Hop til indhold
  • 0

Alarm backup med anden akkumulator? Evt. helt uden...


Thomas Rokamp
 Share

Spørgsmål

Hej

Jeg har anskaffet mig et IHC Alarm Backup modul, desværre uden akkumulator. Det er ikke fordi akkumulatoren koster alverden, men jeg har en anden liggende, dog fra et andet alarm system. Den alternative akkumulator er på 7Ah, mod 2 på den fra LK. Spændingen er den sammen, altså 12V. Der er de spadestik der skal være. Det er naturligvis en bly-akkumulator.

Spørgsmålet er nu, om jeg kan slutte den store akkumulator til Backup modulet eller om der er fare for at ødelægge noget?

Eller om det evt. kan lade sig gøre, at køre helt uden akkumulator, men stadig benytte de 12V som backup modulet leverer?

Tanken er, at jeg skal koble de PIR enheder, der sidder i huset, til IHC anlægget. Disse kører 12V. Så slipper jeg for at installere nye.

 

Mvh.

Thomas

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det burde ikke være noget problem.

AH siger bare noget om kapaciteten, altså hvor lang tid den kan levere backup.

Og modulet burde levere 12V ud på klemme 5, ud fra 24V forsyningsspændingen hvis den er der, og ellers fra backup batteriet, hvis det er der.

Backup batteriet er således kun til nød forsyning hvis 24V forsvinder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det har du ret i Henning, men der står ikke noget i spec om max batteri kapacitet.

Der står udgangen er strømbegrænset, men om det kun er forbrugsudgangen, eller også gælder “ladeudgangen” er et godt spørgsmål. Men mon ikke den er kortslutnings sikker. Det plejer LK’s IHC materiel at være (på lavspændings siden). 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 timer siden, Henning Pedersen skrev:

Et halvfladt 2AH og et ditto 7AH batteri optager vel ikke samme strøm når der lades på dem, dermed vil det "store" batteri vel også forsøge at trække en større strøm igennem/fra backupmodulet, med mindre modulet er sikret imod dette.

Jeg håber bestemt modulet er "sikret" mod dette. 
Hvor meget batteriet oplader med, det burdes styres af backup modulet med et "fixed" ampere niveau. Ellers har LK i den grad kvajet sig totalt! 
Det værste der kan/burde ske er, at 7Ah/større batteriet er længere tid om at lade op. Fuldstændig som en powerbank. 

Det andet du omtaler, det kræver en decideret BMS for at virke. Men det ville være alt for avanceret og idiotisk at lave i sådan et modul, der i bund og grund bare er til backup. 
Så jeg er slet ikke i tvivl. Der sker ikke noget ved et anden størrelse batteri (af samme type), så længe volt er det samme. Det er klart, at hvis batteriet bliver alt for stort, så er det begrænset hvor meget man kan oplade det (når det er afladt). Og der kan man så sætte lidt tvivl ved, om det vil nedsætte levetiden på batteriet. Men igen, det er en begrænset skade. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 minutter siden, Kandersen skrev:

Jeg håber bestemt modulet er "sikret" mod dette. 
Hvor meget batteriet oplader med, det burdes styres af backup modulet med et "fixed" ampere niveau. Ellers har LK i den grad kvajet sig totalt! 
Det værste der kan/burde ske er, at 7Ah/større batteriet er længere tid om at lade op. Fuldstændig som en powerbank.

Det tænker jeg også, men som Lars skriver så står der ikke noget om det i papirerne, så det lille forbehold høre med til historien.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok