Hop til indhold
  • 0

LED flimmer selv uden dimmer


billekbh
 Share

Spørgsmål

Så er der endenu et spørgsmål om IHC og flimrende LED spots (GU10) - men hør mig ud, for denne gang også uden dimmer :)

Jeg har en relativt stor IHC tavle og har i den forbindelse forbundet én sikringsgruppe til alt (LED) loftbelysning. Fase er forbundet til begge grupper på et 230V output modul samt en række Dimmer 400 og en enkelt LED Dimmer. Hver Dimmer 400 er trukket ud til en rosette med én dæmpbar E27 LED - disse har ingen problemer med flimmer. De to grupper på LED Dimmeren driver henholdsvis 10 og 6 GU10 dæmpbare LED spots og én af udgangene på 230V outputtet driver to GU10 dæmpbare LED spots.

Problemet er, at der opstår flimmer (kun når der er tændt) på alle mine GU10 spots - både da de tidligere var tilsluttet en Dimmer 400, nu hvor de er tilsluttet en LED Dimmer og mærkeligst af alt også på de spots der blot er tilsluttet output modulet (slet ikke lige så ofte som de andre dog).

Jeg kan simpelthen ikke lure hvad dælen der kan være gået galt. Kan det være et problem at fasen er tilsluttet 230v output modulets "fællesfase til rælæudgang 1-4" og derfra til "fællesfase til rælæudgang 5-8" for så derefter at gå over til de enkelte dimmers? Kort sagt kører alle disse på samme gruppe (se billede)

Til slut kan det nævnes at jeg har prøvet med flere forskellige dæmpbare GU10 LED pærer af mærkerne Phillips og Osram - alle med samme resultat. Hvad jeg ikke har prøvet er at slå output modulet fra eller at skifte loftspots (Disse: https://www.el-grossisten.dk/pro-uni-install-m-gu10-fatning-rund-mat-hvid.html)

For dælen jeg håber at nogen har et indspark for er ved at gå op i limningen :)

Billede 17.11.2020 23.14.55.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

4 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

Det ser ikke ud til at du har monteret den nødvendige slut modstand på din RS485 bus. Den skal side på den sidste komponent, som i dit tilfælde er din dimmer.

Om det er nok til at lave de forstyrrelser du oplever ved jeg ikke, men det bør rettes.

Har du prøvet med almindelige pærer? eller en kondensator / dimbob.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
15 hours ago, Henning Pedersen said:

Det ser ikke ud til at du har monteret den nødvendige slut modstand på din RS485 bus. Den skal side på den sidste komponent, som i dit tilfælde er din dimmer.

Om det er nok til at lave de forstyrrelser du oplever ved jeg ikke, men det bør rettes.

Har du prøvet med almindelige pærer? eller en kondensator / dimbob.

Hej Henning

Tak for dit svar.

Jeg har tidligere forsøgt både uden slut modstand og med slutmodstand - denne har dog været forbundet i parallel med min LED dimmer på selve IHC Visual 3 enheden - måske et forsøg værd at tilslutte denne på selve dimmeren.

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/820B1250_DK.pdf

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
On 11/18/2020 at 11:48 PM, billekbh said:

Jeg har tidligere forsøgt både uden slut modstand og med slutmodstand - denne har dog været forbundet i parallel med min LED dimmer på selve IHC Visual 3 enheden - måske et forsøg værd at tilslutte denne på selve dimmeren.

https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/820B1250_DK.pdf

Desværre var dette også uden held.

Jeg tror, at jeg vil slå dimmeren fra og tilslutte alle spots til tænd/sluk - hvis fejlen fortsætter, så er jeg helt på bar bund hvad årsagen kunne være :/

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Det er desværre en alvorlig akilleshæl i LED og dæmpere. 
Husk på, 230volt GU10 har indbygget driver til LED. Denne skal passe perfekt sammen med dæmperen, ellers kan man bla opleve blink (og andre særligheder). 
Dernæst er der uden tvivl og et problem med resten af installationen, specielt jo mere man køre på samme fase og nul. 

Der findes desværre ikke en klar opskrift det det her problem. Man kan prøve med støj-kondensatorer, dimbob (glem den, den er vanvittig dyr), eller andre fixerier. Men fælles er, LED driveren (som sidder i pære) skal passe med dæmper. Og så skal der ellers isoleres fra andre udefrakommende muligheder. 

Balladen er, at LED kan lyse/blinke/whatever selv ved meget meget små strømme.

Mit bedste bud - Prøv nogle helt andre LEDére end Philips og Osram. Osram er katagorisk bare et no-go for mig. De holder ikke, og de dæmper ikke ordentligt, og så er deres priser helt hen i vejret. 
Jeg har ikke nogen gode forslag til andre LEDére, da jeg endnu ikke selv har prøvet den nye LED dæmper. Og jeg i øvrig har primært 12volt LEDére. 

Jeg har selv en meget meget sær oplevelse med min køkkeninstallation. 
Alle spots under overskabene er styre af samme IHC dæmper. Fordi vi har 3 forskellige steder i køkkenet med spots, så har de hver deres (præcis ens) driver. Alle tre er med præcis samme LED kilde. Alligevel står den ene række og blinker, mens de to andre rækker  er klippe stabile.
Mit bedste bud er, at lige præcis denne driver, den har et problem. Men jeg har ikke prøvet at ændre det endnu, eller byttet rundt på dem.
(Note til mig selv - Det tager kun ganske få sekunder at bytte rundt på to af dem for at se om fejlen flytter med!!!). 

Sådan er det bare med LED. Det er dels en ren jungle derude. Og dernæst så kan man prøve sig frem i een uendelighed før man finde en korrekt kombination. 
Nogle steder har jeg oplevet at få 12V LED kilder i. Så der er røget halogen i igen. 

EDIT - Glemte lige at nævne. At disse problemer kan også oplevelse uden dæmper. Men med dæmper er problemet bare langt mere vanskeligt. 

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok