Hop til indhold
  • 0

LED Dimmer 2 kanaler FEJL: "online, flag: [overcurrent, overvoltage]"


Frank
 Share

Spørgsmål

Jeg har gennem mange år nydt godt af alle jeres gode ideer og support herinde, tusind tak for det.

Nu har jeg så selv fået en udfordring og håber på at få samlet lidt viden ang. hvilke kombinationer,
der fungerer med "IHC Control LED Dimmer 2 kanaler", især hvilke LED Drivers i med succes har fået til at fungere uden fejl.
Kan i alle herinde nedenfor evt. tilføje hvilke dæmpbare 12V LED Drivers til GU5.3, der fungerer i jeres installation?
Samt alle gode råd og ideer modtages gerne.
På forhånd tusind tak for hjælpen.

Mit problem:
Ved tænding af lys på især GU5.3 Spots med LED Driver, tænder lys ikke med det samme.
Dimmerens blå kontrol knap blinker og efter 5-10 sekunders forsinkelse, tænder lyset og alt fungerer herefter som det skal.
I loggen vises: "online, flag: [overcurrent, overvoltage]".
De i alt 4 Dimmer kanaler fungerer alle OK og fuldstændig som de skal, når først de er tændt.

Under fejlsøgning, er alle mulige kombinationer ved tilslutning af belastninger forsøgt, f.eks.:
Enkeltvis tilslutning.
Kun 12V LED drivere på en og samme Dimmer og kun 230V LED pærer på en og samme Dimmer.
Ombytning af tilslutninger i alle mulige kombinationer.
Fra 1 til 4 spots tilsluttet.
Ingen tilslutning, men stadig med periodiske overcurrent/overvoltage fejl i loggen.
Prøvet 3 forskellige LED Drivers.
LED Driver tilsluttet Dimmer, men uden belastning tilsluttet til LED Driver, giver også fejl.
 
GU 5.3 spots i stuen giver dog periodisk ingen fejl og kun fejl hvis de har været slukket i længere tid.
Mens GU5.3 spots i Køkken/Alrum giver fejl hver eneste gang de tændes.
Dette selvom setup og den tilsluttede belastning er fuldstændig identisk.

Virker som om LED Dimmerne konsekvent bare fejltolker den tilsluttede belastning også uanset hvilken type.

Detaljeret data over komponenter:

Visual 3 Controller FW: 03.03.37.

2x IHC Control LED Dimmer 2 kanaler. LK nummer: 820B1250. Firmware: DAP.T.01.01.37.

Alle 4 nedenstående kombinationer fungerer OK og fuldstændig som de skal, når først de er tændt:
 
FEJL: "2021.01.17 20:31:02 Info Dimmer "Stue / Spots Stue" (0x82) online, flag: [overcurrent, overvoltage]"
Snappy SP75-12VLT DIM, dæmpbar 75W LED Driver.
4x Philips MASTER LED ExpertColor GU5.3, 7.5W, MR16, 927, 36D, dæmpbar.

FEJL: "2021.01.17 20:45:52 Info Dimmer "Stue / Lamper Stue" (0x83) online, flag: [overcurrent, overvoltage]"
2x Philips CorePro LED 66068000, 13 W, E27, dæmpbar.

FEJL: "2021.01.17 10:54:05 Info Dimmer "Køkken/Alrum / Spisebord" (0x81) online, flag: [overcurrent, overvoltage]"
3x Osram Parathom LED PIN G9, 4.2W, 827, dæmpbar.

FEJL: "2021.01.17 10:54:05 Info Dimmer "Køkken/Alrum / Spots Alrum" (0x80) online, flag: [overcurrent, overvoltage]"
Snappy SP75-12VLT DIM, dæmpbar 75W LED Driver.
4x Philips MASTER LED ExpertColor GU5.3, 7.5W, MR16, 927, 36D, dæmpbar.

Ekstra kombination:

FEJL: "2021.01.17 20:31:01 Info Dimmer "Køkken/Alrum / " (0x80) online, flag: [overcurrent, overvoltage]"
Dimmer PT ikke forbundet til belastning men giver stadig fejl.

Link til kommentar
Del på andre sites

Recommended Posts

  • 0

Hej med jer

Som jeg forstår jeres korrespondance, så skal man i gang med at ændre programmet i den funktionsblok, som man har brugt til dimmeren. Ved I, om der allerede findes en funktionsblok, som er tilpasset / ændret til lysniveau i stedet for scenarie, så man ikke skal til at “lege” med ændring af en eksisterende funktionsblok?

Tak for jeres indlæg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Hansi2012 @Henning Pedersen Jeg bruger også kun egne funktionsblokke, så jeg har heller ikke nogle opdaterede LK funktions blokke desværre.

Det er dog ikke nogen voldsom stor opgave at erstatte scenarie med lys niveau. Jeg har gjort det ved at oprette et lys niveau under indstillinger for hvert scenarie jeg havde, samt en lys niveau udgang. Herefter har jeg erstattet "fremkald <scenarie>" med "<udgang lys niveau> = <scenarie lys niveau>", samt "gem <scenarie>" med "<scenarie lys niveau> = <udgang lys niveau>"
Jeg har aldrig brugt scenarier til op/ned justering af lys styrken, men i steddet brugt tænd/reguler op og sluk/reguler ned indgangen på mine dimmer. Så her skulle jeg ikke ændre noget, men hvis man bruger "reguler scenarier op" og "reguler scenarie ned" kan man erstatte dem med "<udgang reguler op> = ON" og "<udgang reguler ned> = ON", samt "stop reguler scenarie op" og "stop reguler scenarie ned" med "<udgang reguler op> = OFF" og "<udgang reguler ned> = OFF"
ps. Jeg har sandsynligvis ikke bruge de 100% korrekte termer for scenarierne, da jeg i skrivende stund ikke har adgang til Visual. Men mon ikke i kan forstå ideen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning PedersenEfter at have brugt mine opdaterede FB's i nogle uger har jeg opdaget et andet problem, som ligner scenarie problemet, men ikke helt det samme. Derudover forsvinder det af sig selv dagen efter.
Ind i mellem er der en dimmer som ikke slukker om morgen. Det er indtil videre sket 2 gange og har ramt de samme 2 dimmer (en af gangen), som jeg har set scenarie problemet på. Scenarie problemet ramte også kun 1 dimmer af gangen.

Har du oplevet noget tilsvarende?

I mine FB's har jeg valgt at linke lys niveau % på LED dimmeren til både en indgang og en udgang i min FB. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er årsagen til problemet, men derimod årsagen til at jeg opdager problemet, da indgange bruges til at styre 2 time tæller, som tæller op ved henholdsvis lav og høj lys styrke.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Det kan jeg desværre ikke sige at jeg har, så lige hvad det skyldes ved jeg ikke.

Men da niveau sjældent bruges til andet end at fortælle status på dæmperen, kan jeg sagtens forestille mig at funktionaliteten omkring niveau ikke er fuldt gennemtestet. 

Ved wireless har række følgende af links betydning hvis der er problemer med kommunikationen med en wireless enhed. Så forløbig har jeg prøvet at ændre linksne, så udgangen er linket før indgange. Så må vi se om det ændre noget. Før var indgangen linket først.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 29.2.2024 at 14:20 , Henning Pedersen skrev:

Det kan jeg desværre ikke sige at jeg har, så lige hvad det skyldes ved jeg ikke.

Men da niveau sjældent bruges til andet end at fortælle status på dæmperen, kan jeg sagtens forestille mig at funktionaliteten omkring niveau ikke er fuldt gennemtestet. 

Efter at jeg har ændret rækkefølgende så er problemet med at eb enkelt dimmer ikke slukker om morgen kun opstået en enkelt gang. Jeg kan dog ikke sige om det også opstår når styrken skal skrues op på 100%. Jeg har kun monitorering af aktuel lysstyrke via OpenHAB. Det vil være noget omstændigt at skulle lave en log på om den forventede lysstyrke er den samme som den reelle lysstyrke. Siden ændringen til styring via lys niveau har jeg dog ikke set at lyset er forblevet på 100% ret meget længere end det burde.

 

Har du hørt noget nyt om hvornår LK vil frigive en ny firmware som skulle løse scenarie problemet? Måske den også kan løse de lys niveau problem jeg er løbet ind i.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 29.2.2024 at 16:13 , Lars1 skrev:

Ved wireless har række følgende af links betydning hvis der er problemer med kommunikationen med en wireless enhed. Så forløbig har jeg prøvet at ændre linksne, så udgangen er linket før indgange. Så må vi se om det ændre noget. Før var indgangen linket først.

Da IHC både er hændelses og rækkefølge orienteret har jeg altid tænkt at først skal produktet indstilles til det nye, og derefter skal funktionsblokken have besked. Men om det har nogen praktisk betydning ved jeg faktisk ikke.

 

7 timer siden, Lars1 skrev:

Har du hørt noget nyt om hvornår LK vil frigive en ny firmware som skulle løse scenarie problemet? Måske den også kan løse de lys niveau problem jeg er løbet ind i.

Nej, men jeg har ikke hørt om problemer hos dem af mine kunder som har fået rettelsen til test, så mon ikke den kommer inden sommer. :)

Vedr. niveau, så ville jeg skiftet tilbage til scenarier når den nye FW kommer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Da IHC både er hændelses og rækkefølge orienteret har jeg altid tænkt at først skal produktet indstilles til det nye, og derefter skal funktionsblokken have besked. Men om det har nogen praktisk betydning ved jeg faktisk ikke.

Jeg har for lidt data til at jeg kan sige om rækkefølgen har noget at sige. Efter ændringen så tilbagemeldingen kommer efter indstillingen, har jeg som skrevet kun set problemet 1 gang på 3 uger, mens jeg så problemet 2 gange på 2 uger før ændringen. Det kunne jo tyde på at det har noget at sige, men problemet er på den anden side opstået så sjældent at det ligeså godt kan være en tilfældighed.

 

15 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Nej, men jeg har ikke hørt om problemer hos dem af mine kunder som har fået rettelsen til test, så mon ikke den kommer inden sommer. :)

Hvordan får man fat i den test firmware? ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

@Henning PedersenJeg håber den nye firmware bliver frigivet snart. Jeg kan konstater at det ikke har nogen betydning om man linker ændringer af lys styrken eller tilbagemeldingen først når man bruger lys niveau til styring af lys styrken på LED dimmer. Siden jeg ændrede, så ændring af lys styrken er linket før tilbagemelding har jeg haft 3 tilfælde hvor lyset enten ikke er blevet tændt om aften eller slukket om morgen. En enkelt gang tændte lyset på en enkelt kanal ikke om aften, men da PIR'en blev påvirket gik det på 100% og på 30% da timeren løb ud og slukkede efterfølgede korrekt om morgen. Om der er tilfælde hvor lyset ikke er gået på 100% ved jeg ikke, da jeg ikke logger om det jeg har sat lysstyrken til passer med tilbagemeldingen. Jeg kan kun se den manglende tænd eller sluk på enkelte kanaler, fordi jeg logger lys styrken på alle kanaler via OpenHAB.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg håber den nye firmware bliver frigivet snart.

Det tror jeg der er mange der gør, men hellere vente til de har den rigtige. Jeg tvivler på at de får lov til at åbne en ny fejlfinding når først FW er ude.

Lidt spøjst at du oplever fejl tændinger med niveau, det lykkedes aldrig mig af fremprovokere nogen under mine tests. Derimod oplevede jeg at controlleren, efter tid, blev utrolig langsom og ikke kontakt bar via USB eller net.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Det tror jeg der er mange der gør, men hellere vente til de har den rigtige. Jeg tvivler på at de får lov til at åbne en ny fejlfinding når først FW er ude.

Så meget mere grund til at få flere tester. :D Jeg melder mig gerne. Jeg er elektriker uddannet, og har arbejdet professionelt med IT i +20 år for store internationale virksomheder. Både med drift og software udvikling. ;)

4 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Lidt spøjst at du oplever fejl tændinger med niveau, det lykkedes aldrig mig af fremprovokere nogen under mine tests. Derimod oplevede jeg at controlleren, efter tid, blev utrolig langsom og ikke kontakt bar via USB eller net.

Jeg har 6 kanaler kørende og har i de 2 mdr. siden ændringen oplevet 5 tilfælde. Det er alle tilfælde hvor en ændring af lysstyrke ikke er udført. Der er på intet tidspunkt sat forkert lysstyrke, og i samtlige tilfælde er den efterfølgende ændring udført ude problemer. Den eneste grund til at jeg opdagede det skyldes min OpenHAB overvågning.

Webserveren på min Visual 3 controller crashede for et par dage siden, hvilket den aldrig har gjort før. Derudover har jeg haft et par tilfælde hvor OpenHAB ikke har kunnet få forbindelse til controlleren i 2-8 timer. De gange jeg har opdaget det mens det var et problem kunne forbindelsen genskabes ved at genstarte OpenHAB polling (ikke hele OpenHAB, kun LK IHC bindingen). Men det oplevede jeg også før ændringen. Dog ikke så ofte som pt. Samtlige gange er opdaget fordi graferne i OpenHab er uden ændring i flere timer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Lars1 skrev:

Så meget mere grund til at få flere tester. :D Jeg melder mig gerne. Jeg er elektriker uddannet, og har arbejdet professionelt med IT i +20 år for store internationale virksomheder. Både med drift og software udvikling. ;)

Så må vi jo håbe at LK læser med, og syntes det kunne være en god idê.

11 timer siden, Lars1 skrev:

Jeg har 6 kanaler kørende og har i de 2 mdr. siden ændringen oplevet 5 tilfælde. Det er alle tilfælde hvor en ændring af lysstyrke ikke er udført. Der er på intet tidspunkt sat forkert lysstyrke, og i samtlige tilfælde er den efterfølgende ændring udført ude problemer. Den eneste grund til at jeg opdagede det skyldes min OpenHAB overvågning.

Ikke helt forstået, da jeg syntes det er lidt selvmodsigende.

Tænker du er med på det, men bare lige for god ordens skyld, så er der flere "tilbagemeldinger" på den samme ændring. Hvis du f.eks. ændre niveauet fra 0 til 90%, så vil du få 2 eller flere tilbagemeldings niveauer før den rammer 90%. Dette skyldes tiden dæmper bruger på at sætte det nye niveau, jo længere tid, des flere tilbagemeldinger. Ved ikke om dette evt. kan give dig forkerte værdier i OpenHAP

Go søndag.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Så må vi jo håbe at LK læser med, og syntes det kunne være en god idê.

Ok her troede jeg lige du havde nogle gode kontakter til LK. :D

 

1 time siden, Henning Pedersen skrev:

Tænker du er med på det, men bare lige for god ordens skyld, så er der flere "tilbagemeldinger" på den samme ændring. Hvis du f.eks. ændre niveauet fra 0 til 90%, så vil du få 2 eller flere tilbagemeldings niveauer før den rammer 90%. Dette skyldes tiden dæmper bruger på at sætte det nye niveau, jo længere tid, des flere tilbagemeldinger. Ved ikke om dette evt. kan give dig forkerte værdier i OpenHAP

Jeg er godt klar over at der kan være flere tilbagemeldinger, men det er ikke tilbagemeldingen der fejler. I et par enkelte tilfælde hvor lyset ikke var slukket jvf. OpenHAB checkede jeg om der var lys i lampen, hvilket der var. Et skifte til manuel styring og tilbage til automatik, slukkede lyset.

I et andet tilfælde tændte lyset ikke da skumring indtraf, men da PIR'en blev påvirket gik det korrekt på 100% og på 30% da PIR delay udløb.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok