Hop til indhold
  • 0

Bedlamper


Ilja
 Share

Spørgsmål

Hejsa.

Jeg har en funktion som giver mig hovedpine og jeg har brug for at se løsningen på en anden måde:

Bedlamper er tilsluttet et relæ som skal have en puls for at skifte on/off, de er koblet til et par 230V udgange og jeg kan tænde/slukke dem med en kontakt, så de virker sådan set fint.

Nu vil jeg gerne blande bolcherne lidt og lave ur styring kombineret med et skumringsrelæ.

Jeg har lavet to ure som kører hhv 06-09 og 16-23, min lysmåler er en PIR med skumringsrelæ som også styrer lyset i carport ud fra bevægelse og lysniveau (så den del er også ok) 

 Jeg bruger en funktionsblok 1.4.02a PIR Styring på vedhæftede billede, sammen med mine to timere.

Oplevelsen er at om morgenen når det er mørkt tænder lamperne - når det bliver lysere (lysmåleren går jeg ud fra), slukker de og tænder igen (måske med 3 min interval) indtil kl 9, hvor de slukker helt. Kl 16 tænder de i et kort øjeblik (måske 3 min) hvorefter de slukker og forbliver slukkede.

Jeg gør helt sikkert noget forkert, eller ser logikken på den gale måde - men hvordan skal jeg løse det?

 

1-4-02a_pir.PNG

Timere bedlamper.PNG

Link til kommentar
Del på andre sites

6 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

At lade IHC anlægget styre nogle kip relæer som så tænder/slukker lamperne, er ikke den nemmeste løsning. Hvis du i stedet for kip, brugte ganske alm. relæer ville du få det langt lettere og få nogle flere muligheder.

Du bruger skumringsudgangen fra en sensor i garagen, hvis den bliver påvirket at det lys du tænder, vil den tro at det er blevet lyst og slukke lyset, hvorefter det igen bliver mørkt og lyset tænder, hvorefter det hele starter forfra.

Det er generelt lettere at hjælpe hvis du vedhæfter dit program.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
14 minutter siden, Henning Pedersen skrev:

At lade IHC anlægget styre nogle kip relæer som så tænder/slukker lamperne, er ikke den nemmeste løsning. Hvis du i stedet for kip, brugte ganske alm. relæer ville du få det langt lettere og få nogle flere muligheder.

Du bruger skumringsudgangen fra en sensor i garagen, hvis den bliver påvirket at det lys du tænder, vil den tro at det er blevet lyst og slukke lyset, hvorefter det igen bliver mørkt og lyset tænder, hvorefter det hele starter forfra.

Det er generelt lettere at hjælpe hvis du vedhæfter dit program.

 

Hej Henning.

 

Ved godt at jeg ikke gør tingene nemmere for mig selv, men jeg har købt nogle zigbee relæer med dimmer Box Dimmer Zigbee (nordtronic.dk) (som kan styres fra philips Hue) og jeg kan jo bare sætte det op der - men ville egentlig gerne beholde logikken i IHC controlleren, så derfor min udfordring.

LD49.zip

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
2 timer siden, Ilja skrev:

men ville egentlig gerne beholde logikken i IHC controlleren

Det er meget forståeligt.

Jeg har testet uden at finde fejl. Men tænker at dit setup vil give problemer hvis du tænder den ene lampe via telefonen inden tænd tidspunktet. Her vil den tændte slukke og den anden tænde, og på sluk tidspunktet vil de "bare" skifte - og ikke slukke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Det er meget forståeligt.

Jeg har testet uden at finde fejl. Men tænker at dit setup vil give problemer hvis du tænder den ene lampe via telefonen inden tænd tidspunktet. Her vil den tændte slukke og den anden tænde, og på sluk tidspunktet vil de "bare" skifte - og ikke slukke.

 

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Det er meget forståeligt.

Jeg har testet uden at finde fejl. Men tænker at dit setup vil give problemer hvis du tænder den ene lampe via telefonen inden tænd tidspunktet. Her vil den tændte slukke og den anden tænde, og på sluk tidspunktet vil de "bare" skifte - og ikke slukke.

Jep. Tænker også at “løsningen” kan være openHAB som bridge imellem Ihc og mine hue enheder, så jeg kan få dem til at “opføre” sig som Ihc enheder?

Har kigget på at skrive en bridge selv, men undersøger lige mulighederne i openHAB - det giver lidt mere mening at bruge en eksisterende løsning, end at starte endnu et projekt. 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 5.2.2021 at 15:33 , Ilja skrev:

Tænker også at “løsningen” kan være openHAB som bridge imellem Ihc og mine hue enheder, så jeg kan få dem til at “opføre” sig som Ihc enheder?

Du kan også bare lade dine hue enheder styre af openhab og IHC.

Men jeg tror mere dit problem er skumringmåleren. Jeg bruger en 180grader IHC pir i mit setup med skumring i. Den opfører sig også som du beskriver, men det skyldes lysniveauet kan svinge. Problemet er dog ikke værre, end at jeg lever med det. Det er mest de andre i huset, som synes det er underligt og lader sig irritere af, at lyset tænder i stuen, når det er "lyst nok" udenfor. 
Alternativ skal man have en rigtig lysmåler, eller starte en timer i fx 5 minutter. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 minut siden, Kandersen skrev:

Du kan også bare lade dine hue enheder styre af openhab og IHC.

Men jeg tror mere dit problem er skumringmåleren. Jeg bruger en 180grader IHC pir i mit setup med skumring i. Den opfører sig også som du beskriver, men det skyldes lysniveauet kan svinge. Problemet er dog ikke værre, end at jeg lever med det. Det er mest de andre i huset, som synes det er underligt og lader sig irritere af, at lyset tænder i stuen, når det er "lyst nok" udenfor. 
Alternativ skal man have en rigtig lysmåler, eller starte en timer i fx 5 minutter. 

Sidder lige og nørder med noget kode - håber at jeg kan dele en prototype inden alt for længe :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok