Hop til indhold
  • 0

IHC controller ustabil ved DIM


Ulrik Engemann Rasmussen
 Share

Spørgsmål

Hej nørder :-)

Lørdag d. 14. Nov. 2020, ringede min svoger og spurgte om mine lysdæmpere virkede, da hans var gået ud i sit hus som ligger i nabolaget.

Sjovt nok havde jeg netop tænkt det samme selv i mit eget hus, så jeg var noget overrasket over hans opkald. Altså at vi uafhængigt af hinanden fik samme fejl - jeg tror ikke på at det blot er tilfældigt.

På skrivende tidspunkt virker dimmeren til lyset over spisebordet, men stue og 2 værelser reagerer ikke ved tryk på kontakt.

Er der andre som oplever problemer med dæmpere som enten ikke reagerer, fungerer indimellem og nogle gange med lang reaktionstid?

Jeg har tænkt alt lige fra datofejl i IHC-softwaren, udrulning af 5G netværk, overspænding i kvarteret hvor vi bor - ja næsten religiøse eller åndelig påvirkning :-)

Jeg synes det virker meget mærkeligt, da vi ikke har haft det problem siden husene er bygget i 2007. Dimmerne er skiftet ud for nogle år siden pga. slid og kompatibilitet med LED-lys.

Jeg har Controller 6.1 med Viewer og opgraderet til firmware 2.8.4 uden problemer.

Jeg har genstartet i Administrator, samt hard-genstartet på HPFI - uden bedring.

Dimmere sidder i tavle på begge installationer. Tryk er wirede. Lyskilde er LED hvilket har virket fint indtil nu. 

Nogle der oplever det samme?

Pfh tak

Ulrik Rasmussen

Link til kommentar
Del på andre sites

13 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

De er heller ikke fra 2007 men nærmere 2016. Underligt de ikke må vende på hovedet :-) Det vidste jeg ikke, men kan heller ikke forestille mig at det har noget at sige for små elektroenheder.

Men kan ikke være tilfældigt at 3-4 af mine og min svogers er blevet ustabile på samme tid. Jeg forstår bare ikke hvad der er galt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tror også mine er fra 2016. Der sad oprindelig ældre UNI modeller, men de gik i stykker. Så tidligere ejer fik dem skiftet. 
De må sandsynligvis ikke sidde på hovedet da de så ikke kan komme rigtig af med varmen. 

Sidder din svogers også på hovedet. I så fald er der jo en mulig sammenhæng, hvis de er lige gamle :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej,

Fandt I noget løsning på jeres Problem ?

Jeg har tilsvarende problem, efter at mit IHC DIMMER ellers har virket  uden problemer i mange år .. alt som ikke er DIMMER, virker OK

Har tidligere kunnet sluk/tænd hele IHC tavlen (HFI relæ) .. det kan fået mine DIMMER til at virke igen .. men det virker tilsyneladende ikke mere

Har I nogen forslag ?

mvh

Søren Jensen

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er ikke usædvanligt at styrings elektronik, strømforsyninger og lign. holder op med at virke efter 10 år. Det skyldes ofte kondensatorer tørrer ud og brænder af. Har selv skiftet 3 tændinger til badeværelses armaturer, men endnu ikke nogen af mine 8 dimmere. Det er så heller ikke de helt gamle, men uni400 udgaven.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Hej igen. Det viste sig at der var 20 andre på vejen som havde fået brændt deres LK lysdæmpere af, både alm skydelys dæmpere og IHC dæmpere. 

Transformeren til 70 husstande var voldsomt overbelastet og gået i stykker, hvorfor den nu er blevet skiftet. Overbelastningen har muligvis medført svævende nul på nettet, med høje spænding til følge. Umiddelbart kunne det tyde på at LK lysdæmpere er mere følsomme end andre, men det er selvfølgelig om dem der er flest af. Men lidt bemærkelsesværdigt at der ikke var nogen problemer med andre mærker. Nogen som har et bud på bedre og billigere alternativer til UNI 400? Skal kunne styres med 24V og have sluk alt funktion. Eltaco laver nogle, har I erfaring med dem? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Dejligt med feedback af løsningen. Stor ros herfra.

Vedr. skift af dæmper, så vil jeg mene at det I har været ude for, er så sjældent at I aldrig kommer til at opleve det igen, dermed giver det heller ikke nødvendigvis menig at skifte produkt. Hvis du vil skifte produkt, og forsikringen vil dække, kunne du overveje at skifte til wireless IHC lysdæmper, da disse vil give hele familien nogle flere komfort fordele i hverdagen, og samtidigt give dig langt flere programmerings muligheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 28.11.2020 at 12:47 , Ulrik Engemann Rasmussen skrev:

Hej igen. Det viste sig at der var 20 andre på vejen som havde fået brændt deres LK lysdæmpere af, både alm skydelys dæmpere og IHC dæmpere. 

Transformeren til 70 husstande var voldsomt overbelastet og gået i stykker, hvorfor den nu er blevet skiftet. Overbelastningen har muligvis medført svævende nul på nettet, med høje spænding til følge. Umiddelbart kunne det tyde på at LK lysdæmpere er mere følsomme end andre, men det er selvfølgelig om dem der er flest af. Men lidt bemærkelsesværdigt at der ikke var nogen problemer med andre mærker. Nogen som har et bud på bedre og billigere alternativer til UNI 400? Skal kunne styres med 24V og have sluk alt funktion. Eltaco laver nogle, har I erfaring med dem? 

Må da være en klar forsikringssag?

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok