Hop til indhold
  • 0

Funktionsblok til valg af flere scenarier efter hinanden


AllanSkouboe
 Share

Spørgsmål

Hej alle. 

Et stykke tid siden jeg har været herinde sidst, men er nu begyndt at rode lidt med IHC. 

Jeg mangler funktionsblok, hvor man via én knap kan vælge imellem flere scenarier - fx:

1. tryk kalder første scenarie

2. tryk kalder andet scenarie (tryk skal komme inden for fx. 2-3 sekunder)

3. tryk kalder tredie scenarie (tryk skal komme inden for fx. 2-3 sekunder)

Osv. 

Hvis ikke knappen aktiveres efter fx. 4-5 sekunder, så vender funktionen tilbage til sit udgangspunkt, altså 1. tryk kalder screnarie 1...

*********** 

Er der nogen herinde, som har kendskab til sådan en blok og som evt. vil dele den?

Mange hilsner

Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

9 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Der findes ikke et blok som kan det du ønsker, men som Lars skriver, så er det ikke svært at lave én der kan.

Om det så er anbefalelsesværdigt er en ganske anden historie, jeg anbefaler det aldrig. Så hvis du har mulighed for at bruge flere tryk, evt. wireless, som hver fremkalder ét scenarie, så vil du få en lettere og mere logisk betjening af lyset. Og her er den blok Lars omtaler rigtig god.

Men du kan sagtens have nogle helt specifikke krav som betinger at det er sådan det skal være. Hvis der er tilfældet, må du i gang med funktionsbloks programmering.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen

Fantastisk. Tusind tak.

Kan jeg bede dig om forhåbentligt to små ting:

1. Jeg ønsker at skifte mellem Scenarier, men der må også gerne være en puls for hver trin - kan du indsætte det?

2. Kan du sende FB til mig? Jeg er nemlig helt blank, hvad angår FB programmering.

Konkret skal jeg bruge det til at fremkalde forskellige Hue scenarier via IHC Captain. 

Pft...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Kommer her

Jeg har ingen erfaring med hue, så jeg har ingen anelse om hvor lang pulsen skal være. Har derfor lavet det så du selv kan ændre pulslængden. Men da du i din problemformulering foreskriver at scenarie 1 og puls 1 fremkaldes ved første tryk og scenarie 2 og puls 2 ved 2. tryk vil den altid starte med at sætte puls 1 ON, dernæst puls 2, og 3 inden de alle går OFF, når tiden udløber. Om det er godt eller skidt ved jeg ikke.

Program med FB: AllanSkouboe.vis

Før du kan bruge den i dit projekt skal du starte filen og højreklikke på FB, og gemme den i Visuals funktionsbloks folder, evt. i 07. Egne - til sidst skal du genstarte visual.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning Pedersen

Hej Henning. 

Tusind tak for den fine FB. Den virker helt som jeg beskrev - fantastisk. Den er integreret i mit IHC i det første rum, og jeg har planer om, at den skal i flere rum i huset. 

Jeg har vedhæftet en lille video, hvor du kan se funktionen i levende live :-) Jeg skifter mellem 3 scenarier og alle lys i rummet er Philips Hue (jeg fremkalder predefinerede scenarier i Hue Bridge vha. IHC Captain).

Mange hilsner
Allan

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 21.3.2021 at 19:46 , AllanSkouboe skrev:

@Henning Pedersen

Hej Henning. 

Tusind tak for den fine FB. Den virker helt som jeg beskrev - fantastisk. Den er integreret i mit IHC i det første rum, og jeg har planer om, at den skal i flere rum i huset. 

Jeg har vedhæftet en lille video, hvor du kan se funktionen i levende live :-) Jeg skifter mellem 3 scenarier og alle lys i rummet er Philips Hue (jeg fremkalder predefinerede scenarier i Hue Bridge vha. IHC Captain).

Mange hilsner
Allan

Hej @Allan Skouboe 

Jeg har stjålet denne FB :) Jeg synes dog ikke helt jeg kan få den til at virke som jeg synes jeg har forstået det.

jeg har lagt 3 forskellige scenarier på den.

som jeg forstod det vil:

1 tryk fremkalde scenarie 1

2 tryk (eller dobbelttryk om man vil) fremkalde scenarie 2

3 tryk hurtigt efter hinanden fremkalde scenarie 3...

jeg synes det roder lidt rundt når jeg trykker som beskrevet ovenfor..

Der er måske mig der ikke har forstået det? :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke korrekt forstået.

Blokken tænder scenarie 1, 2 og 3 i en simpel rækkefølge, første tryk tænder nr. 1, andet tryk nr. 2 og 3. tryk nr. 3. MEN KUN HVIS DET ER INDEN FOR 4 SEKUNDER FRA FORRIGE TRYK,  ellers startes forfra.

Dermed tænder du både 1 og 2, når du laver et dobbelt tryk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok