Hop til indhold

Enden på IHC ?


Lars Jacobsen
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, Ebob said:

hej gutter, var til wiser intro idag med Schneider, det var spændende, der bliver arbejdet på at blive friends of hue, appen virker ret god, let og bruger venlig,  Amazon Alexa sonos, og Google Assistent, kan kobles på, google tænd lyset, dæmp osv. wiser motions kamera. noget af det jeg har savnet med ihc

Problemet er selvfølgeligt hvis det er lige så lukket som IHC. For det er ganske enkelt svært at forestille sig at Schneider har ressourcerne og viljen til at følge med udviklingen.

1 hour ago, Kandersen said:

Jeg overvejer lidt Wiser i mit nye hus, (som ikke har IHC, derfor jeg leder efter alternativer). Men det irriterer mig at man pinedød skal via en elektriker.. Det er gabende idiotisk koncept. 

Lige nu tror jeg ville vælge en af de 3. parts løsninger der kører zigbee men kan bruge Fuga IHC tangenter. Eller IHC igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
19 timer siden, Astronaut skrev:

Hvad er det der gør at man skal have fat i en elektriker? 

Alt arbejde i den faste installation, på nær udskiftning af kontakter og stikkontakter, en til en, skal udføres af autoriseret el-installatør. Så hvad du som menig-mand sætter i din stikkontakt eller lampeudtag er op til dig, men hvis du går ind bagved, så skal der autoriseret til ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

42 minutes ago, Martin Abildgaard said:

Alt arbejde i den faste installation, på nær udskiftning af kontakter og stikkontakter, en til en, skal udføres af autoriseret el-installatør. Så hvad du som menig-mand sætter i din stikkontakt eller lampeudtag er op til dig, men hvis du går ind bagved, så skal der autoriseret til ;-)

Ja ... men ud fra hvad jeg kan se er arbejdet med Wiser ikke anderledes end med IHC wireless når det handler om afbrydere. Det handler i princippet blot om at udskifte "Fuga" afbrydere med "Fuga" Wiser relæer ... eller er det mere man skal?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Der er da lidt forskelligt at vælge imellem.

Men jeg vil nu som trådstarter tillade mig at komme med svaret på mit oprindelige spørgsmål:

Nej, Wiser bliver nok ikke enden på IHC.

Kan ikke forestille mig nogen der vil give 500 kr.  for et batteritryk, og ditto 500 kr. for en dimmer, altså ialt, 1000 kr. når man f.eks.  kan få et tryk eller en Trådfri dæmpbar pære(lyskilde) i IKEA til kr. 69 /stk.

Vil man virkelig lege mere ja så kan man da også få en gateway  250 kr. og dermed integrere til alverdens systemer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 years later...
På 12.10.2021 at 10:13 , Lars Jacobsen skrev:

Der er da lidt forskelligt at vælge imellem.

Men jeg vil nu som trådstarter tillade mig at komme med svaret på mit oprindelige spørgsmål:

Nej, Wiser bliver nok ikke enden på IHC.

Kan ikke forestille mig nogen der vil give 500 kr.  for et batteritryk, og ditto 500 kr. for en dimmer, altså ialt, 1000 kr. når man f.eks.  kan få et tryk eller en Trådfri dæmpbar pære(lyskilde) i IKEA til kr. 69 /stk.

Vil man virkelig lege mere ja så kan man da også få en gateway  250 kr. og dermed integrere til alverdens systemer.

Nu skriver vi 2024, er der noget du ønsker at revidere i det ovenstående :)  (Nej, Wiser bliver nok ikke enden på IHC.)

 

Personligt kommer jeg næppe til at skifte mit IHC Wireless dog, men det handler mest om at jeg har fået det integreret ind i Home Assistant så jeg nu kan bruge en hvilken som helst zigbee knap til at tænde og slukke for IHC Wireless enheder og jeg kan også bruge et IHC wireless tryk til at tænde f.eks for en Shelly 1

Link til kommentar
Del på andre sites

46 minutter siden, hmadsen skrev:

Nu skriver vi 2024, er der noget du ønsker at revidere i det ovenstående :)  (Nej, Wiser bliver nok ikke enden på IHC.)

Nej egentlig ikke.

Som mange indlæg i tråden også gør opmærksom på så er Wiser nok mest et alternativ til IHC wireless - som “add on” til eksisterende huse for at gøre belysningen “smart”.
IHC wireless er mig bekendt ikke udgået af sortimentet (endnu). Det eneste er indtil nu kun V3 controlleren. Her har argumentet ikke været at der er/var et alternativ i Wiser. Men at der var nogle chips/komponenter der var udgået og det er derfor de har indstillet produktionen.

Link til kommentar
Del på andre sites

7 timer siden, hmadsen skrev:

Nu skriver vi 2024, er der noget du ønsker at revidere i det ovenstående :)  (Nej, Wiser bliver nok ikke enden på IHC.)

Jeg er grundlæggende enig med Lars Jacobsen, med den tilføjelse at jeg kun ser Wiser som et alternativ til LK IHC wireless standalone. Jeg ser det ikke som et alternativ hvis man bruger LK IHC wireless sammen med en LK IHC controller, og slet ikke hvis man har den fulde LK IHC funktionalitet i brug.

6 timer siden, Lars Jacobsen skrev:

IHC wireless er mig bekendt ikke udgået af sortimentet (endnu). Det eneste er indtil nu kun V3 controlleren. Her har argumentet ikke været at der er/var et alternativ i Wiser. Men at der var nogle chips/komponenter der var udgået og det er derfor de har indstillet produktionen.

Der er desværre nogle wireless komponenter som er udgået, men de var vist allerede udgået inden LK tog livet af controlleren. Derudover er der andre LK IHC komponenter som er blevet udsolgt hvorefter de er udgået. Jeg er 99% sikker på at der sker det samme med LK IHC wireless komponenterne efterhånden som de bliver udsolgt. Det giver ikke mening at LK har både LK IHC wireless standalone og Wiser på hylderne, når de kan 99% det samme.

Link til kommentar
Del på andre sites

4 hours ago, Lars1 said:

Jeg ser det ikke som et alternativ hvis man bruger LK IHC wireless sammen med en LK IHC controller, og slet ikke hvis man har den fulde LK IHC funktionalitet i brug.

Det store spørgsmål er hvad Wiser er.

Det er ganske rigtigt at LK's Wiser Gateway ikke er meget værd. Men alle deres Wiser tryk, stikkontakter, lysdæmpere, etc. synes blot at være Zigbee komponenter der kan virke sammen med en generisk IoT hub. På den måde kan man få alt den programmering man har lyst til. Det kan også blive mere avanceret end IHC fordi programmeringsmulighederne er bedre, fordi 3. parts zigbee komponenter kan bruges og fordi integration med resten af verden er bedre. Problemet er at der ikke er nogen god vej frem for tavlekomponenter.

Link til kommentar
Del på andre sites

16 timer siden, Astronaut skrev:

Det store spørgsmål er hvad Wiser er.

Det er ganske rigtigt at LK's Wiser Gateway ikke er meget værd. Men alle deres Wiser tryk, stikkontakter, lysdæmpere, etc. synes blot at være Zigbee komponenter der kan virke sammen med en generisk IoT hub. På den måde kan man få alt den programmering man har lyst til. Det kan også blive mere avanceret end IHC fordi programmeringsmulighederne er bedre, fordi 3. parts zigbee komponenter kan bruges og fordi integration med resten af verden er bedre. Problemet er at der ikke er nogen god vej frem for tavlekomponenter.

Jeg er sådan set ikke uenig i det du skriver. Det er bare ikke længere Wiser du beskriver, men Zigbee. Wiser er og bliver kun de Wiser komponenter som Schneider producer. Der er mange andre Zigbee komponenter som kan det samme som Wiser, men de kommer heller ikke i nærheden af LK IHC uden trejdeparts produkter, hvad enten disse er IoT hub's, OphenHab eller tilsvarende. Og ja. OpenHab køre fint i et lukket netværk med begrænset adgang og uden hele tiden at blive opdateret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok