Hop til indhold
  • 0

Går lige til grænsen - fordele/ulemper to controller


Søren Nielsen1354922315
 Share

Spørgsmål

Hej forum.

Mit (kommende) setup kommer till at gå lige till grænsen mht. af anvendte inputs/outputs. Jeg kan komme lige under det makismale antal ved at anvende wireless til en del tryk, men overvejer meget om jeg skal anvende to controllere i stedet for én.

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer og anbefalinger i et 1-controller vs. 2-controller setup mht.:

*performance

*evt. begrænsede muligeder i programmering

*andet?

Min installation kommer _ikke_ til at blive udvidet (den er vist på max allerede ;-) ) så det skal der ikke tages højde for.

Lad høre fra alle I med erfaringer - også de som har fortrudt deres valg ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Med 210 inputs ville jeg seriøst overveje 3 controllere.

Når du anvender 2 controller, skal du bruge 16 ind- og outputadresser på hver controller til "intern" kommunikation, det svarer til et inputmodul og 2 output moduler.

Dermed er du nede på "kun" 14 ledige indputs på 2 controllere. (128-16) x 2 - 210 = 14

Om de 14 ledige indputs så er nok til de fremtidige udvidelser der garanteret kommer, må være en personlig afgørelse.

Desuden afhænger de disponible indgang også af hvordan de forskellige systemer bliver fordelt på de 2 eller 3 controllere. Der er jo ikke meget ved at have 14 ledige indgang på teknik controlleren, hvis du skal bruge 4 til lyset, eller 14 ledige på lyset og du skal bruge 3 til den fuldautomatiske havevanding.

Selv om anvendelsen af 2 eller flere controllere kræver mere af programmøren, er problemet ikke større end en dygtig IHC programmør kan løse.

PS. Jeg ville på ingen måde bruge det udvidelsesmodul som Ejvind linker til. Hvis du vælger at bruge det, skal du være 100% afklaret på at absolut INGEN af de tryk der går ind på dem skal bruges til lysdæmpere, for selv om de godt kan arbejde med lange tryk, vil et samtidigt kort på de øvrige tryk IKKE komme igennem.

PPS. Jeg har ingen betænkeligheder ved at bruge 2 eller flere controller, det spiller fint. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Med 210 inputs ville jeg seriøst overveje 3 controllere.

Tak for råd og vejledning, jeg har også en fornemmelse for at 2 controllere vil være det bedste, hhv. lys og alarm. Har dog aldrig hørt om 3 controllere - hvordan forbindes de? Og hvor mange adresser lægges der dér beslag på i det setup?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Med 3 controllere bliver de typisk serieforbundet sådan at kun controller nr. 2 har forbindelse til både controller nr. 1 og 3.

Skal du have et signal fra controller nr. 1 til nr. 3 skal den altså først sendes til nr. 2 som sender den videre til nr. 3.

Med 3 controller får du 128 - 16 indgange på controller nr. 1 og 3, samt 128 - 2x16 på controller nr 2.

Det højeste antal forbundene controller jeg har hørt om er 18 stk.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

I stedet for at kable flere controllere sammen, så kunne man overveje en løsning, hvor man har et eksternt system, der kommunikerer med controllerne via SOAP protokollen.

Det eksterne system kan opfange alle events fra controller 1, og sende de relevante videre til controller 2 og omvendt ... Her vil der ikke være nogen begrænsning på antal af events eller værdier, der kan overføres mellem controllerne, både den ene og den anden vej ...

Blot en tanke ...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Bare til info så har jeg set/arbejdet med systemer på en spejderlejr med 5-6 controllere pga behov for varmestyring i rigtig mange rum/værelser. Og det virker fint.

(det var faktisk det projekt der var med til at MikkelS fik blod på tanden og lavede IHC Captain, så man kunne lave Remote styring via en booking hjemmeside, og tænde/slukke for varmen alt efter bestillingerne.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok