Hop til indhold
  • 0

LED lysdæmpning


NKOTB
 Share

Spørgsmål

Hej

Fordi 505DA101 ikke kan styre LED lysdæmpning har jeg købt 505DA513 til udskiftning.

Er det ikke korrekt?

513 har modsat 101 tilslutning for nul. Har det betydning?

Jeg har nemlig tilsluttet 513 på fase og mellemledning præcis som afmonteret på 101, men selvom der er spænding på fasen er der ingen reaktion fra relæet. Dioden lyser ikke og lamperne tændes ikke.

Se billeder for tilslutning.

Nogen der kan gennemskue hvad der er galt?

PS har prøvet med to forskellige modeller af 513.

F2E8743F-465F-4DCF-9F89-74D35F5D10E5.jpeg

58354F45-0F9A-4E41-AD1C-2415DE151D58.jpeg

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har nu taget den ene nulledning fra stikkontakten under relæet og sat i relæet. Samtidig har jeg lavet en lus ned til stikkontakten.

Nu er der liv i relæet og jeg kan tænde og slukke lyset.

Men jeg kan ikke dæmpe lyset - kun tænde/slukke. Uanset om jeg bruger LED eller almindelig pære.

Og jeg kan ikke få control link fra sender/batteritryk til at virke med relæet.

Nogle input til hvad der er galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Du har skiftet fra en dimmer, som kan dæmpe, men ikke LED pga den manglende nul i designet. Dimmeren lever af “krybestrøm” i lyskilden, og det er der ikke i LED. Derfor dur dimmeren ikke til dem.

Den nye enhed du har købt er bedre designet og har nul derfor kan den styre LED lyskilder. Men desværre er det ikke en dimmer, det er et relæ som kun kan tænde og slukke, ikke dæmpe/regulere.

 

mht link fra eksternt batteri tryk, så prøv at nulstille begge enheder, og link igen - efter vejledningen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
12 hours ago, NKOTB said:

Findes der et alternativ som både kan dimme og håndtere LED?

Der er ingen nem løsning. Der er ikke noget der passer ind i et FUGA 1 modul hul. Jeg har været nede af samme vej som dig (jeg har 12 stk. kombi Lysdæmpere liggende som ikke kan bruges til noget). I praksis har du følgende muligheder hvis du vil have noget der fungerer godt:

https://www.lk.dk/produkter?iid=11372

https://www.lk.dk/produkter?iid=13767

Der er andre lysdæmpere der også virker med LED (bare ikke nogen der kan puttes i et 1 modul hul), men de virker ikke optimalt fordi der ikke er tilbagemelding til IHC controlleren (dvs. controlleren ved ikke om lyset er tændt og hvor meget). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 1/16/2021 at 5:59 PM, NKOTB said:

Jeg bruger ikke controller - har det en betydning?

Vær opmærksom på at hvis du ikke har en controller, så er eneste IHC mulighed at bruge et 505D6102 lampeudtag (sådan som Lars også skriver). I den forbindelse skal du også have fat i et IHC Wireless svagstrømstryk som du kan placere der hvor din gamle lysdæmper sad.
 

Hvis du ikke har en controller, så tror jeg at jeg ville helt smide IHC ud i den her sammenhæng. Standalone IHC wireless gav mening for 15 år siden men ikke i dag. Der er ganske enkelt mange andre muligheder der har bedre funktionalitet og fremtidsudsigter. Jeg har selv på det sidste kigget på Zigbee baserede produkter (IKEA, Hue, 1000 andre) men jeg er på ingen måde vidende nok til at hjælpe dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok