse opdateres i rivende fart. Skulle du vælge i stedet at rive IHC ud af dit hus, så er det værd at overveje hvor lang tid du forventer at andre produkter lever og hvad stabiliteten er. Grundlæggende funktioner som tænd og sluk af lys skal bare virke. Tilgang til skidtet fra internettet er for de fleste "nice to have".

Når man vælger en "smart" el installation så er det vigtigste at de basale komponenter er stabile og at du kan forvente at de vil virke i de næste mange år frem i tiden. Sådan har IHC været indtil nu. Jeg håber det fortsætter. Under alle omstændigheder har jeg meget lille tillid til andre løsninger på det punkt. Derfor valgte jeg selv IHC igen da vi flyttede for et par år siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok