Hop til indhold
  • 0

Ny indenfor IHC - Download af Visual 1 og forståelse af sammenhæng


Anders Lærkedal Gaasekær Johansen
 Share

Spørgsmål

Hej alle sammen

Jeg har nu forsøgt at læse mig frem til hjælp i dette forum, men jeg finder ikke helt det, som jeg søger. Jeg står med en ældre anlæg med en IHC Controller Visual (120B1202 Visual 1 Controller), og mit presserende problem er, at et lampeudtag i væggen på badeværelset ikke virker. Det har ikke virket i den tid vi har haft huset. Så min tanke er, at udtaget ikke er koblet til en kontakt i huset.

Derfor begynder jeg at læse om systemet, og det bringer mig ind på dette forum. Jeg vil i bund og grund vide, om jeg selv burde være i stand til at ændre på systemet, eller om jeg skal lave fagfolk om dette. Når jeg arbejder med ting jeg ikke kender, så er jeg påpasselig og grundig, så jeg tænker, at jeg nok burde kunne, også uden at jeg ødelægger noget. Jeg har også på hobbybasis arbejdet med programmering af diskotekslys, så jeg tænker, at jeg er lidt hjulpet der. Som det første, så mangler jeg et sted at downloade programmet Visual (Win10). Dernæst mangler jeg lidt viden. Så skal jeg have købt et com/usb-kabel til mellem pc og controller. Til sidst mangler jeg en guide til hvordan jeg starter op.

Jeg har downloadet en del herindefra, men jeg synes ikke, at jeg når helt i mål. Så jeg mangler stadig programmet, og lidt (meget) basal viden.

 

Jeg håber, at nogen herinde kan skubbe mig i den rigtige retning.

 

Mvh.

Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

7 svar på dette spørgsmål

Recommended Posts

  • 0

På lk.dk kan du oprette en profil og på den måde få adgang til LK's download sektion for de forskellige controllere. Der kan du finde Visual 1 programmet (IHC Visual Control Version 1.32). Det er mange år siden jeg selv har haft behov for at hente den version, så kan ikke huske hvor omfattende hjælpefilen til Visual 1 er, men man kan normalt sagtens læse sig til hvordan Visual bruges. Men ellers er det jo derfor dette forum findes, at få hjælp.

Når du på et tidspunkt får adgang til din controller og hentet programmet ned, gemmer du selvfølgelig en backup af det kørende program, så du altid har noget kendt at gå tilbage til.

Der er intet til hinder for at lægmand ændrer i en IHC programmering. Skal der derimod ændres i lednignsføring så er det bedst at en fagperson tager sig af det.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Om programmet et letlæseligt eller ej, afhænger 100% af den tidligere programmør. Har han/hun udfyldt alt det dokumentantion som er muligt, så burde det gå fint.

Er dokumentationen ikke udfyldt, så findes der en (lidt tidskrævende) workaround.

Få fundet softwaren og få forbindelse til controlleren først.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg kan ikke få installeret Vitual. På LK's hjemmeside, der står der også, at de kun anbefaler den op til og med Windows XP.

Nu har jeg prøvet at køre programmet som Windows XP og Windows 95, men lige lidt hjælper det. Installationen lukker ligeså hurtigt ned, som den åbner op. Nogen der har erfaringer med dette?

Det skal nok nævnes, at jeg kører med Windows 10 Enterprice.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0
20 hours ago, Anders Lærkedal Gaasekær Johansen said:

Nu har jeg prøvet at køre programmet som Windows XP og Windows 95, men lige lidt hjælper det. Installationen lukker ligeså hurtigt ned, som den åbner op. Nogen der har erfaringer med dette?

Man kan godt få det til at virke. Jeg har tidligere kørt IHC Visual 1.32 på en Windows 10 maskine. Kan dog ikke huske om det skal køre som administrator. Det var på Windows 10 Pro, men det burde ikke gøre nogen forskel om det er home, pro eller enterprise versionen af Windows 10. Har du i øvrigt en RS232 port på computeren? Ellers skal du have fat i en USB til RS232 adapter. Og selvfølgeligt et serielt kabel.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Tak for svaret Astronaut. Jeg har ingen RS232 port, så jeg skal en tur forbi Thansen efter en adapter. Men jeg tænker ikke, at dette er nødvendigt før jeg får programmet til at virke. Jeg har kørt det som administrator, og det virkede ikke. Jeg har også kørt det i kompatibilitetstilstand med Windows XP (Service Pack 3), og det kunne heller ikke får installationen til at køre rigtigt.

Installationen starter op, men så lukker den ligeså hurtigt ned igen. Jeg nåede at tage et skærmdump i det splitsekund, at installationen var i gang, og der skriver den, at InstallShield Wizard udpakker de filer der skal installeres, men så lukker det bare ned igen.

Har du gode råd, så må du meget gerne komme med dem.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 0

Jeg har selv fået forbindelse til min IHC controller ved at bruge en Startech USB til RS232 (Seriel) converter, og så et alm straight seriel kabel.
Har installeret IHC Visual 1.32 på en Windows 10 Pro maskine og det virker for mig.
Hvis du vil gøre brug af rapport funktionen skal du køre programmet som administrator, ellers får det ikke lov til at generere filer på din computer.

Håber det hjalp :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette spørgsmål

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loader...
 Share

×
×
  • Tilføj...

Important Information

Privatlivspolitik og We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.

1200x630bb.png

ok