Hop til indhold
  • 0

Hvad er korrekt opsætning af Funktionsblokke, scenariestyring m.v. - kun en FB til en Dimmer?


Lars C
 Share

Spørgsmål

Kære Alle

Jeg har stor gavn af dette forum, men det kan nogen gange være lidt svært, at skille de mange gode råd og vejledninger fra hinanden idet IHC controlleren og de tilhørende funktionsblokke er opdateret og har ændret sig over tid.

Jeg startede mit IHC projekt for ca. 1 år siden og har indtil nu, opsat styringen af mine rum hvor i der er flere dimmere med en og kun en FB (1.2.04e). Denne ene FB har med scenariestyring så styret de 4-5 dimmere der er i rummet og det har faktisk virket fint. Jeg har ligeledes opsat scenariestyring - Sluk hus, Tænd hus, Rengøring som hver styre de enkelte produkter/dimmere direkte. Det vil sige, at der er flere funktionsblokke der styre samme dimmer.

Jeg har nu læst, at det anbefales, at man ALTID skal lade et produkt/en dimmer (i midt tilfælde Wireless lampeudtag v2) styre af en og kun en FB (i midt tilfælde 1.2.04e)! 

Nu har jeg derfor som test ændret nogle af mine rum til at hver dimmer har egen FB og mine tryk aktiverer således alle de funktionsblokke der til dimmerne i rummet. Det virker egentlig også fint, dog kan der nogle gange opstå den situation, at dimmerne i samme rum kommer ud af takt, det vil sige, at enkelte dimmere tænder/slukker modsat. Det opstår typisk ved skift til "dag" fra "natdrift" hvor ikke alle dimmere har været tændt.

Mine tryk er Wireless og er som hovedregel opsat så både ØV og ØH er opsat med samme kip funktion (virker som en knap). NV og NH er som regel blændet. Jeg forsøger at gøre mine tryk så enkle som muligt hvilket jeg er meget glad for. Jeg har Controller V3 med seneste opdatering.

Jeg har vedlagt min opsætning hvis det kan have interesse:
- Stuen er opsat med kun en FB som styre flere Dimmere.
- Bryggers og Køkken er opsat med en FB til hver Dimmer.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg bedst skal gøre med funktionsblokkene - hvilke metode er bedst ?  

(Jeg har ved en fejl også lagt dette spørgsmål ind under IHC Visual 2, beklager)

 

IHC-LC-210402.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Henning

Tak for svar - Jeg synes ikke, at det nemt at læse/studere sig frem til den gode måde at opsætte IHC på.   

Når jeg ser LK's YouTube video om Scenarier forstår jeg det sådan, at LK viser flere FB'er til samme dimmer - altså modsat det du anbefaler?

Se evt: www.youtube.com/watch?v=w-y_9YFpQDY

Er det sådan, at man godt kan bruge flere FB'er til samme dimmer, men at det kan blive uoverskueligt ved større systemer eller?

Og hvad mener du med at "det kan let blive noget rod" 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Vi er enige, LKs anbefalinger blaffer lidt i vinden, snart den ene vej og så den anden, hvilket ikke gør det nemt at blive klog på.

Antal af fber pr. udgang har som sådan ikke noget med strøelsen af programmet at gøre, selv om det kan blive yderst komplekst at læse.

Rodet opstå bla. hvis alle fber ikke er enige om at lampens status, er den tændt eller slukket. Når man så aktiverer "Kip" så tændes nogen lamper, mens andre slukkes. De kommer så at sige ud af synkronisering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

I mit køkken, hvor jeg har lavet et test setup med en FB til hver dimmer oplever faktisk problemer med synkronsering?  
For at få synkroniseret korrekt kan jeg f.eks aktivere min "sluk alt" FB. Men sådan skal det selvefølgelig ikke være, så der må være noget jeg gør forkert.

Det opstår typisk ved skift mellem "dag" og "natdrift" hvor ikke alle dimmere skal tænde på samme måde. Måske jeg skal styre de enkelte FB'er anderledes - lige nu bliver FB'erne aktiveret fra "kip" trykket, altså et "kip" tryk aktivere mange FB'er som så hver styre dimmeren.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 timer siden, Lars C skrev:

Måske jeg skal styre de enkelte FB'er anderledes - lige nu bliver FB'erne aktiveret fra "kip" trykket, altså et "kip" tryk aktivere mange FB'er som så hver styre dimmeren.

I dit køkken har du ét tryk som styre flere FBer, som hver styrer én lysdæmper. Det vil med garanti give problemer da de forskellige FBer, især med nat drift, ikke følges 100% ad. Hvilket også er det du oplever. Metoden viser fint problemet med indgangen "Touch" uden tilbagemelding fra alle lamper, hvilket du, siden LK ændrede tilbagemelding til lys niveau, ikke længere har mulighed for, suk.

Men der er jo intet i vejen for at du lader alle lamper i køkkenet være styret fra den samme FB, du skal bare lade din sluk og tænd alt signal gå ind i funktionsblokken som nu.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

 

På 5.4.2021 at 08:17 , Henning Pedersen skrev:

Men der er jo intet i vejen for at du lader alle lamper i køkkenet være styret fra den samme FB, du skal bare lade din sluk og tænd alt signal gå ind i funktionsblokken som nu.

Det er meget fint. 
Jeg har nu opdateret, og nu er der heller ikke længere flere funktionsblokke der går til samme dimmer/udgang. 

Tak for snakken - det har hjulpet mig rigtig godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok