Hop til indhold
  • 0

IHC Wireless rækkeevne


Jens Ole Nielsen
 Share

Spørgsmål

Hej 

Jeg har et hus der er delvist installeret med IHC wireless componenter. Det meste af 1. salen er wireless samt alt lys i køkkenet nedenunder. 
Jeg har nu for at "smartificere" det lidt, købt en controller (6.2) og koblet den på systemet, placeret i Bryggerset i stueetagen. Jeg er nu gået igang med at få alle komponenter over på controlleren, men synes jeg har udfordkringer med at linke enhederne på 1. salen til controlleren. Controlleren er endnu ikke fastmonteret, så jeg prøvede at flytte controlleren til 1. sal og dette så ud til at løse probemet. 
Når jeg så flytter controlleren retur igen synes jeg det virker som om at trykkene på første sal er "sløve" og virker ikke hver gang man trykker. 

Jeg har ikke et gigantisk stort hus, men en villa i 1,5 plan på 230 kvm, kan det være dækningen der er problemet ? Hvis det er dækningen hvad gør man så ved det, kan man "forlænge" signalet ?

Link til kommentar
Del på andre sites

8 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det KAN være dækning den er gal med, hvis du har mulighed for at flytte antennen tættere på 1. salen så prøv det, du kan få et 10 meter langt kabel til det.

Men det KAN også være dine funktionsblokke der ikke er velegnet til Wireless, men når det hjælper at flytte controller og antennen på 1. sal tænker jeg primært at du bør flytte antennen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 hour ago, Henning Pedersen said:

Det KAN være dækning den er gal med, hvis du har mulighed for at flytte antennen tættere på 1. salen så prøv det, du kan få et 10 meter langt kabel til det.

Men det KAN også være dine funktionsblokke der ikke er velegnet til Wireless, men når det hjælper at flytte controller og antennen på 1. sal tænker jeg primært at du bør flytte antennen.

Jeg har nu prøvet at flytte lidt rundt på antennen, men jeg har ikke mulighed for at flytte den nok til at det hjælper nok. Jeg har i forvejen et problem med dækning af wifi i mit køkken, jeg ved ikke om det er pakket ind i sølvpapir da det blev bygget, så jeg tænker måske det også er det der bliver mit problem her .. Mit hus er opdelt af en nybygning i midten (køkkenet) og det skiller ligesom huset i 2, noget på hver sin side af køkkenet. Er der andre ting man kan gøre, en extender af en art, eller hvad gør man normalt i sådan et tilfælde ? Jeg kan se at de forskellige enheder har en værdi der hedder RSSI, er et et udtryk for sendestyrke ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Korrekt - RSSI er et udtryk for signalstyrken, den skal helst være grøn.

Med de udfordringer du nævner, så ville jeg bruge en ekstender med yderligere een antenne, så du sammenlagt får max. 2. Hvor de skal placeres for optimal funktionalitet må du prøve dig frem til. Som jeg skrev, så kan du få et 10 meter forlængerkabel.

Hvis dit nye køkken, eller etageadskillelsen til 1. sal er støbt i jernarmeret beton, eller med alupapir i loftet, så er der lukket "godt" af for trådløse forbindelser.

Hvis jeg læser dit første indlæg rigtigt så kan du godt bruge trykkene, de er "bare" sløve og virker ikke hver gang. Hvis der er korrekt så er dine funktionsblokke ikke velegnet til Wireless, men det tror jeg godt jeg kan løse for dig.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hvis controlleren ikke direkte skal benyttes til fortrådet installation men kun til at integrere wireless mm. så er der jo frit valg mht placering. Så måske kan den placeres et sted hvor dækningen er bedre for trykkene på 1. Sal. Teknisk set kan den sågar placeres i en kasse under sofaen. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 12/6/2020 at 11:06 AM, Jens Ole Nielsen said:

Når jeg så flytter controlleren retur igen synes jeg det virker som om at trykkene på første sal er "sløve" og virker ikke hver gang man trykker. 

Du burde kunne se i Service View om trykkene bliver registreret når man trykker på dem. Det vil vise hvorvidt det er dine IHC funktionsblokke der giver problemer eller noget med kommunikationen mellem tryk og controller. Du kan evt også prøve at re-paire de tryk der giver problemer. Jeg havde et par wireless stikkontakter som reagerede sløvt. Der gik ca. 10 sek fra de blev aktiveret til man kunne høre relæet klikke. Det blev løst med re-pairing.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har fundet ud af at mit problem er pga signalproblemer. Controlleren kan simpelthen ikke få signalet rundt i hele huset. Hvad gør man i det tilfælde at den ikke kan række ? Sætter man flere controllere på eller er det ligesom Feks Zigbee hvor de enkelte enheder sender signalet videre ? Det skal siges at jeg endnu kun har ganske få tryk på, netop fordi jeg ikke vil ødelægge den nuværende konfiguration før jeg ved at jeg kan få forbindelse på alle tryk og udgange. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 12/6/2020 at 1:12 PM, Henning Pedersen said:

Korrekt - RSSI er et udtryk for signalstyrken, den skal helst være grøn.

Med de udfordringer du nævner, så ville jeg bruge en ekstender med yderligere een antenne, så du sammenlagt får max. 2. Hvor de skal placeres for optimal funktionalitet må du prøve dig frem til. Som jeg skrev, så kan du få et 10 meter forlængerkabel.

Hvis dit nye køkken, eller etageadskillelsen til 1. sal er støbt i jernarmeret beton, eller med alupapir i loftet, så er der lukket "godt" af for trådløse forbindelser.

Hvis jeg læser dit første indlæg rigtigt så kan du godt bruge trykkene, de er "bare" sløve og virker ikke hver gang. Hvis der er korrekt så er dine funktionsblokke ikke velegnet til Wireless, men det tror jeg godt jeg kan løse for dig.

Kan man godt få en Extender så man har 2 antenner ? så kan jeg jo trække den ene op på 1. salen ?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
4 minutter siden, Jens Ole Nielsen skrev:

Kan man godt få en Extender så man har 2 antenner ? så kan jeg jo trække den ene op på 1. salen ?

Kan man godt. Men signalet er også dæmpet derefter. 
Der findes en 3-fordeler boks til formålet. Har dog ikke lige et link til den. Men det er jeg sikker på der er andre kan har. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok