Hop til indhold
  • 0

Hjælp - Kan ikke tænde lyset i huset


Rene Nielsen
 Share

Spørgsmål

Hej Alle

Jeg har et ældre IHC setup fra 2007 som har kørt uden problemer (næsten) men nu er den helt gal.

Jeg kan ikke tænde mit lys i huset. Kontakter som er sat til default on, de er tændt.

Jeg har haft slukket for controller ved at fjerne strømmen fra 72Watt forsyningen. Nu har jeg så lys i de fleste rum, hvis jeg slukker lyset i rummet så kan jeg ikke tænde det igen.

 

Controlleren er En Visual med seriel stik, Firmware version som jeg kan se via. (IHC Visual 1.32), skriver "IHC Windows firmware version 0.1.5 Test 2", men jeg ved ikke om dette er den rigtige fw på controlleren eller om det er noget fra software.

Jeg har forsøgt at installere IHC service, men skal lige have fundet en gammel pc som kan køre XP, kan ikke få det til at installere på win2012 eller nyere.

 

Nogen som har et godt forslag, eller er controlleren bare død. 

 

Jeg har forsøgt at sætte dato'en på controlleren 2 år tilbage, det var blot et forsøg, men har ikke givet nogen synlig effekt

 

På forhånd tak

  Rene

 

Link til kommentar
Del på andre sites

10 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Opdatering. 08-01-2021

Jeg har idag skiftet controller til Visual HW6.2 - samme problem.

 

Jeg kan nu se i ServiceView at udgangene skifter status fra ON til OFF osv. men output modulerne reagere ikke på dette signal.

 

Input modulerne registreres i Controller softwaren, status skifter i koden, men der sker ikke noget på output siden.

 

Stadig ingen ide om hvorfor, eller hvordan det skal fejlsøges lige nu.

 

Rene

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej

Efter at have pillet alle modulerne af og så startet med at montere dem et ad gangen, kom jeg til den konklusion at når der var mere end 4 output moduler tilsluttet så holdt installationen op med at virke.

Ganske som her også foreslået så målte jeg på 24 volt fosyningen, og den lå mellem 9 og 13 volt.

Så min elektronik strømforsyning har lige fået midlertidigt ophold ved min el tavle, og så må jeg har fat på en eller 2 nye 72W power supplies, tænker måske at montere 2 og parallelkoble dem

 

Rene

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 6.1.2021 at 22:41 , Rene Nielsen skrev:

Hej

Efter at have pillet alle modulerne af og så startet med at montere dem et ad gangen, kom jeg til den konklusion at når der var mere end 4 output moduler tilsluttet så holdt installationen op med at virke.

Ganske som her også foreslået så målte jeg på 24 volt fosyningen, og den lå mellem 9 og 13 volt.

Så min elektronik strømforsyning har lige fået midlertidigt ophold ved min el tavle, og så må jeg har fat på en eller 2 nye 72W power supplies, tænker måske at montere 2 og parallelkoble dem

 

Rene

 

Hvorfor 2 strømforsyninger?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tænker mere at hvis den ene konstant ligger tæt på sin max grænse af hvad den kan levere, så bliver den måske hurtigere træt - derfor jeg tænkte på 2.

Men har fundet ud af at det er mit output modul 4 som trækker mere strøm end resten. Det modul vil ikke tænde udgange ligemeget hvad jeg gør, så tror at hele udfordringen stammer fra dette ene modul.

Har dog ikke endnu forsøgt at sætte installationen tilbage på den "gamle" 72W power supply endnu, men jeg vil dog forsøge inden jeg skifter den ud.

 

Rene

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
8 minutter siden, Rene Nielsen skrev:

Tænker mere at hvis den ene konstant ligger tæt på sin max grænse af hvad den kan levere, så bliver den måske hurtigere træt - derfor jeg tænkte på 2.

Men har fundet ud af at det er mit output modul 4 som trækker mere strøm end resten. Det modul vil ikke tænde udgange ligemeget hvad jeg gør, så tror at hele udfordringen stammer fra dette ene modul.

Har dog ikke endnu forsøgt at sætte installationen tilbage på den "gamle" 72W power supply endnu, men jeg vil dog forsøge inden jeg skifter den ud.

 

Rene

 

Der skal rigtig meget til, før 72watt ikke er nok. Så prøv at udskift dit output modul, og se om ikke det hele spiller igen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvilken type modul ?

Hvad er der tilslutte på ind/udgangene ?

Prøv evt at afmontere det tilsluttede en efter en og følg forbruget. Kan jo være det “bare” er en ledning/indgang der er kortsluttet og dermed trækker max. Og hvis der så er tilsluttet lige til grænsen med udstyr begynder spændinge jo at falde.

Jeg har tidligere uploadet et Excel ark i download sektionen hvor du kan anslå forbruget. Om det kræver den store 72w eller ej.

Hvis du har 24V telestater til gulvvarme kan det være derfor. De bør IKKE forsynes af controlleres psu, men have sin egen netop pga dette issue.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 8.1.2021 at 15:19 , Kandersen skrev:

Der skal rigtig meget til, før 72watt ikke er nok.

Ikke hvis der er gulvvarme i huset.

Jeg laver det altid med begrænsning på antal telestater der kan åbne samtidigt, f.eks. 4 stk. resten kommer så efterhånden som strømforbruget (startstrømmen) falder.

Uden telestater, eller andre 24v brugsgenstande, har jeg svært ved at se at det skulle være nødvendigt med 2 eller flere strømforsyninger.

På 8.1.2021 at 17:51 , Lars Jacobsen skrev:

Prøv evt at afmontere det tilsluttede en efter en og følg forbruget. Kan jo være det “bare” er en ledning/indgang der er kortsluttet og dermed trækker max. Og hvis der så er tilsluttet lige til grænsen med udstyr begynder spændinge jo at falde.

Godt råd - prøv det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Når jeg har fået det nye output modul så forsøger jeg med den eksisterende ene 72W strømforsyning

 

Jeg har ikke andet end IHC modulerne på.

Visual Controller HW6.2

72W power supply

8 input moduler 24V

13 Output moduler 230V

3 Output moduler 24V - bruges til at styre

12 Uni dæmpere

 

Det har jo også kørt siden 2006, så mon ikke blot det er dette ene defekte modul

 

Rene

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok