Hop til indhold
  • 0

OpenHAB m. CometVisu


RuneV
 Share

Spørgsmål

Hej.

Jeg har kastet mig ud i at få vores IHC integreret i OpenHAB og det er so-far rimelig lige til.

Dernæst fik jeg så den (måske) gode ide, at tage det skridt videre med CometVisu og her er jeg stødt lidt på grund - primært ift. at få et icon-klik bundet sammen med funktionskald mod IHC'en.

Så nu vil jeg høre om der er nogen herinde, der har kastet sig i kamp med CometVisu og evt. har et par links til noget dokumentation herom eller blot nogle hints til hvordan jeg kommer videre.

Mvh

Rune

eksempel.png

Link til kommentar
Del på andre sites

11 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Hej

Jeg har ikke benyttet CometVisu - for bedste svar foreslår jeg openHAB forum i stedet.

Dog ser det ud til, at sidste release af dette produkt er sket for mere end 1 år siden, og siden da er der frigivet en major release af openHAB. Det kan muligvis forklare dine udfordringer.

Ved en hurtig screening af mulighederne ser der ud til at være et stort sammenfald med funktionerne i Habpanel.

Ejvind

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kender det desværre ikke. Så jeg er ikke til meget hjælp her. Kiggede kort på det, og det ser da meget smart ud, men også noget mere besværligt end jeg havde forventet. Det næste er så, at jeg kan slet ikke se, hvordan man vælger openHAB2 items, eller definere dem, hvis cometVisu bruger API. 

Jeg bruger BasicUI og Habpanel (sidstnævnt som noget mere avanceret med SVG. Men det er voldsomt resourcekrævende af klienten, desværre).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svar. 

@EjvindHald Ja det kan godt være at det er lidt "out-dated" ift. seneste OpenHab.

@Kandersen Jeg er nok også nået lidt til samme konklusion; det ser smart ud, men umiddelbart noget mere besværligt - måske med undtagelse af hvis man kører KNX. Ved første øjekast ligner det at man skal til at tilgå items mv. via REST (?).

Jeg synes faktisk at HabPanel er ret let og pænt - men den indre nørd har forelsket sig lidt i ideen om en 2D/3D plantegning at trykke (og bladre) på via en tablet  :) Har I evt. nogen erfaring med en mere CSS/JS customised UI 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
Lige nu, RuneV skrev:

Ved første øjekast ligner det at man skal til at tilgå items mv. via REST (?).

Yep, det er det jeg mener med API (hedder REST API, og er openHAB´s direkte vinkel/API. 
Men jeg synes ikke det er tydeligt hvordan man angiver en item. Det er muligvis bare så simpelt som item navnet, (som jo er unikt). 

 

2 minutter siden, RuneV skrev:

Har I evt. nogen erfaring med en mere CSS/JS customised UI 

Mja kan man godt sige, (har dog nada forstand på CSS eller JS, så jeg kæmper mig frem). Her er min plantegning i Habpanel:
1395975786_habpaneldec2020.thumb.png.7659f22edc1729fc515b44c512dfe393.png

Planen er ikke at man skal kunne klikke på det, udover at nede i venstre hjørne er de 4 grønne knapper aktive. De bruges til at slå lag fra, hvis jeg fx ikke gider se på ventilationsdelen. 
Men jeg har lavet det med stemmestyring, så jeg beder bare Google om at slå det fra. På den måde er jeg ikke afhængig af at kunne klikke/trykke på dem :D
Desværre er projektet gået lidt i stå, fordi jeg netop ikke kan CSS og Angulascript ordentligt. Så det er lodret op ad bakke, når jeg skal lave noget. 
Det er i øvrig en SVG fil lavet i Inkscape. Det er rimelig nemt at få status og ikke mindst, hvis man vil, lave aktive knapper. 
Værste problem er dog, at habpanel er vanvittig resourcekrævende. Jeg havde håbet at kunne bruge en Rpi4 som klient til dette, og så have en skærm hængende som monitor. Men Rpién er simpelthen for langsom :wacko:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
10 minutter siden, Kandersen skrev:

Mja kan man godt sige, (har dog nada forstand på CSS eller JS, så jeg kæmper mig frem). Her er min plantegning i Habpanel:

Jeg er rimelig velbevandret i JS/CSS mv. , men ret ny (dage) på OpenHAB, så måske vi ku slå pjalterne lidt sammen :)

13 minutter siden, Kandersen skrev:

Men jeg har lavet det med stemmestyring, så jeg beder bare Google om at slå det fra. På den måde er jeg ikke afhængig af at kunne klikke/trykke på dem :D

Jeg er lidt sølvpapirhat på den del, men tiltalende koncept :ph34r:

13 minutter siden, Kandersen skrev:

Værste problem er dog, at habpanel er vanvittig resourcekrævende. Jeg havde håbet at kunne bruge en Rpi4 som klient til dette, og så have en skærm hængende som monitor. Men Rpién er simpelthen for langsom :wacko:

Kan du ikke bare bruge en tablet? Og blot bruge RPi'en som webserver?

Ser ellers meget godt ud "dit hus" :)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
3 minutter siden, RuneV skrev:

Jeg er rimelig velbevandret i JS/CSS mv. , men ret ny (dage) på OpenHAB, så måske vi ku slå pjalterne lidt sammen :)

Det ville ikke være dårligt :)

 

3 minutter siden, RuneV skrev:

Jeg er lidt sølvpapirhat på den del, men tiltalende koncept :ph34r:

Jeg er blevet for gammel til at trykke på knapper, og min sølvpapirhat er slidt i stykker (jeg har været i gamet for længe til jeg orker at bekymre mig om, hvad Google evt lytter med på. Jeg ser mig selv som en nål i en høstak. Hvis de finder mig og finder mig interessant, så skal de satme også ha lov til det :lol:)

 

12 minutter siden, RuneV skrev:

Kan du ikke bare bruge en tablet? Og blot bruge RPi'en som webserver?

Er prøvet med tablet. Det gør det hele meget værre, sandsynligvis fordi tabletten er voldsom ringere end Rpi4.
Jeg har installeret en "ren" rasbian (buster) med desktop på en Rpi4, og bruger browseren derfra til Habpanel. Men det tager monster lang tid, og jeg kan se den virkelig knokler. Det har noget at gøre med den måde Habpanel er lavet på. På min workstation (en Intel i7 cpu med grafikkort), der går det lidt mere glidende.
Det kan evt også have noget at gøre med min SVG, den er af een eller anden årsag temmelig stor, selvom den kun er 1920x1080 i opløsning. 

Og nåja, så er mine kreative grafiske evner i øvrig heller ikke noget at råbe hurra for. Det her var oprindeligt bare et forsøg. Men det har taget sin tid at nå her til, (plus det er gået i stå det sidste ½ år). Jeg har for mange ideer og for lidt tid, tror jeg ;) 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, Kandersen skrev:

Er prøvet med tablet. Det gør det hele meget værre, sandsynligvis fordi tabletten er voldsom ringere end Rpi4.
Jeg har installeret en "ren" rasbian (buster) med desktop på en Rpi4, og bruger browseren derfra til Habpanel. Men det tager monster lang tid, og jeg kan se den virkelig knokler. Det har noget at gøre med den måde Habpanel er lavet på. På min workstation (en Intel i7 cpu med grafikkort), der går det lidt mere glidende.
Det kan evt også have noget at gøre med min SVG, den er af een eller anden årsag temmelig stor, selvom den kun er 1920x1080 i opløsning. 

Det lyder sgu lidt voldsomt - ligger der en masse logik i SVG'en? og hvor stor er filen? :wacko:

 

1 time siden, Kandersen skrev:

Og nåja, så er mine kreative grafiske evner i øvrig heller ikke noget at råbe hurra for. Det her var oprindeligt bare et forsøg. Men det har taget sin tid at nå her til, (plus det er gået i stå det sidste ½ år). Jeg har for mange ideer og for lidt tid, tror jeg ;) 

Kender jeg godt - for mange projekter (inkl. en 3 årig) og alt for lidt tid. Jeg skal nok sende lidt grafisk inspiration tilbage, når jeg når så lang - lige nu driller HABmin (den vil ikke gemme).

Hvordan har du lavet dit grundplan-projekt? :)

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
1 time siden, RuneV skrev:

Det lyder sgu lidt voldsomt - ligger der en masse logik i SVG'en? og hvor stor er filen? 

592kb. Så ja den er rimelig stor. Men det er ikke fordi der er meget "logik" i den.

 

1 time siden, RuneV skrev:

Hvordan har du lavet dit grundplan-projekt?

Tog en jpg af plantegningen (fra huskøbet) og smed ind i Inkscape, hvorefter jeg "transformerede" den til en vektor, så jeg kunne skalere den op til opløsningen jeg vil have. 
Jeg har en mistanke om, at transformeringen er endt ud med, at jeg nu har både vektor og det oprindelige billede i SVGén. Den ser ihvertfald lidt mystisk ud, når jeg loader SVG filen ind i fx notepad. Men min forstand er også begrænset mht Inkscape. Måtte følge en youtube video for at lave det :)

Btw.. Hvad bruger du HABmin til?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, Kandersen skrev:

Tog en jpg af plantegningen (fra huskøbet) og smed ind i Inkscape, hvorefter jeg "transformerede" den til en vektor, så jeg kunne skalere den op til opløsningen jeg vil have. 

Men hvordan har du integreret SVG med dit OpenHAB-projekt? :)

 

11 timer siden, Kandersen skrev:

Btw.. Hvad bruger du HABmin til?

Der ligger en floorplan editor, som jeg håber på kan noget frækt ift. det jeg søger :) jeg kan bare ikke gemme den... af en eller anden årsag :( 

floorplan_editor_fejl.png

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
11 timer siden, RuneV skrev:

Men hvordan har du integreret SVG med dit OpenHAB-projekt?

Via widget i habpanel:
901804442_habpanelwidget.thumb.png.1a82eab4df9fe1d6b7e0e8920a6821c6.png

11 timer siden, RuneV skrev:

Der ligger en floorplan editor, som jeg håber på kan noget frækt ift. det jeg søger :) jeg kan bare ikke gemme den... af en eller anden årsag :(

Habmin er noget gammelt bras der ikke udvikles på mere, og meget af det virker ikke. Det anbefales kun at bruge det i forbindelse med Z-wave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
16 timer siden, Kandersen skrev:

Via widget i habpanel

Tak, jeg fik noget til at virke :)

 

  

16 timer siden, Kandersen skrev:

Habmin er noget gammelt bras der ikke udvikles på mere, og meget af det virker ikke. Det anbefales kun at bruge det i forbindelse med Z-wave.

Det var dog trist at høre :wacko: 

Tak for hjælpen so-far - jeg poster en update når jeg noget mere sammenhængende (inkl. css/js til potentiel inspiration)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok