Hop til indhold
  • 0

Pir og ventilatorstyring


Lofterpalle
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har programmeret gæstetoilet og brugt PIR styring (1.4.02.a) og ventilatorstyring (1.3.01.c) og kombineret de to funktionsblokke.

Det virker som forventet og beskrivelsen jf. (F1) hjælp funktions beskrivelsen.

Jeg vil gerne lave en ændring i funktionsblokken således, at ventilatoren KUN starter når lyset har været tændt i f.eks. 2 min. 

Der ingen grund til at ventilatoren starter hvis man kun er på toilettet i max 1 min og ventilator starter hver gang.

Lys skal altid være tændt fra PIR.

Hvordan laver jeg denne tilføjelse/ændring i funktionsblokken?

Redigeret af Lofterpalle
Stavefejl
Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der stadig et eller andet der driller her:

Jeg troede løsningen var at bruge tilstand 3. (ventilator starter først når lyset har været tændt i x min - slukker på timer.

Jeg kan se at simuleringen virker som den skal, men et eller andet nulstiller timeren "Lys tændt timer" . Det sker hver gang efter ca. 30 sek. og det er på trods af jeg der er bevægelse.

Jeg kan se BLOK 1.4.02.a PIR = er on men efter 30 sek. går den i Off og nulstiller timer. Det gør så at ventilator aldrig når op på 2 min således at ventilator starter.

Hvad gør jeg forkert her? 

image.png.7decb55a52aae5899559b7d7b3e8065a.png

image.png.e33081d36d123104e4d938c3086d5039.png

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har 2 fejl i dit program.

1. Du har ført din PIR sensor ned på "Tilbagemelding fra lys" på 1.3.01, det dur ikke.

Forklaring: IHC er, som Windows, et hændelsesstyret program, dvs. programmet gør først noget, når der sker en hændelse som f.eks. at indgange fra din PIR ændres.  Første gang din PIR går ON, går, alt efter om signalet fra PIR til 1.4.02 er først eller sidst, indgangen for tilbagemelding også ON, og et splitsekund senere kommer det også et ON signal fra 1.4.02. Så langt så godt, ingen problemer der. MEN - når din PIR skifter til OFF så skifter også indgangen "Tilbagemelding fra lys" til Off fordi det er den sidste hændelse. Og dermed tror 1.3.01 at du har slukket lyset, og starter selvsagt ikke din ventilator.

2. Du mangler tilbagemelding fra ALLE dine lamper til indgangen "Tilbagemelding" på 1.4.02. MEN - jævnfør forklaringen til fejl 1, så dur det ikke "bare" at føre alle udgange tilbage til tilbagemelding, da det igen vil virke forket hvis du f.eks. slukker den ene lampe via din telefon eller andet. De skal derfor alle igennem en OR, eller på dansk en ELLER blok, inden signalet føres til 1.4.02.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Henning

 

Tak for hjælpen. Nr. 1 fik jeg styr på.

Vedr. pkt. 2: Jeg tror jeg forstår din pointe. Men alligevel ikke helt sikker på hvad du mener? Kan du uddybe?

Jeg har ikke fået dette fortalt på IHC kursus.

Så derfor spørger jeg om det nødvendig at alle lamper skal på tilbagemeldingen selvom jeg ikke bruger telefon eller andet end til PIR?

image.png.821bc16f24ef9becb3233546d1d9d23e.png

image.png.aa18d984bb17f3ce49a08fb751675c7a.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige kigget i selve funktionsblokken (1.4.02). Tilbagemeldingen bliver kun brugt til at forhindre gentagende fremkaldelser af "Scenarie tænd" i forbindelse med og PIR sensor og wireless dæmpbare lampeudtag, hvilket du ikke bruger, så om du bruger tilbagemeldingen eller ej, har ingen betydning.

Pointen i fejl 2, er hvis du bare fører tilbagemelding fra hver lampe over på funktionsblokken og så slukker den ene via telefon, serviceview eller på anden måde, så vil funktionsblokken tro at du har slukket lyset.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hmm.. Dvs. jeg skal oprette en funktions blok mere under specielle funktioner og bruge 4.1.02 (OR blok) og føre - Hvilket signal? 

Er det tilbagemeldingen? til OR og herfra tilbage til 1.4.02?

I hvilke tilfælde skal dette gøre, er det kun i dette tilfælde da jeg har to udgange der tænder samtidigt fra en PIR?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tusind tak Henning.

Jeg har ikke set dit svar før nu, og jeg vil lige afprøve der i simuleringen.

Har et tillægsspørgsmål til denne PIR styring generelt.

Jeg har en PIR sensor der er placeret lidt uheldigt, skumringen kan ikke skrues langt nok ned, og skrues den helt ned i bund så tænder den ikke på skumring. 

1. Kan man påvirke skumringsindgangen fra et anden input f.eks. fra en anden PIR sensor eller et udv. skumringsrelæ? 

2. Jeg har to stk. PIR sensorer hvor man kun kan gå den samme vej frem og tilbage. Kan man lave et scenarie styring imellem dem, f.eks. programmere dem til at registrere hvilken retning man går forbi PIR sensor skal den tænde en bestemt udgang?

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Lofterpalle skrev:

1. Kan man påvirke skumringsindgangen fra et anden input f.eks. fra en anden PIR sensor eller et udv. skumringsrelæ? 

Ja - jeg bruger altid en udvendig luxsensor.

2 timer siden, Lofterpalle skrev:

2. Jeg har to stk. PIR sensorer hvor man kun kan gå den samme vej frem og tilbage. Kan man lave et scenarie styring imellem dem, f.eks. programmere dem til at registrere hvilken retning man går forbi PIR sensor skal den tænde en bestemt udgang?

I princippet ja, i praksis nej. PIR sensoren registrerer ikke retning, dermed skal du i din logik afgøre at du ALTID først aktiverer den ene og derefter den anden, men hvad så hvis naboen kommer mens du stadig står ved PIR nr 2, eller du fortryder og vender om inden du bliver set af PIR 2. osv. osv. der er masser af fald grupper som du vil svært ved at tage højde for. Men du kan jo lave det så PIR 1 tænder både lampe 1 og 2 mens PIR 2 kun tænder lampe 2.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok