Hop til indhold
  • 0

IHC med Home Assistant og UniDimmer 350 LR problemer


Frederik Schreiber
 Share

Spørgsmål

Halløjsa kære IHC folk!
Vi har netop overtaget et dejligt hus med IHC, og jeg har fået en god kammerat til at hjælpe med at sætte Home Assistant op på en server her hjemme, samt integrere det hele med Apple HomeKit.

Jeg er nu kommet til en udfordring hvor jeg skal bruge lidt hjælp. Home Assistant har ikke automatisk fundet alle vores spots i huset.
De er alle dimmere, så jeg tænker nok det er derfor. Min kammerat og jeg har derfor forsøgt manuelt at tilføje en af dimmerne i configuration.yaml, og vi havde en del udfordringer med at finde dimmerens ID nummer. Det lykkedes ved at søge i min .vis fil, efter specifikke nøgleord som f.eks. "spots ved gangbro".
Det lykkedes os at finde en række ID number (i Hex format), som vi så efterfølgende konverterede, og tilføjede manuelt i configuration.yaml.

Her er vi så gået i stå;

Ved eksemplet ovenfor har jeg forsøgt at bruge følgende resource_input ID numre (konverteret fra HEX til Tal):
 

               <resource_input id="_0x6b411" name="Tænd/sluk og Regulér op/ned (1 tast styring)" icon="_0x36" note="Tænd/sluk og Regulér op/ned">
                  <link_to_resource id="_0x8532c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0x8522d"/>
                  <link_to_resource id="_0x8552c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0x8542d"/>
                  <link_to_resource id="_0xc772c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0xc762d"/>
               </resource_input>
               <resource_input id="_0x6b511" name="Sluk (1 tast styring)" icon="_0x36" note="Sluk"/>
               <resource_input id="_0x6b611" name="Tænd og Regulér op (2 tast styring)" icon="_0x36" note="Tænd og Regulér op"/>
               <resource_input id="_0x6b711" name="Sluk og Regulér ned (2 tast styring)" icon="_0x36" note="Sluk og Regulér ned"/>
               <resource_input id="_0x6b811" name="Memory niveau 1" icon="_0x36" note="Memory 1 - Ved kort aktivering skiftes til lysniveau gemt i memory, ved lang aktivering gemmes det aktulle lysniveau."/>
               <resource_input id="_0x6b911" name="Memory niveau 2" icon="_0x36" note="Memory 2 - Ved kort aktivering skiftes til lysniveau gemt i memory, ved lang aktivering gemmes det aktulle lysniveau."/>

Men det er et mysterium at finde ud af hvad der gør hvad. F.eks. når jeg tilføjer id numrene fra "Sluk (1 tast styring)", til off_id, samt "Tænk og Reguler op", til on_id (i configuration.yaml), kan lyset fint slukke. Men det kræver et par klik før det det tænder. Derefter kan det ikke slukke med mindre jeg klikker en 3-4 gange. Det virker helt tilfældigt.

Den "Toggle" knap jeg har sat op i Home Assistant, forbliver heller aldrig "Tændt", men tænker og slukket med det samme hver gang jeg trykker på den.

På nuværende tidspunkt ser lys-dele i min config fil således ud:
 

  light:
    - id: 80731
      name: Spisestue Under Gangbro Spots
      position: Spisestue Under Gangbro
      dimmable: False
      off_id: 439569
      on_id: 439313

(Ved "Dimmable True" fungerer lyset også lidt random).

En kærlig og hjælpsom hånd ville virkelig være rart!
Jeg er ved at rive håret af mig selv!

På forhånd tusind tak!

Mvh.
Frederik

(min .vis fil er vedhæftet)
 

ihcveddammen.vis

Link til kommentar
Del på andre sites

3 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej Frederik

Der er en god vejledning til integration af ihc og Home Assistant her: https://www.dingus.dk/home-assistant-ihc-integration/

Du finder nemt ihc id’er ved at holde ctl tasten nede og mouse over på entiteterne i ihc visuals

Touch tasterne sender kun en puls, derfor holder de ikke status, du kan bruge i HA

Der er en tråd andetssted her i forumet hvor der er anvist en programmel (funktionsblok) løsning som du efterspørger. Men jeg kan ikke lige finde den. Denne løsning virker ok hos mig!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 24.1.2021 at 17:32 , Frederik Schreiber skrev:

Halløjsa kære IHC folk!
Vi har netop overtaget et dejligt hus med IHC, og jeg har fået en god kammerat til at hjælpe med at sætte Home Assistant op på en server her hjemme, samt integrere det hele med Apple HomeKit.

Jeg er nu kommet til en udfordring hvor jeg skal bruge lidt hjælp. Home Assistant har ikke automatisk fundet alle vores spots i huset.
De er alle dimmere, så jeg tænker nok det er derfor. Min kammerat og jeg har derfor forsøgt manuelt at tilføje en af dimmerne i configuration.yaml, og vi havde en del udfordringer med at finde dimmerens ID nummer. Det lykkedes ved at søge i min .vis fil, efter specifikke nøgleord som f.eks. "spots ved gangbro".
Det lykkedes os at finde en række ID number (i Hex format), som vi så efterfølgende konverterede, og tilføjede manuelt i configuration.yaml.

Her er vi så gået i stå;

Ved eksemplet ovenfor har jeg forsøgt at bruge følgende resource_input ID numre (konverteret fra HEX til Tal):
 

               <resource_input id="_0x6b411" name="Tænd/sluk og Regulér op/ned (1 tast styring)" icon="_0x36" note="Tænd/sluk og Regulér op/ned">
                  <link_to_resource id="_0x8532c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0x8522d"/>
                  <link_to_resource id="_0x8552c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0x8542d"/>
                  <link_to_resource id="_0xc772c" name="Følg Link" icon="_0x4a" link="_0xc762d"/>
               </resource_input>
               <resource_input id="_0x6b511" name="Sluk (1 tast styring)" icon="_0x36" note="Sluk"/>
               <resource_input id="_0x6b611" name="Tænd og Regulér op (2 tast styring)" icon="_0x36" note="Tænd og Regulér op"/>
               <resource_input id="_0x6b711" name="Sluk og Regulér ned (2 tast styring)" icon="_0x36" note="Sluk og Regulér ned"/>
               <resource_input id="_0x6b811" name="Memory niveau 1" icon="_0x36" note="Memory 1 - Ved kort aktivering skiftes til lysniveau gemt i memory, ved lang aktivering gemmes det aktulle lysniveau."/>
               <resource_input id="_0x6b911" name="Memory niveau 2" icon="_0x36" note="Memory 2 - Ved kort aktivering skiftes til lysniveau gemt i memory, ved lang aktivering gemmes det aktulle lysniveau."/>

Men det er et mysterium at finde ud af hvad der gør hvad. F.eks. når jeg tilføjer id numrene fra "Sluk (1 tast styring)", til off_id, samt "Tænk og Reguler op", til on_id (i configuration.yaml), kan lyset fint slukke. Men det kræver et par klik før det det tænder. Derefter kan det ikke slukke med mindre jeg klikker en 3-4 gange. Det virker helt tilfældigt.

Den "Toggle" knap jeg har sat op i Home Assistant, forbliver heller aldrig "Tændt", men tænker og slukket med det samme hver gang jeg trykker på den.

På nuværende tidspunkt ser lys-dele i min config fil således ud:
 

  light:
    - id: 80731
      name: Spisestue Under Gangbro Spots
      position: Spisestue Under Gangbro
      dimmable: False
      off_id: 439569
      on_id: 439313

(Ved "Dimmable True" fungerer lyset også lidt random).

En kærlig og hjælpsom hånd ville virkelig være rart!
Jeg er ved at rive håret af mig selv!

På forhånd tusind tak!

Mvh.
Frederik

(min .vis fil er vedhæftet)
 

ihcveddammen.vis 1 MB · 2 downloads

Hej, 

Jeg roder lidt med samme problem, netop fordi den er sat op som 2-tast betjent, det giver jo 2 entitys i HA, som skal adresseres , når man enten siger tænd / sluk tilden og det bliver noget rod (hos mig i hvert fald) Jeg laver nok min om til 1-tast betjent (flyt et par ledninger på Dimmeren) .

Ang ID numre på din installation, så kan du finde dem alle når du er i Visual programmet, hold CTRL nede imens du peger på en enhed, så står det i en popup. :-)

Og så lige en hjælp til din config.yaml  , smid din config ind i nedenstående link og du får en MASSE brugbar yaml kode.

Home Assistant IHC integration - yaml converter

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok