Hop til indhold
  • 0

Tilkalde-knapper ...


Astronaut
 Share

Spørgsmål

Til at hjælpe en handikappet person har jeg brug for en del trådløse "hjælp mig" knapper der kan sættes op strategiske steder i boligen. Jeg vil gerne kunne programmere respons sådan at det gør en forskel hvor mange gange der bliver trykket og/eller hvor længe, hvilket tidspunkt det sker på, hvem der modtager signal og hvordan, etc. Det nemmeste ville være at sætte en IHC controller op med 10-15 wireless tryk, men det synes overkill til formålet. Egentligt ville jeg helst have nogle "knapper" der lignede LK's minitryk, bare med wireless, batteri, etc. indeni - det ville være nemt at finde plads til alle steder. Mindre (eller nærmere mere) kan dog også gøre det.

Der findes færdige løsninger men de er alt for ufleksible og halter også æstetisk.

Nogen forslag med anden teknik end IHC?

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Jeg har været med til at lave det via IHC, hvor kunden var afhængig af en kørestol, men velfungerende med hænderne. Her blev der opsat én iPad på sengen og én på kørestolen. Derfra kunne kunden selv åbne og lukke døre, vinduer, gardiner, vandet i håndvasken og selvfølgelig betjene lyset og sengen. Kunden kunne desuden, via iPad og SMS modulet, selv tilkalde hjælp fra de øvrige familiemedlemmer efter behov.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg ville nok kigge på ZigBee. Du kunne fx bruge et tryk som dette:

https://www.proshop.dk/Smart-Home/Aqara-Wireless-Mini-Switch/2718881

Der er sikkert mange muligheder for en "controller". Jeg bruger selv Deconz og OpenHAB på en linux-maskine. Og i denne sammenhæng kunne linux-maskinen sagtens være en Raspberry Pi. Men afhængig af dine evner og lysten til at lære kan det naturligvis være lidt af en mundfuld. :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/20/2020 at 4:05 PM, Henning Pedersen said:

Jeg har været med til at lave det via IHC, hvor kunden var afhængig af en kørestol, men velfungerende med hænderne. Her blev der opsat én iPad på sengen og én på kørestolen. Derfra kunne kunden selv åbne og lukke døre, vinduer, gardiner, vandet i håndvasken og selvfølgelig betjene lyset og sengen. Kunden kunne desuden, via iPad og SMS modulet, selv tilkalde hjælp fra de øvrige familiemedlemmer efter behov.

Det lyder som en god løsning, men til det her har jeg kun brug for at kunne sende signaler om hjælp.

 

On 11/22/2020 at 6:01 PM, spiff said:

Jeg ville nok kigge på ZigBee. Du kunne fx bruge et tryk som dette:

https://www.proshop.dk/Smart-Home/Aqara-Wireless-Mini-Switch/2718881

Der er sikkert mange muligheder for en "controller". Jeg bruger selv Deconz og OpenHAB på en linux-maskine. Og i denne sammenhæng kunne linux-maskinen sagtens være en Raspberry Pi. Men afhængig af dine evner og lysten til at lære kan det naturligvis være lidt af en mundfuld. :-)

Det var også min tanke. Jeg har bestilt en USB modtager og et tryk. Jeg regner med at smide det på en Raspberry Pi. Jeg har dog aldrig arbejdet med zigbee og hele det univers med OpenHAB, MQTT, etc. så det er nyt. Men jeg har lavet software i snart 40 år så mon ikke jeg kan lære det. Det er bare det der med at finde tid.

 

On 11/23/2020 at 11:56 AM, Kandersen said:

Kunne det ikke nemt klares med IHC wireless tryk?

Jo. Selve wireless delen ville være meget nemt med IHC men start-prisen ryger hurtigt op hvis der ikke er en controller i forvejen. Og når man skal lave noget med kalender, beregninger, integration, netværk, etc. så begynder IHC programmerings "sproget" at vise sine svagheder. Jeg kan se at jeg kan finde pæne zigbee tryk til 50 kr./stk. Med IHC lander jeg lidt over 400 kr./stk.

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok