Hop til indhold
  • 0

Hvordan styres lys betinget af kriterier ?


Lars C
 Share

Spørgsmål

Jeg vil gerne ved tryk på en og samme tast kunne tænde eller slukke lys eller FB'er betinget af kriterier er opfyldt (evt. betinget af mere end to kriterier). Jeg kan dog ikke lige se hvordan jeg kan gøre dette.

Nedenfor har jeg forsøgt at beskrive hvordan forskellige situationer ved tryk på samme tast eksempelvis resulterer i forskellige output:

Situation 1:
dæmper 1 - er on
dæmper 2 - er on

Ved tryk aktiveres hændelse:
dæmper 1 - on
dæmper 2 - off
dæmper 3 - off
dæmper 4 - on

----------------

Situation 2:
dæmper 1 - er on
dæmper 2 - er off

Ved tryk aktiveres hændelse:
dæmper 1 - off
dæmper 2 - off

----------------

Situation 3:
dæmper 1 - er off
dæmper 2 - er off

Ved tryk aktiveres hændelse:
dæmper 1 - on
dæmper 2 - off

----------------

Situation 4:
dæmper 1 - off
dæmper 2 - on

Ved tryk aktiveres hændelse:
dæmper 1 - on
dæmper 2 - off


Når jeg skriver "Ved tryk aktiveres hændelse" mener jeg aktivering af et eller flere scenarier eller aktivering af en puls til tænd eller sluk af en FB eller lignende.

Er der nogen gode ideer til hvad jeg kan gøre eller er mine tanker ikke egnet til IHC?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 1

Prøv vedhæftede.

Der gik lidt sport i den :-) så der er lidt rigelig udgange og holde styr på da den er lavet med puls udgange da man så kan styre de fleste andre FB´r.

Udgangene skal IKKE trækkes direkte over på installations delen med til de FB´r der styrer dine dimmere.

Så simulere den flere samtidig tryk og det er muligt at kode alle kombinationerne selvom du ikke lige havde brug for dem. (kræver dog man åbner FB´n og omkoder den)

Og så har jeg lavet en indikator udgang, så man lige kan verificere hvad situation/Scenarie man fremkalder.

 

image.thumb.png.5a2082e8f4bfb802f5e91e930d5d55e4.png

Lars C 1 tryk styring.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

De fleste tanker til lysstyring kan laves med IHC, men det kræver at du selv kan programmerer selve funktionsblokken.

Du er dog lagt fra klar til dette.

Hvis du starter med at lave skema over dine in- og output vil du hurtigt opdage at du aldrig tænder tænding 2, dermed er der reelt kun tænding 1 der skal tages højde for, er den tændt eller slukket. Hvilket kan gøres med en simpel kip fb.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Har ikke set original teksten men kan se Lars C har redigeret den.

Som det spørges til nu er det rimelig nemt at lave en. FB der gør det, og f.eks. bare tjekker hvilken af de 4 situationer der er aktiv når tasten aktiveres, og derefter sætter de relevante udgange.

om men gør det med 4 løkker, eller med en enrum er unerordnet. Ligeså med udgangene, her kunne man også lave udgangene med scenarier istedet for bare on/off. Scenarier understøtter jo også on/off via 0 og 100%.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
18 timer siden, Henning Pedersen skrev:

vil du hurtigt opdage at du aldrig tænder tænding 2, dermed er der reelt kun tænding 1 der skal tages højde for

Hej Henning.

Du har nok ret i at jeg nok ikke er helt klar i nu.

Jeg har forsøgt, at gøre min beskrivelse af situation 1 til 4 simpel. Jeg har haft fokus på, at vise hvordan kombination af tændt/slukket status på de to dæmpere/tændinger (1 og 2)  kan give 4 forskellige hændelser/output. Jeg har desværre ikke fået beskrevet det samlede billede. 

Du har ret i at tænding 2 i mit eksemplet ikke bliver tændt men det er faktisk sådan jeg tænker, at det konkrete tryk skal virke.  

Jeg beklager, at jeg ikke har forklaret mig godt nok, men både tænding 1 og 2 vil altid være tændt i enhver start situationen. Det vil sige situation 1 altid vil være den første situation/hændelse der udføres af det konkrete tryk.

Herefter vil det konkrete tryk skiftevis skifte mellem situation 2 og 3.

(Situation 4 vil i mit konkrete setup vil aldrig blive aktiveret, men jeg tog situation 4 med for at vise de 4 kombinationsmulighedder der er med 2 tændinger)

Hele min beskrivelse omhandler "gå i seng" situationen i soveværelset.

Kort fortalt tænder vi, ved tryk ved soveværelsesdøren, lyset (højt niveau) i soveværelset når vi går ind i soveværelser (dæmper 1 og 2 tændes). Der ud over er der ofte tændt lys i gangen og trappen når vi går i seng. Når vi så er gået i seng trykker vi på tryk ved sengen burde gøre følgende:

Situation 1:
Hus bliver sat i "nat"
Lys på trappe og gang (evt. mere) bliver slukket.
Dæmper 2 i soveværelse slukkes.
Dæmper 1 i soveværelse sættes til "lavt niveau"

Herefter vil tryk ved seng skiftevis tænde på "lavt niveau" eller slukke for dæmper 1 (situation 2 og 3).

Jeg har styr på "nat og dag" og der af følgende "højt niveau" og "lavt niveau" for lyset. Men for at kunne gøre som beskrevet tænker jeg at mangle en funktion der styre lys betinget af to kriterier.

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars J.

Jeg har rettet et par trykfejl i original teksten og rettelserne var egentlig uden betydning.

Du berører også "on/off" hvilket jeg egentlig bruger "via "lysniveau" idet mine dæmpere enten er IHC wireless lysdæmper ver. 2 eller IHC LED dæmper 2 kanal.

Med hensyn til at lave egne funktionsblokke er jeg ikke stærk nok i nu. Jeg har prøvet lidt, men på nuværende tidspunkt er det desværre en lidt for stor udfordring for mig. 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Supplerende info - "one bottun no brainer" 

Jeg vil godt kunne klare mine udfordringer i "gå i seng" situationen ved at bruge flere tangenter på mine tryk.  Men jeg forsøger, at gøre mine tryk så simple som muligt -  "one bottun no brainer" princippet.  Det er nærmest et krav fra konens side ;o) som kan blive vældig irriteret over at skulle lede efter den "rigtige tangent".

Derfor går jeg efter at de "almindelige" tryk i huset kun har en tangent konfigureret. Jeg bruger IHC wireless tryk hvor øverste to tangenter er sat op som en tangent og er således eneste tangent på trykket. Jeg har selvfølgelig tryk opsat med flere tangenter/funktioner enkelt andre steder - alarm, sluk alt, tænd hus m.v. 

Alt I alt går det RIGTIG fint med "one bottun no brainer" princippet, men det er en udfordring nogle gange med kun en tast konfigureret, som for eksempel i "gå i seng" situationen som jeg har beskrevet. 

Jeg tænker, at en generel FB der tjekker hvilken af de 4 beskrevede situationer der er aktiv når tasten aktiveres, og som derefter sætter de relevante udgange vil være en anvendelig FB i mange forskellige situationer.

Jeg havde håbet på, at der var en vej igennem med standard FB'er, men det anede mig nok, at der skal laves en specifik FB til formålet.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Der kan helt sikkert også flikkes noget sammen af de eksisterende and/or og betinget FB’r. Men jeg skal prøve at lave en FB der logisk gør det du ønsker (dog uden scenarie dæmp/regulering, men kun on/off)

Så kan du altid prøve den. Og evt. vedhæfte dit projekt hvor vi kan se hvorledes det hænger sammen i praksis. Så er det nemmere at rådgive og vejlede. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lars J

Tusind tak for indsatsen :)

Jeg har indsat og konfigureret din FB i mit projekt. Det var meget nemt og helt logisk at konfigurere FB'en og nu virker lysstyringen meget dynamisk og alt virkekede i første forsøg.

Jeg kan godt se, at der er mange udgange at holde styr på, men det er ok. Det er meget lækkert, at du også fik Scenarier med i FB'en - det bruger jeg også :)

Fantastisk sådan at få hjælp her på forummet.

Endnu en gang tusind tak - det har været en stor hjælp.

Mvh Lars C

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Lofterpalle

Jeg forsøger, at gøre mine tryk så simple som muligt og de fleste tryk i mit hus virker efter "one bottun no brainer" princippet.

 De "almindelige" tryk i huset har således kun en tangent konfigureret. Jeg bruger IHC wireless tryk hvor øverste to tangenter er sat op som en "trykknap" og dette er således eneste "trykknap" på trykket. 

Som udgangspunkt styres lys i rum af FB 1.2.04.e. Denne FB bruger jeg også i soveværelset ved alm. lysstyring ("Lys soveværelse") i soveværelset.  For at kunne klare de øvrige funktioner/krav jeg har til mit tryk placeret ved sengen i soveværelset efter "one bottun no brainer" princippet, har jeg som du kan se af mine skærmdump, flere FB'er i anvendelse ved netop dette tryk.

Herved skærmdump fra min opsætning i soveværelse:

image.thumb.png.3625db6217a8c6f2f8f01855b1f71bef.png

image.thumb.png.7114f7e88359240950fe75f773b6c7da.png

image.thumb.png.79c4aea5e2842aa22ab929e9bb31e2dc.png

image.thumb.png.9ed57081951963ab31b332f7e7787a86.png

image.thumb.png.9485137f2f065df34c60be7ee588c4af.png

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 11.5.2021 at 15:53 , Lofterpalle skrev:

Det er en interessant løsning du har gang i. Kan man ikke se et eksempel på hvordan du har gjort det? Jeg overvejer i hverfald denne løsning på nogle tryk, således det bliver simpelt, men det kræver lidt mere erfaring og viden i IHC programmering. Så langt er jeg ikke endnu.

Hej - Jeg har lagt skærmdump op så du kan se hvordan jeg har gjort.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok