Hop til indhold
  • 0

Hjemmesimulering


Kim Hoffmann
 Share

Spørgsmål

Jeg har været ved at lave en hjemmesimulering. Den fungere egentlig OK, men er ikke knivskarp når den skal startes/stoppes synes jeg.

Jeg har feks koblet en lille 3w lampe på som `lysindikering´ på at simuleringen er aktiv, da jeg kun har Wireless tryk i huset, og dermed ikke mulighed for at bruge en diode til dette. Det fungere fint nok, men jeg oplever bare at nogen gange, måske hver 3-4 gang på den samme aften (hvis jeg lige vil teste det) at lampen på indikering tænder, men simuleringen går ikke i gang?? Det kan jeg se fordi at så burde det konstante lys også tænde, samt simuleringsur nr 1,  i og med at jeg tester på et tidspunkt hvor simuleringen skal starte. (Både ur og skumringsur har startbetingelser opfyldt) Prøver jeg at trykke igen, kan det sagtens være at det hele virker fint som det skal.

Det er lidt irritende at jeg åbenbart ikke kan føle mig sikker på at det går igang. (Heller ikke selvom Lampen tænder)???

Jeg har vedhæftet billeder af både hjemmesimulering, og det ur det styre hjemmesimuleringen.

Kan det gøres mere smart eller bedre, så det er mere driftsikker?

Jeg kunne feks godt tænke mig ét tryk til start, og ét tryk til stop. men jeg synes kun jeg kan få kip til at fungere.??

Det er samme tryk der tænder simuleringen, som også gør uret aktiv.

Hvordan ville i have gjort det?

 

vh Kim

 

hjemmesimulering.jpg

Hj UR.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

@Henning Pedersen 

Hej Igen Henning.

Tusind tak, det var det der var galt. Nu køre det glat. Der var noget galt med det ur jeg havde lagt på. Den tændte ikke selvom det indstillede tidspunkt var opnået, så det var derfor jeg troede at `kip af udgang´ skulle på for at tænde uret. Hvilket jo egentlig ikke giver nogen mening hvorfor jeg troede det, hehe. Så er der jo ikke meget ved at have et UR ;) Så jeg prøvede at ligge et nyt UR på, og så kiggede jeg i Viewerern, og så var ´indgang ur´ skiftet til ON. Med det gamle UR blev den ved med at stå på OFF selvom kl. var over 17:30 (Som er tændtidspunktet)

Du ved vel ikke om det er muligt at logge på sin viewer fra sin IPhone? Jeg kan kun finde ud af det fra min PC pga. alt det der JAVA haløjsa.

Men det kunne jo være fedt at kunne logge på fra sin iphone. Så kunne jeg også altid gå den vej ind og se om Hj. Sim. er aktiv, og andre ting.

Vh Kim

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det glæder mig at det kun var der der var problemet.

Om uret viser korrekt status efter opstart, afhænger af hvordan funktionsblokken lavet. Men du kan sagtens komme ud for at uret først virker korrekt efter et tænd eller sluk tidspunkt er opnået.

Nej - du kan ikke logge på serviceview fra din telefon, men via IHCRemote til smartphonens, kan du se om din udgang for aktiv hj.sim. er aktiv eller ej.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Henning Pedersen skrev:

 

Nej - du kan ikke logge på serviceview fra din telefon, men via IHCRemote til smartphonens, kan du se om din udgang for aktiv hj.sim. er aktiv eller ej.

Ok. Så tror jeg bare det er mig der ikke fatter hvordan jeg ser det i appen. Jeg synes jeg har kigget og kigget, og jeg synes ikke rigtig der er noget der ændre sig derinde, om det er aktivt eller ej. Jeg har ikke forbundet ‘indikering at simulering er startet’ til noget. Kun ‘indikering at simulering er aktiv’ Kan det være derfor??? Jeg har vedhæftet et billede af sådan som det ser ud i min app. 

D766D1B8-5671-4282-8227-08DBC7DA843F.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Kim Hoffmann skrev:

Jeg har ikke forbundet ‘indikering at simulering er startet’ til noget. Kun ‘indikering at simulering er aktiv’ Kan det være derfor???

Ja. Du kan "kun" se status på de komponenter du indsætter i venstre side i Visual, ikke udgange på en funktionsblok.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har lige et spørgsmål til den der hjemmesimularings funktionsblok. 
Hvad gør, Indgang skumringsrelæ helt præcist?

Jeg overvejer at få sat det her hjemmesimulering og, og så lade det aktivere når fx alarmen bliver armeret. (det virker mest logisk). 
Men er det så korrekt forstået, at hjemmesimuleringen ikke tænder lyset, hvis skumringsrelæet er off? (altså fordi det er lyst uden for).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen

Hej Henning.

Jeg har de 2 sidste aftener observeret at min hjemmesimulering er gået igang, selvom jeg ikke har startet den (Altså kippet den)

Hvis jeg har forstået det korrekt så skal den starte når disse 3 betingelser er opfyldt:

1. Det ur jeg har sat på går on (17:30.22:30)

2. Skumringsrelæ siger at solen er gået ned

3. Sidst men ikke mindst. Jeg skal have trykket på det tryk der aktivere et ´kip´ for start eller stop

 

Hvis én af disse betingelser ikke er opfyldt, skal hj. sim forholde sig i ro. Ikke desto mindre er den startet de sidste 2 aftener, hvor jeg så bare har trykket på ´kip´ hvorefter den så selvfølgelig stopper. Men det var bare ikke planen at jeg skulle det hver aften, hehe :) 

 

Har jeg forstået det forkert? Det virker som om at blokken ikke mener at ´kip af simulering´ skal være udløst for at den går igang.

Kan der evt. være noget andet galt?

 

Jeg skal måske flytte trykket fra ´kip´ og op på den øverste, altså start/stop i stedet, som man normalt ville forbinde til en alarm?

 

vh Kim 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej Kim

3 timer siden, Kim Hoffmann skrev:

Jeg skal måske flytte trykket fra ´kip´ og op på den øverste, altså start/stop i stedet, som man normalt ville forbinde til en alarm?

Jeg tænker du er inde på det rigtige, men det giver også udfordringer. Problemet ligger i at du "kun" har tryk til rådighed, men programmet skal bruge et stående signal, altså On / Off. Og uden en eller anden form for indikering vil det altid blive et gæt.

Da du bruger wireless tryk vil jeg anbefale at du anvender en eller anden fysisk udgang som indikation, så du fysisk kan se om du til- eller frakobler hjemmesimuleringen. Du kan evt. lave det som virtuelle udgange som kun kan ses på telefon eller iPad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Hej Kim

Jeg tænker du er inde på det rigtige, men det giver også udfordringer. Problemet ligger i at du "kun" har tryk til rådighed, men programmet skal bruge et stående signal, altså On / Off. Og uden en eller anden form for indikering vil det altid blive et gæt.

Da du bruger wireless tryk vil jeg anbefale at du anvender en eller anden fysisk udgang som indikation, så du fysisk kan se om du til- eller frakobler hjemmesimuleringen. Du kan evt. lave det som virtuelle udgange som kun kan ses på telefon eller iPad.

Kan han ikke smide en KIP blok imellem hans tryk og hjemmesimuleringen? Udgangen fra KIP står ved til ON eller OFF hele tiden?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen

@Kandersen

Jeg har også tænkt på en løsning i forbindelse med start/stop i retning af hvad kandersen skriver. Jeg ved dog ikke helt hvilken blok nr jeg kunne anvende.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en virtuel indikation. Noget som bare kunne ses i appen, det er fint til mig, nu hvor jeg ikke har mulighed for et tryk med diode. Jeg er nok bare ikke helt med på hvordan man indsætter en sådan.??

lige nu er den eneste måde jeg kan se om simuleringen er gået igang, ved at åbne blokken/funktion i appen, og se om tællerne  køre. Det ville være dejligt hvis det kunne løses op anden måde :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Indsæt et tryk med dioder under produkter (venstre side i Visual). Det skal af gode grunde ikke forbindes til noget input. Dermed er det virtuelt. 
Så kan du bruge dioderne som du vil, og se dem i appén. fx ved at lade den en vise om simulering er aktiveret.  

 

Mht til at anvende en KIP blok til at starte simulering på et tryk, så bare tag den almindelige KIP blok, (er nok under mest anvendte). 
Jeg har IKKE selv prøvet det. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke burde virke. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

 

 

Mht til at anvende en KIP blok til at starte simulering på et tryk, så bare tag den almindelige KIP blok, (er nok under mest anvendte). 
Jeg har IKKE selv prøvet det. Men jeg kan ikke se, hvorfor det ikke burde virke. 

Jeg tror jeg har fået det til at virke med at indsætte et tryk med dioder nu :)

KIP blokken virker desværre ikke til formålet. Den sender åbenbart kun en kort puls, hvilket forårsager at hj sim bare aktiveres i cs 1 sek, og så stopper igen.

Man skal have en blok der kan gøre det samme som ville svare til at holde en tangent inde. Indgangen for start/stop er bygget sådan at den er aktiv så længe den modtager et ‘vedvarende signal’

Jeg har prøvet flere forskellige ting, men kan ikke finde en blok med sådan er udgående signal. Jeg kan kun finde nogen med alm puls udgang. @Kandersen

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 minutter siden, Kim Hoffmann skrev:

KIP blokken virker desværre ikke til formålet. Den sender åbenbart kun en kort puls, hvilket forårsager at hj sim bare aktiveres i cs 1 sek, og så stopper igen.

Hmm. Det undre mig lidt. Men okay, jeg har heller ikke prøvet det selv. Det var bare en ide jeg havde når jeg selv skal igang med hjemmesimulering. Det må være muligt at lave sådan en blok forholdsvis simpelt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 minutter siden, Kandersen skrev:

Hmm. Det undre mig lidt. Men okay, jeg har heller ikke prøvet det selv. Det var bare en ide jeg havde når jeg selv skal igang med hjemmesimulering. Det må være muligt at lave sådan en blok forholdsvis simpelt. 

Ja man skulle synes at det kunne gøres rimelig simpelt. Man kunne også bare bruge ‘indgang for kip af simulering’ som jeg gør nu. Jeg synes bare den er ustabil. Kigger man i vieweren mens man udløser et ‘kip’ skifter den kun kortvarigt til ON, for derefter at skifte tilbage til OFF. Den starter godtnok simuleringen, og alt køre selvom den står på OFF, men jeg synes bare det er underligt. I min optik skulle den blive ved med at stå på ON indtil jeg igen trykker på på KIP. Så jeg stoler ikke helt på den. Derfor vil jeg h’erne have den anden.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Kandersen skrev:

Nu sidder jeg lige og kigger i ServiceView. Og når jeg ser på "simpel Kip" funktionsblokken, 1.1.10.a, så bliver udgangen sat konstant ON, når jeg kipper. Det ville jeg forvente kunne bruges til aktiver/deaktivere simulering, hvis man flytter udgangen direkte på simuleringen start/stop. 

Det har du ret i :) Nu har jeg også lige prøvet med simpel kip, og det virker :) det var avanceret kip jeg brugte før, og det virkede ikke umiddelbart. Men det virker nu. Den må jeg også kunne bruge til at lave det som 2 tryks betjent. En til start, og en til stop. Ved at bruge henholdsvis indgang for ‘tænd’ og ‘sluk’ i stedet for kip. 

Tusind tak for hjælpen :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det ville også undre mig om ikke det virkede..

Men, hvorfor 2 tryks betjent? Det giver jo ingen mening, når du bruger KIP. I værste fald kan du bare lade de 2 tryk gå ind på samme kip funktionsblok. Så kan du tænde/slukke fra begge tryk :)

 

Og hvis du har nogen dioder (evt virtuel tryk m dioder), kan du passende tage udgangen fra kip blokken, og føre den over på en diode. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
19 minutter siden, Kandersen skrev:

Nu sidder jeg lige og kigger i ServiceView. Og når jeg ser på "simpel Kip" funktionsblokken, 1.1.10.a, så bliver udgangen sat konstant ON, når jeg kipper. Det ville jeg forvente kunne bruges til aktiver/deaktivere simulering, hvis man flytter udgangen direkte på simuleringen start/stop. 

Det er bare fordi at jeg tænker at hvis man sætter et tryk på ‘tænd’ og et tryk på ‘sluk’ er man 100% sikker på altid at gøre det rigtige. Så er det vel ikke bare en ‘vendefunktion’ længere, som måske potientielt kunne komme ud af kurs (tænker jeg bare) men en målrettet besked om at tænde (eller slukke), og ikke bare at gøre det modsatte af som den står nu. Det kan også være det er noget pjat. Hehe. Men jeg har tryk nok til det i hvert fald. 

Jeg har indsat er datatryk med 2 dioder, og forbundet henholdsvis ‘indikering at simulering er aktiv’ og ‘indikering at simulering er startet’ til de 2 dioder. Og det virker :) Jeg kan sagtens se i appen om de er aktiv eller ej. Så det er super.

Måske var det mig der lavede en fejl med det avancerede kip så. Jeg har kun programmeret i 14 dage. Hehe :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg forstår godt hvad tænker, men i lige det her tilfælde giver det kun mening, hvis det er fordi du mistænker een af blokkene for at fejle. Det er ikke min erfaring at KIP blokken nogensinde fejler. Jeg ved til gengæld ikke om hjemmesimulering gør, da jeg endnu ikke selv bruger den.. (Sidder dog og gør mig mine overvejelser for tiden omkring den). 
Men ellers har du ret i, at ved at bruge to tryk, så er du rimelig sikker på, at det nærmest ikke kan gå galt. 
 

4 minutter siden, Kim Hoffmann skrev:

Måske var det mig der lavede en fejl med det avancerede kip så. Jeg har kun programmeret i 14 dage. Hehe :) 

Du har nok fået taget puls ON udgangen. Men selv efter 14 dage er du da nået rimelig godt ind i det :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg forstår godt hvad tænker, men i lige det her tilfælde giver det kun mening, hvis det er fordi du mistænker een af blokkene for at fejle. Det er ikke min erfaring at KIP blokken nogensinde fejler. Jeg ved til gengæld ikke om hjemmesimulering gør, da jeg endnu ikke selv bruger den.. (Sidder dog og gør mig mine overvejelser for tiden omkring den). 
Men ellers har du ret i, at ved at bruge to tryk, så er du rimelig sikker på, at det nærmest ikke kan gå galt. 
 

Du har nok fået taget puls ON udgangen. Men selv efter 14 dage er du da nået rimelig godt ind i det :)

Ja jeg tror faktisk at det var PULS ON jeg tog. Det synes jeg gav mest mening :) Jeg har haft en elektriker til at lave mit første program til controleren da jeg fik den sat op. Men det irriterede mig bare at jeg ikke fattede en skid af noget som helst, og ikke selv kunne finde ud af at ændre noget. Så jeg besluttede mig for at bygge mit eget program fra bunden, og så bare kigge i det elektrikeren havde lavet til hjælp. Og efter en hel weekend følte jeg at jeg havde fanget den. Hjemmesimuleringen er det der har drillet mig mest, med hensyn til aktivering af den, men nu føler jeg mig sikker på at den er i orden :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kender det alt for godt. Jeg kan snildt huske hvordan jeg havde det i starten. Det kriblede i mig for at rode med det hele selv. Det betød så også, at installationen gik fra at være en "standard" død syg kip tænding til lyset, til noget langt mere avanceret med IHC varmestyring og IHC alarm, samt styring af garageporten og ventilationsanlægget. Noget som de tidligere ejere tilsyneladende ingen interesse havde i. De kunne tænde og slukke for lyset, et tryk til et lampeudtag. Og det var så det. Total spild af en avanceret IHC installation :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok