Hop til indhold

Købt hus fra 2007 med IHC løsning - søger hjælp


Mejland
 Share

Recommended Posts

Hej,

Vi har købt et hus fra 2007 hvor der er IHC installeret. Nuværende sælger aner absolut intet omkring det, og jeg har modtaget vedlagte 3 billeder. Er der en kompetent person som kan bekræfte hvilket "udstyr" der er installeret, så jeg kan få læst en masse omkring det hele. Det skal siges at jeg selv intet aner omkring IHC, så gode råd modtages meget gerne :-)

Ser frem til at høre fra jer.

IHC3.jpg

IHC2.jpg

IHC1.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Mejland

Velkommen til IHC user

Hvis det er den oprindelige controller, så har du en Visual 2 i version 6.1. Efter den er der kommet yderligere 2, en Visual 2 i version 6.2 og en nyere Visual 3. Din 6.1 er dog stadig brugbar så ingen problemer der.

Dernæst har du 3 moduler som modtager signaler fra alle dine tryk i huset og 3 moduler som styrer forskelligt 24v udstyr i huset, sandsynligvis dine dioder i trykkene. I tavlen til højre har du ét 230 output modul som tænder/slukker op til 8 tændinger i huset, hvilket ikke er meget.

Hvis du vil mere en bare tænde og slukke lyset som i dag, så er det en rigtig god ide at du sætter dig ind hvad du har, og hvad du ønsker. Du bør også oprette dig som bruger på LK.dk, hvor du også kan finde inspiration og programmer til din controller.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Henning,

Mange tak for hurtigt svar! Med fare for at modtage svaret "google og du skal finde løsningen" - så modtager jeg meget gerne link til en "hurtig guide" for begyndere eller lign (jeg forstår nogenlunde hvordan det virker via App osv, når det er sat op, men mere omkring hele opsætnigen, da nuværende ejer heller ikke kender til det og aldrig har brugt noget af det).

Det er en helt ny verden for mig. Alternativet er, at jeg nok må betale hvad det koster for at få en elektriker ud og se på det.. Hvordan kan dte være, at der er 22 stik til RJ45 kabel? 

Sætter virkelig pris på jeres tid/feedback! :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Link:

www.LK.dk

Så opretter du en bruger og finde IHC området. Installerer Visual programmet og læser vejledningen.

Mht til onsite hjælp så tilføj location til din profil. Så kan det være der er en IHC-user ekspert i nærheden.

mht de 22 stik så er det nok fordi bygherre har været lidt forudseende og installeret pds kabling til alle rum. Er det lavet ordentlig kan det bruges til at distribuere TV eller 10Gb/s IP trafik på. Huset er jo fra før wifi virkelig kunne noget og var allestedsnærværende.

Link til kommentar
Del på andre sites

9 minutter siden, Mejland skrev:

Hej Henning,

Mange tak for hurtigt svar! Med fare for at modtage svaret "google og du skal finde løsningen" - så modtager jeg meget gerne link til en "hurtig guide" for begyndere eller lign (jeg forstår nogenlunde hvordan det virker via App osv, når det er sat op, men mere omkring hele opsætnigen, da nuværende ejer heller ikke kender til det og aldrig har brugt noget af det).

Det er en helt ny verden for mig. Alternativet er, at jeg nok må betale hvad det koster for at få en elektriker ud og se på det.. Hvordan kan dte være, at der er 22 stik til RJ45 kabel? 

Sætter virkelig pris på jeres tid/feedback! :-)

Du kan finde Visual softwaren som passer til Visual 2 ver 6,.1 inde på LK's hjemmeside. Når du installerer den på din PC har du samtidig installeret manualen. Den er rigtig god at blive klog på.

Du kan også lave en projektfil på din PC og afvikle den lokalt ved at simulere drift.

 

Dine RJ45 connectors er til netværksstik rundt omkring i huset. Den går kasse øverst er en switch til at fordele netværket ud til disse connectors (også kaldet drops ud i installationen). Switchen for netværket fra din router/modem.

Link til kommentar
Del på andre sites

24 minutes ago, Bjarne Sørensen said:

Dine RJ45 connectors er til netværksstik rundt omkring i huset. Den går kasse øverst er en switch til at fordele netværket ud til disse connectors (også kaldet drops ud i installationen). Switchen for netværket fra din router/modem.

Og de har sandsynligvis intet med IHC at gøre. Basalt set svarer det bare til at der allerede er trukket netværkskabler rundt i dit hus. Bortset fra det ene kabel der er sat i, så ligger kablerne der bare og venter på at blive brugt.

Jeg havde samme setup i min foregående og nuværende lejlighed. Netværk over kabel er klart at foretrække når nu kablerne er trukket.

Med hensyn til IHC:

Kort fortalt så styrer controlleren (den med USB stik) lys mm. i dit hus. Controlleren kører et program som er lavet specifikt til dit hus. Hvis du hos LK downloader det program der hedder IHC Visual så kan du downloade programmet til din computer. Hvis du er interesseret kan du bruge nogle timer på at lære at forstå programmet. Det er ikke svært selvom man aldrig har programmeret noget som helst i forvejen. Det er heller ikke svært at ændre i og det giver en masse muligheder.

Hvis du vælger at hive fat i en elektriker så skal du sikre dig at han forstår IHC. Det er ikke alle der gør og så smider du bare en masse penge uden at få noget ud af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

13 minutes ago, Astronaut said:

Og de har sandsynligvis intet med IHC at gøre. Basalt set svarer det bare til at der allerede er trukket netværkskabler rundt i dit hus. Bortset fra det ene kabel der er sat i, så ligger kablerne der bare og venter på at blive brugt.

Jeg havde samme setup i min foregående og nuværende lejlighed. Netværk over kabel er klart at foretrække når nu kablerne er trukket.

Med hensyn til IHC:

Kort fortalt så styrer controlleren (den med USB stik) lys mm. i dit hus. Controlleren kører et program som er lavet specifikt til dit hus. Hvis du hos LK downloader det program der hedder IHC Visual så kan du downloade programmet til din computer. Hvis du er interesseret kan du bruge nogle timer på at lære at forstå programmet. Det er ikke svært selvom man aldrig har programmeret noget som helst i forvejen. Det er heller ikke svært at ændre i og det giver en masse muligheder.

Hvis du vælger at hive fat i en elektriker så skal du sikre dig at han forstår IHC. Det er ikke alle der gør og så smider du bare en masse penge uden at få noget ud af det.

Hej Astronaut,

Tak for svar,

Iflg dig har de netværksstik intet med IHC at gøre, og jeg kan derfor bruge alle typer RJ45 kabler samt det formentligt ikke er begrænset til 100 Mbit? Jeg troede det måske var "LK IHC NET BASIC" - kan man tjekke det på nogen måde?

 

"

Datasignaler (ethernet netværk):
I bunden af fordelingsenheden findes der 8 stk. RJ45 jack, som bruges til at tilslutte data til de enkelte udgange på enheden og i sidste ende vægudtagene. Hver af disse RJ45 jack skal tilsluttes til en switch eller router, for at der kan komme data ud til de respektive vægudtag. Tilslutning af router, switch eller lign, og et RJ45 jack i bunden af fordelingsenheden skal foretages med IHC Net Basic tilslutningskablet beregnet til data.

IHC Net Basic understøtter kun 10/100Mbit/s (megabit pr. sekund) ethernet netværk. Det understøtter ikke gigabit (1Gbit/s) ethernet netværk, da der ikke er nok ledninger tilrådighed i IHC Net Basic installationskablerne.

Tilslutning af PC eller lign. udstyr til vægudtagene skal foretages med IHC Net Basic tilslutningskablerne beregnet til data.

OBS: Almindelige patchkabler må IKKE bruges med IHC Net Basic systemet. Hvis der bruges almindelige patchkabler vil man tilslutte telefon og TV signaler direkte ind på netværks portene på PC, switch eller router. Det er ikke sikkert at de tager skade af dette, men det kan ej heller garanteres at de kan holde til det.

"

Link til kommentar
Del på andre sites

6 minutter siden, Mejland skrev:

Hej Astronaut,

Tak for svar,

Iflg dig har de netværksstik intet med IHC at gøre, og jeg kan derfor bruge alle typer RJ45 kabler samt det formentligt ikke er begrænset til 100 Mbit? Jeg troede det måske var "LK IHC NET BASIC" - kan man tjekke det på nogen måde?

 

IHC Net Basic var en helt speciel box, som du ikke har. Hvis antallet af stik ved tavlen passer med det antal stik rundt om i huset, så er alle stikkene fuldt monteret, dvs. klar til 10GB :-) Måske.. Ellers en simpel netværkstester kan fortælle dig om kablerne er fuldt monteret.

Link til kommentar
Del på andre sites

2 minutes ago, Martin Abildgaard said:

IHC Net Basic var en helt speciel box, som du ikke har. Hvis antallet af stik ved tavlen passer med det antal stik rundt om i huset, så er alle stikkene fuldt monteret, dvs. klar til 10GB :-) Måske.. Ellers en simpel netværkstester kan fortælle dig om kablerne er fuldt monteret.

Fedt med så hurtige og kompentente svar på dette forum!!

Endnu bedre hvis det er en "særskilt" installtion udelukkende til netbærk. Der er 1 netværkstik per rum (stue, køkkenalum, og 4 værelser), så kan ikke forstå, at der er 22 udgange.... Mht. hastighed, så er det ikke begrænset af hvad den boks (med de 22 stik) kan trække eller kablerne som løber fra boks ud til div. stik i værelserne? Var bange for, det var meget gamle kabler/stik som der ikke kan trække ret meget hastighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

43 minutter siden, Mejland skrev:

Fedt med så hurtige og kompentente svar på dette forum!!

Endnu bedre hvis det er en "særskilt" installtion udelukkende til netbærk. Der er 1 netværkstik per rum (stue, køkkenalum, og 4 værelser), så kan ikke forstå, at der er 22 udgange.... Mht. hastighed, så er det ikke begrænset af hvad den boks (med de 22 stik) kan trække eller kablerne som løber fra boks ud til div. stik i værelserne? Var bange for, det var meget gamle kabler/stik som der ikke kan trække ret meget hastighed.

Boksen er bare en metalboks med plads til 16 stik. Hvis du ikke har flere stik rundt i huset, så må der være forberedt til meget.. ;-) Der står Lexcom 125 på stikkene og hvis kablerne er samme, så er det tilsvarende Cat5E kabler ( som jeg husker det ) Er der nummer på alle stikkene rundt i huset? så burde det være forholdsvis nemt at bruge dem. Du skal blot se dem som en forlængerledning.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 hour ago, Martin Abildgaard said:

Boksen er bare en metalboks med plads til 16 stik. Hvis du ikke har flere stik rundt i huset, så må der være forberedt til meget.. ;-) Der står Lexcom 125 på stikkene og hvis kablerne er samme, så er det tilsvarende Cat5E kabler ( som jeg husker det ) Er der nummer på alle stikkene rundt i huset? så burde det være forholdsvis nemt at bruge dem. Du skal blot se dem som en forlængerledning.

Mange tak for brugbar svar! Jeg tror der er nr. på alle stik i huset, så det burde være lige til forhåbentligt (overtager først nøgle til huset om 14 dage). Så er det" blot" IHC delen jeg skal sætte mig ind i når jeg en dag overtager... :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

3 hours ago, Mejland said:

Jeg tror der er nr. på alle stik i huset, så det burde være lige til forhåbentligt (overtager først nøgle til huset om 14 dage). Så er det" blot" IHC delen jeg skal sætte mig ind i når jeg en dag overtager... :-)

Et god indikation på at det er helt almindeligt netværk er at der står en helt almindelig 1gbe Netgear switch ovenpå. I øvrigt ville det give fint mening med flere netværksudtag i hvert rum. Jeg har 2-4 i det fleste rum - på den måde undgår man netværkskabler langs væggene.

Et godt råd er at købe en billig netværkstester. Så kan du i det mindste se om der er forbindelse hele vejen igennem. Fx. sådan en her: https://www.avxperten.dk/netvaerkstester/lan-netvaerkstester-pro-remote.asp

Link til kommentar
Del på andre sites

12 timer siden, Astronaut skrev:

Et godt råd er at købe en billig netværkstester. Så kan du i det mindste se om der er forbindelse hele vejen igennem. Fx. sådan en her: https://www.avxperten.dk/netvaerkstester/lan-netvaerkstester-pro-remote.asp

De er meget anvendelige, men det er nok lidt overdrevet at de kalder det en Netværkstester. Det er reelt bare en kable/ledningstester.
Den kan ikke teste performance mm på selve Netværket, altså om det kan køre 10, 100, eller 1.000 Mbit/s eller måske endda 10Gbit/s. Eller om det kan bruges til TV signaler. Her skal man op i noget helt andet grej. Men til simpel identifikation er de OK.

Link til kommentar
Del på andre sites

1 time siden, Lars Jacobsen skrev:

altså om det kan køre 10, 100, eller 1.000 Mbit/s

Ahh det er måske liiiige at stramme den.
Hvis alle 8 korer er ført igennem korrekt, så må man formode, at der er basis for mindst 1000mbit/s, selv på et dårligt kategori 5e kabel. Bedre kabel gør det ikke værre, tværtimod :) 

Link til kommentar
Del på andre sites

12 hours ago, Lars Jacobsen said:

De er meget anvendelige, men det er nok lidt overdrevet at de kalder det en Netværkstester. Det er reelt bare en kable/ledningstester.

Det har du sådan set ret i. Men hvis der ikke er forbindelse på alle kobberpar så er der ingen grund til at lede andre steder. Det jeg har gjort bagefter er at så at tage et langt ethernet kabel og en 1G eller 10G switch og lave et loop. Switchen kan normalt ikke lide loops og lukker portene efter ca. 1 min., men inden har den nået at undersøge om forbindelsen kan køre med 1G eller 10G (alt efter switchen). Det virker ok selvom det heller ikke er en rigtig netværkstester.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok