Hop til indhold
  • 0

Home Assistant eller OpenHab


Rookie
 Share

Spørgsmål

Hej 

Jeg er ny bruger i dette forum. Jeg har en ambition om at kunne stemmestyre mit IHC anlæg med Google Assistent. 

Hvilken software bør man anvende - Home Assistant eller OpenHab?

Har set nogle reviews på youtube hvor Home Assistant fremhæves som nemmere at gå til og mere brugervenligt.

Kan du se i dette forum at der er mange flere indlæg omkring OpenHab,

Input modtages med tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

12 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

OpenHAB binding til IHC er lavet af @Pauli Anttila, som er aktiv i dette forum.

Home Assistant integration er lavet af Jens, som har dingus.dk. Han er ikke aktiv i dette forum.

Dette er en årsagerne til, at du ser flere indlæg her vedr. OpenHAB.

Openhab er baseret på java og fra Tyskland, mens Home Assistant er baseret på Python og fra USA.

Integrationen til IHC fra OpenHAB har flere muligheder end Home Assistant. @Pauli Anttila har ganske enkelt lagt mere energi i det.

Jeg bruger selv begge produkter, og der er fordele og ulemper ved begge. Men kompleksiten i rules (OH) eller automation (HA) er nogenlunde ens. Det svarer til en funktionsblok i IHC.

Lovelace (HA) og Habpanel (OH) for dashboards er også nogenlunde lige nemme at gå til.

Jeg bruger ikke selv stemmestyring, men integrationen til Google Assistant er formentlig identisk i begge.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har ikke dybt nok viden i HA til at kunne udtale mig om, hvad der er nemmest mht integrere med stemmestyring (Google Assistant). 

Personligt synes jeg det er super nemt i openHAB2, og virker forbløffende godt. Jeg bruger det hver dag til nærmest alt. Inkl åbning/lukning af garageporten via Android Auto i bilen, som kører igennem IHC installationen. 

Een ting man skal gøre sig klar på, når vi snakker denne form for integration, det er den bagved liggende server, som klare selve integrationen mellem smarthome systemet og ens GH enheder. (en form for cloud). Den server skal helst være så stabil som overhovedet muligt. 
I openHAB er det deres myopenhab.org servere som bla står for dette. Og det er gratis at bruge. Jeg ved ikke hvad HA bruger, men vil tro det er meget det samme.

Man kan godt lave sin egen Google Assistant server til fx openHAB2. Men det er virkelig langhåret system man dermed er ude i. Og ikke noget jeg har haft mod på at begive mig ud i.    

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
9 timer siden, Kandersen skrev:

Jeg har ikke dybt nok viden i HA til at kunne udtale mig om, hvad der er nemmest mht integrere med stemmestyring (Google Assistant). 

Personligt synes jeg det er super nemt i openHAB2, og virker forbløffende godt. Jeg bruger det hver dag til nærmest alt. Inkl åbning/lukning af garageporten via Android Auto i bilen, som kører igennem IHC installationen. 

Een ting man skal gøre sig klar på, når vi snakker denne form for integration, det er den bagved liggende server, som klare selve integrationen mellem smarthome systemet og ens GH enheder. (en form for cloud). Den server skal helst være så stabil som overhovedet muligt. 
I openHAB er det deres myopenhab.org servere som bla står for dette. Og det er gratis at bruge. Jeg ved ikke hvad HA bruger, men vil tro det er meget det samme.

Man kan godt lave sin egen Google Assistant server til fx openHAB2. Men det er virkelig langhåret system man dermed er ude i. Og ikke noget jeg har haft mod på at begive mig ud i.    

Hvordan har du fået garageporten til at kunne åbne og lukke via google home? 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
17 timer siden, Sorensen1212 skrev:

Hvordan har du fået garageporten til at kunne åbne og lukke via google home? 

Via openhab og IHC.
Garageporten er koblet op et IHC output (via et hjælpe relæ).
Dette output kan jeg tænde/slukke for via IHC, og dermed også via openHAB.
openHAB er forbundet til Google Assistant, og dermed har jeg mulighed for at bruge Google Assistant til at trigge garageporten.
Det fungere fremragende med den lille detalje, at jeg skal sige , "tænd garageporten" til Google. Det burde også virke med åben/luk, men jeg har ikke gidet rode med det siden det blev muligt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 19.11.2020 at 16:48 , Kandersen skrev:

Via openhab og IHC.
Garageporten er koblet op et IHC output (via et hjælpe relæ).
Dette output kan jeg tænde/slukke for via IHC, og dermed også via openHAB.
openHAB er forbundet til Google Assistant, og dermed har jeg mulighed for at bruge Google Assistant til at trigge garageporten.
Det fungere fremragende med den lille detalje, at jeg skal sige , "tænd garageporten" til Google. Det burde også virke med åben/luk, men jeg har ikke gidet rode med det siden det blev muligt. 

Hvordan ser din things og item file ud?

Mit ser sådan ud og jeg kan godt nok få den frem i google home og HomeKit men den står bare som offline 

Things File 

Type switch   :Garageport_State             "Garageport state"                     [ resourceId=17331290, direction="ReadOnly" ]

      Type switch   :Garageport                   "Garageport"                           [ resourceId=17337435, direction="WriteOnly", pulseWidth=200 ]

Item file 

Switch   Garageport                    "Garageport"             <Garage> (Garage, gGarageport)            ["Switchable"]       {channel="ihc:controller:46a629c0:output17331290",channel="ihc:controller:46a629c0:output17331290"}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
21 minutter siden, Sorensen1212 skrev:

Min State er en magnetkontakt som indikere om porten er åben eller lukket

Så hvis magneten er CLOSED, så er porten lukket? (eller ikke åben :)).

Jeg har selv to magnetkontakter (top og bund). Men har ikke helt fået kigget ordentlig på hvordan jeg får dem ind så det giver mening. 

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
6 timer siden, Sorensen1212 skrev:

Skal min itemfile hede Garageport og garageport_state ? 

Elementer i din Items fil skal pege på elementer i din Things file, og det gør de ikke. Dvs. din Things file definitioner bliver ikke brugt.

Du har {channel="ihc:controller:46a629c0:output17331290",channel="ihc:controller:46a629c0:output17331290"}

Som - afhængig af din controllernavngivning - i stedet bør være noget der ligner : {channel="ihc:controller:46a629c0:Garageport",channel="ihc:controller:46a629c0:Garageport_State"}

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
På 18.11.2020 at 08:47 , Rookie skrev:

Hej 

Jeg er ny bruger i dette forum. Jeg har en ambition om at kunne stemmestyre mit IHC anlæg med Google Assistent. 

Hvilken software bør man anvende - Home Assistant eller OpenHab?

Har set nogle reviews på youtube hvor Home Assistant fremhæves som nemmere at gå til og mere brugervenligt.

Kan du se i dette forum at der er mange flere indlæg omkring OpenHab,

Input modtages med tak.

Jeg har nu arbejdet med mit projekt her i juleferien og det er lykkedes at få mit IHC anlæg stemmestyret via Google Assitant/Home.
Home Assistant var nemt at sætte op og få til at fungere på iPhone som App og stemmestyret via Siri. Men opsætning af Home Assistant til Google Home er kompliceret med mindre man vil abonnere på Home Assistant Cloud service.
Så det blev openHAB istedet for. Lidt mere kompliceret at komme i gang med, men når der først er hul igennem og man forstår openHAB bedre, så fungerer det ret godt. Har valgt at installere openHAB på en Raspberry Pi. Efter at have sat Raspberry op til en daglig genstart fungerer systemet ret stabilt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok